Vi ä ung hjälta allihop!
Kari Pekonens svartvita fotografier dokumenterar Mollbergs Okänd soldat i färg.
I juli 1941, någonstans mellan Tohmajärvi och Ladoga, ligger ett maskingevärskompani tyst i en tallskog och väntar på en attackorder. Det första slaget, elddopet, i Väinö Linnas roman Okänd soldat, är på väg att börja. Följd av uppståndelse publicerades romanen 1954, och Linna blev nationens författare.
I juni 1984 står soldaten Vanhala (Tero Niva) i en solig tallskog och väntar. Korpral Hietanen (Pirkka-Pekka Petelius) lutar sig mot en trädstam bredvid och väntar. Ett femtiotal män ligger i träsket och väntar. Träsket och backen framför är laddat och ryggen hålls fri med brandbilen som kallats till platsen. Filmningen av regissören Rauni Mollbergs Okänd soldat i Niinisalo-garnisonens övningsområde i Kankaanpää var pressfotografen Kari Pekonens, född 21.9.1959, första större fotograferingsuppdrag.
”Vad vi har gemensamt i krig och filmskapande – den här väntan och sedan kör vi så in i helvete igen”, säger Seppo Heinonen, biträdande regissör, i en artikel i Iltalehti 8.6.1984. Ett helt uppslag i veckoslutsbilagan var reserverat för bilderna och artikeln. Filmen hade premiär på självständighetsdagen 1985.
Mollbergs Okänd soldat jämförs ofta med Edvin Laines film Den okända soldaten från 1955, som i sin tur är en tolkning av Väinö Linnas roman. Figurerna jämförde sina upplevelser med böcker och filmer. Sanning och berättelser, filmer, teaterversioner och fotografier flätas samman till en gemensam generationsövergripande upplevelse för hela nationen.
Pekonens svartvita fotografier dokumenterar filmningen i färg. ”Jag försökte leta efter ögonblicksbilder och undvika poseringar”, säger Pekonen.
Mollberg ligger avslappnat i skogen omgiven av sina trupper. ”Han jäklas, trilskas, ligger i träsket, skäller ner skolkare, skojar, är en solig pappa och en dålig patron, kastar vatten i buskarna, går nervöst fram och tillbaka”, skriver tidningsredaktören Jorma J. Mattila i Iltalehti.
Pekonen säger att han på filmningspausen stötte på två regissörer han beundrade. ”Efter en besvärad tystnad sa jag att jag tycker mycket om filmen Den välsignade galenskapen (Siunattu Hulluus), som Mollberg hade regisserat. Mollberg smålog mot mig. Ett visst mått av is smälte direkt.”
Till slut glider ett moln framför solen. ”Ljud! Kameror! Action!” ropar Mollberg. Den tysta skogen fylls av knattrande och smällande. Torv flyger upp i himlen och röken bränner i ögonen. Sedan är det dödstyst igen.
Efter att ha sett råkopiorna av filminspelningen Okänd soldat bjöd Uusi Suomis bildchef, konstnärsprofessor Seppo Saves, Pekonen till Fotokonstnärernas förbunds utställning Jäävuori 2 för unga fotografer, som ställdes ut på Hippolytes fotogalleri i Helsingfors 1985. ”Det här uppdraget var nog också en inträdesbiljett till arbetet som fotolaborant till tidningens fotografgarde”, säger Pekonen.
Fler pressbilder på filmningen av Okänd soldat finns i det journalistiska bildarkivet JOKA: https://museovirasto.finna.fi/joka.
Text: Raija Linna
Kamera 2/2021
Filmregissör Rauni Mollberg under filmpausen. Bild: Kari Pekonen / Uusi Suomi – Iltalehti / Journalistiska bildarkivet JOKA (JOKAUS3N01A:2)
Tero Niva (Vanhala; till vänster) och Pirkka-Pekka Petelius (Hietanen) vid inspelningen av Rauni Mollbergs film Okänd soldat i Niinisalo 6.6.1984. Bild: Kari Pekonen / Uusi Suomi – Iltalehti / Journalistiska bildarkivet JOKA (JOKAUS3N01A:9)