Presidentkandidat Lyndon B. Johnsons valmöte. Madison Square Garden, New York, 31.10.1964. Foto: Helge Heinonen / JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAHH5B02_130B:4
Presidentkandidat Lyndon B. Johnsons valmöte. Madison Square Garden, New York, 31.10.1964. Foto: Helge Heinonen / JOKA / Museiverket (JOKAHH5B02_130B:4)

Presidentval enligt amerikansk modell

Helge Heinonen fotograferade det amerikanska presidentvalet år 1964.

I oktober-november 1964 var stämningen i New York elektrisk. Amerikanerna grubblade febrilt över vilken presidentkandidat de skulle rösta på: demokraternas Lyndon B. Johnson eller republikanernas Barry Goldwater. Båda kandidaterna hade gjort reklam för sig genom diskussionsväckande tv-reklamer.

Förenta staternas framtid och det slags samhälle som medborgarna vill leva i stod på spel.

Presidentvalet som amerikanerna förberedde sig för år 1964 föregicks av flera exceptionella händelser.
President John F. Kennedy hade lönnmördats mindre än ett år innan valet, i november 1963. Vicepresident Lyndon B. Johnson svor snabbt presidenteden och tog makten.
I Förenta staterna fördes ett samtal om ojämlikhet mellan medborgare, rasdiskriminering och Vietnamkriget. Det ängsliga samhället sökte stabilitet.

Pressfotograf Helge Heinonen hade hunnit vara fotograf vid Apu-tidningen i lite över ett år när han tillsammans med journalist Ritva-Liisa Relander skickades till Amerika för att följa presidentvalets slutraka. Helge Heinonens bilder från reportaget visar ett livskraftigt New York. Män som debatterar i människovimlet.
Vid presidentkandidaternas valmöten – båda två arrangerade i en till bristningsgränsen fylld Madison Square Garden – hejar människorna kraftigt på sina kandidater. Enligt journalisten Relander var stämningen mycket annorlunda vid de två valmötena.
Vid senator Barry Goldwaters valmöten fann man desperat iver, buller och bång, medan Lyndon B. Johnsons valmöte var ett glatt tillfälle fyllt med tal och musik. Det här var inte förvånande, då valgalluparna förutspådde seger för president Lyndon B. Johnson.

Journalistduon från Apu-tidningen följde med röstningen den 3 november 1964 i Arlington Forest, nära Washington. Det var lugnt i det vackra, parkliknande förortsområdet.
Helge Heinonen fotograferade röstarna i de små kommunala klubblokalerna. De finska reportrarna fick också möjligheten att förundra sig över de nya röstningsmaskinerna som anskaffats till röstningsställena. Röstningen skedde både traditionellt med röstsedlar, och genom maskinerna bakom gardiner.
På kvällen följde hela Amerika rösträkningen från sina vardagsrum. Heinonen och Relander i sin tur följde rösträkningen vid den demokratiska nationalkommitténs segerfest i hotell Mayflowers festsal i Washington. President Lyndon B. Johnson vann med en klar majoritet på över 60 procent.
Helge Heinonens pressbildssamling donerades till Museiverkets Journalistiska bildarkiv JOKA år 2016. Bilderna från USA-reportaget finns i tjänsten joka.kuvakokoelmat.fi.

Joanna Maltzeff

Kamera 3/2018

Män som debatterar på gatan. New York, november 1964.​ Foto: Helge Heinonen / JOKA / Museiverket​

Män som debatterar på gatan. New York, november 1964. Foto: Helge Heinonen / JOKA / Museiverket (JOKAHH5B02_123B:26)