Barn köper godis i Helsingfors 1959. István Rácz / Museiverkets bildsamlingar
Barn köper godis i Helsingfors 1959. Bild: István Rácz / Museiverkets bildsamlingar.

István Rácz (1908–1998) – kameran reser runt

Den ungerskfödda fotografen levde ett färgsprakande liv och förevigade vardagshändelser och konstföremål i Finland och Europa

”Det föll mig inte ens in att jag en dag skulle arbeta som fotograf och endast tvånget att skaffa en inkomst gjorde att jag försökte förtjäna mitt levebröd med hjälp av en kamera. Senare blev jag dock allt mer fäst vid denna bransch och idag prisar jag det öde som tvingade in mig på den här banan.” Så skrev István Rácz i sina memoarer.

Rácz föddes i Töketerebes i Ungern 1908. Han undervisade i italienska på realgymnasiet i Budapest. Efter att ha deltagit i organiseringen av kommunistiska studerande arresterades han, men lyckades fly till Tjeckoslovakien 1933. Där arbetade han som journalist och konstöversättare vid tidningar som motsatte sig Hitler. Hösten 1938 bestämdes det genom München fördraget att Sudetområdet i Tjeckoslovakien skulle överlåtas till Tyskland. Rácz tvingades gå i landsflykt och flyttade till Finland. Eftersom han inte kunde språket började han arbeta som fotograf, ett yrke där han inte behövde prata. Hans vän i Tjeckoslovakien lärde honom fotograferingsteknik under två kvällar och han antecknade bildjournalist som yrke i passet. Han hade aldrig tidigare hållit en kamera i handen.

Under de första åren intresserade sig Rácz för att fotografera landskap och människors dagliga liv. Han fick inte delta i vinterkriget, eftersom han inte hade militärutbildning. I stället dokumenterade han kriget genom att fotografera. Till fortsättningskriget anmälde han sig som frivillig. Hösten 1945 återvände Rácz till Ungern, där han hade benådats. Han grundade en folkhögskola som han själv ledde. Rácz ville delta i att skapa ett demokratiskt Ungern. Småningom avvecklades dock folkhögskolorna och Rácz blev tjänsteman vid det statliga förlagets direktion. Fotograferandet avbröts i 12–13 år.

År 1956 blev Rácz tvungen att lämna Ungern tillsammans med sin finlandsfödda fru, eftersom Sovjetunionen ockuperade landet. Fruns hälsa hade också försämrats i det ungerska klimatet. Rácz fortsatte sin karriär som bildjournalist i Finland, men riktade snart in sig på konsthistorisk fotografering. Han gjorde omfattande bildverk. Vid tidpunkten för notkrisen på 1960-talet fick Rácz rådet att för säkerhets skull lämna Finland. Han flyttade till Schweiz och bodde där i fem år, samtidigt som han författade 12 kultur- och konstböcker. Med Rácz egna ord: ”Ända sedan min första bok med konsttema gavs ut i Finland tillbringade jag egentligen hela mitt liv på olika museer i Europa.”

István Rácz har jämfört konstfotografens och violinistens uppgifter: ingen av dem skapar något nytt, utan tolkar. Rácz fotograferade föremål, byggnader och konstverk så att bilderna förmedlar upphovsmannens tankar och budskap. De bilder av István Rácz som ingår i Museiverkets bildsamlingar finns i tjänsterna www.finna.fi och www.museovirasto.finna.fi.

Text: Jaana Onatsu

Kamera 3/2023

Soldater springer till larmpositioner i Karhumäkiregionen i Östra Karelen 1942. István Rácz / Museiverkets bildsamlingar

Soldater springer till larmpositioner i Karhumäkiregionen i Östra Karelen 1942. Bild: István Rácz / Museiverkets bildsamlingar.

Vid stranden av Aura å i Åbo 1958. István Rácz / Museiverkets bildsamlingar

Vid stranden av Aura å i Åbo 1958. Bild: István Rácz / Museiverkets bildsamlingar.