Samuel Fuller agerade domare i en rättegång han iscensatte under en presskonferens. Foto: Jarmo Kontiainen / Kaleva / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. Objektinumero: JOKAKAL2_08A01:5
Samuel Fuller agerade domare i en rättegång han iscensatte under en presskonferens. På de åtalades bänk sitter den amerikanske regissören Jonathan Demme, direktören för Tokyos filmfestival Kuyshiro Kusakabe och den franske regissören Bertrand Tavernier. Foto: Jarmo Kontiainen / Kaleva / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket

En iscensatt rättegång

Fotografen Jarmo Kontiainen deltog i en iscensatt rättegång i Sodankylä.

Regissören Samuel Fuller röker cigarr och gestikulerar. De övriga lyssnar koncentrerat, ibland roat. Regissören Jonathan Demme bär moderiktiga solglasögon, även om midnattssolen knappast lyser in i Kantakievaris källare i Sodankylä. Bilderna förmedlar den humoristiska och avslappnade stämningen.
Sodankylä filmfestival ordnades för första gången för 30 år sedan, den 13–17.6.1986. Festivalen lockade publikskaror som den lilla kommunen i Lappland aldrig tidigare skådat, inklusive journalister och utländska regissörer. Den stora stjärnan var den legendariske amerikanske regissören Samuel Fuller.
Tidningen Kalevas fotograf Jarmo Kontiainen var på plats på festivalens presskonferens med sina kameror tillsammans med 50 andra pressrepresentanter. Följande dag skrev Kaleva om hur Fuller, som i sina filmer behandlat våld och rättvisa, iscensatte en rättegång under den något förvirrande presskonferensen. Fuller själv fungerade som domare och pressen som publik. De övriga internationella gästerna var åtalade.

Festivalen öppnades med Erik Blombergs Den vita renen. Kontiainen fotograferade biljettkön i biografen Lapinsuus lobby.
Synen är bekant för alla som besökt Sodankylä filmfestival, och stämningen på biografen har förblivit förvånansvärt oförändrad genom alla år. På väggarna hänger bilder av Hollywoodstjärnor från 1950-talet. Kön sträcker sig till trappan, kanske ända ut på vägen. Under de kommande dagarna lever och andas Sodankylä film.

Jarmo Kontiainen arbetade som fotograf på tidningen Kalevas lokalredaktion i Rovaniemi åren 1982-1994. Han reste runt med sina kameror över hela Lappland, ibland ända till ishavet, för att fotografera nyhetshändelser och vardagsliv. Kontiainen dokumenterade bland annat efterspaningarna efter den sovjetiska kryssningsrobot som störtat i Enare träsk i januari 1985.
Kontiainen använde en Canon F1-kinofilmkamera med 24-200 mm:s objektiv. Han bar också med sig kemikalier, papper, framkallningsburkar och en förstoringsmaskin. Vid behov gjorde han om hotellbadrummet till ett mörkrum. Bilderna överfördes med hjälp av en bärbar telefotosändare längs telefonledningarna till huvudredaktionen i Uleåborg.
Kontiainens bilder flyttades tillsammans med resten av Kalevas samling på 1,5 miljoner bilder till Journalistiska bildarkivet JOKA vid Museiverkets Bildsamlingar hösten 2014. Kalevas historiska pressbildsarkiv innehåller bilder som anknyter till händelser, politik, kultur och sport i norra Finland från 1930-talet till 1990-talet.
Fler digitaliserade pressbilder av Jarmo Kontiainen finns i webbtjänsten joka.kuvakokoelmat.fi.

Mari Aaltonen

Kamera 4-5/2016

Jarmo Kontiainen tog uttrycksfulla porträtt av Samuel Fuller. Foto: Jarmo Kontiainen / Kaleva / JOKA / Museiverket

Jarmo Kontiainen tog uttrycksfulla porträtt av Samuel Fuller. Foto: Jarmo Kontiainen / Kaleva / JOKA / Museiverket

Biljettkön inför festivalens öppningsfilm Den vita renen på biografen Lapinsuu. År 1986 kostade en biobiljett 10 mark. Foto: Jarmo Kontiainen / Kaleva / JOKA / Museiverket

Biljettkön inför festivalens öppningsfilm Den vita renen på biografen Lapinsuu. År 1986 kostade en biobiljett 10 mark. Foto: Jarmo Kontiainen / Kaleva / JOKA / Museiverket