Nylands jägarbataljon i Borgå. Borgåbladet 27.3.1965. Leif Wikström / Östnyland Borgåbladet / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Nylands jägarbataljon i Borgå. Borgåbladet 27.3.1965. Bild: Leif Wikström / Östnyland Borgåbladet / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket

Okänd fotograf

Bilderna i lokaltidningen berättar om vårt dagliga liv.

När jag bläddrar i lokaltidningen, Borgåbladet, från 1960-talet är det inte stora riksnyheter, uppseendeväckande historier eller underhållningsartister som har huvudrollen, utan jag möts av scener från människors dagliga liv, småstadsstämningar och händelser.

Unga soldater har rast i Borgå i mars 1965. En har en cigarrett på läppen, en annan en flicka under armen. Nylands jägarbataljon har marscherat från Sandhamn. På kvällen ordnas dans på föreningshuset Magnusborg: vals, jenka, tango, foxtrot, cha-cha-cha.

Fem små flickor leker kafferep. En av flickorna häller upp kaffe till sin lekkamrat. Men en flicka är inte bjuden. En sjätte flicka står i hörnet, håller hårt om sin docka och iakttar de andras lek på avstånd. Fotografiet fångar barns lek och relationer på ett dagis i Nickby i Sibbo i maj 1965.

Två män sitter på en brygga en solig dag i juli 1969. Vattnet skvalpar mot träbåtens sida. Det är semesterkänsla. En flygolycka bryter dock sommardagens fridfullhet. Ett litet flygplan har störtat i havet. Nyfikna samlas på stranden och många ror ut till olycksplatsen.

En man har rävsvansar under armen på Borgå torg i februari 1965. För rävskinn får man 7–8 mark, för iller 3–4 mark, för bisamråtta 4 mark, för minkskinn 20–30 mark och för kattskinn 2 mark. Billigast fås kaninskinn – för en mark. Handeln är livlig. En busschaufför bär en traditionell konduktörsväska. Tobaken ryker.

Några unga vuxna kan nätt och jämt skymtas bland tobaksröken. En ung man snörper ihop munnen och blåser ut. Unga kvinnor blåser rökringar. Askkopparna är fulla av fimpar och röken svider i ögonen. Ännu 1970 hade eleverna vid Borgå Svenska folkakademi ett eget rökrum!

Men vem är fotografen? I de längre artiklarna har journalisten fått sitt namn i tidningen. Däremot finns inte fotografens namn med i artiklarna. I slutet av 1950-talet publicerades endast sällan namnet på den som tagit bilden i dagstidningarna. Ett undantag var Osvald Hedenström, som lyckades förhandla sig till att hans pseudonym Hede skulle stå vid bilderna i Helsingin Sanomat.

Det första numret av Borgåbladet utkom i Borgå 15.12.1860. Borgåbladet och den andra svenskspråkiga dagstidningen, Östra Nyland i Lovisa, slogs ihop 2014. Då bildades Östnyland, som ges ut av KSF Media. År 2021 överlämnades Östnylands gamla bildarkiv till journalistiska bildarkivet JOKA. Det äldsta materialet i bildarkivet är negativ och tryckplåtar från Borgåbladet 1964–2004. Det står ingenstans vem som har tagit bilderna.

Av en slump hittades en artikel i Borgåbladet från 8.3.1969, där det beskrivs vad som händer innan lokaltidningen är klar att delas ut fyra gånger i veckan till borgåbornas frukostbord. I tidningen berättas att ”Bbl-fotografen Leif Wikström alltid är i farten”. Den här gången har tidningsfotografen inte bara fått sitt namn i tidningen, utan också sitt porträtt.

Vi har turen att få Borgåbladets tidningsfotograf från 1960-talet på tråden. Samtidigt klarnar det också vilka av bilderna som tagits av Leif Wikström och vilka av hans journalistkollega. ”Jag började som idrottsredaktör och fotograf på Borgåbladet 16.9.1964. Ända sedan jag var liten hade jag varit intresserad av idrott och fotografering. Utgångspunkten var alltså utmärkt”, berättar Wikström. I mitten av 1970-talet utsågs Wikström till allmänreporter. Han har varit pensionerad sedan 1998.

Fler bilder från Borgåbladet finns på Journalistiska bildarkivets Finna-sida för Östnylands samling: https://museovirasto.finna.fi/joka.

Text: Raija Linna

Kamera 4/2023

Nickby daghem. Borgåbladet 22.5.1965. Birgit Lindroos / Östnyland Borgåbladet / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket

Nickby daghem. Borgåbladet 22.5.1965. Bild: Birgit Lindroos / Östnyland Borgåbladet / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket