Olavinlinna 7

Administrativt material

Med Arkeologiska kommissionens och Museiverkets administrativa handlingar som anknyter till kulturmiljön avses exempelvis mottagna begäran om utlåtanden, utlåtanden, annan korrespondens, promemorior och protokoll.

Det finns rikligt med administrativa handlingar om den byggda miljön och arkeologin. Arkivet innehåller exempelvis handlingar som rör skyddade byggnader samt kulturhistoriskt värdefulla byggnader, handlingar som rör fasta fornlämningar såsom fredningsmeddelandena, utlåtanden om planläggning och undersökningstillstånd för arkeologiska objekt och föremål. Äldre administrativa handlingar utgörs bland annat av korrespondens om vården och reparationen av borgar från sekelskiftet 1800–1900. Administrativa handlingar ingår även exempelvis i Historiska avdelningens material, som finns i Museiverkets arkivtjänst under Arkeologiska kommissionens materialhelheter. I serien "Hfa Asiakirjat kunnittain" finns rikligt med handlingar som rör herrgårdar och kyrkor: handlingarna är digitaliserade och kan granskas i arkivtjänstens forskarsalevyn.

Den administrativa handlingarnas förvaringsordning i arkivet varierar. En del av materialen har ordnats per kommun och en del per år. Nyare handlingar har i regel ordnats per ärendegrupp och årtal.

Arkeologiska kommissionens material har ordnats enligt den traditionella ABC-systematiken som baserar sig på handlingarnas formella typ. Exempelvis diarier, inkomna handlingar, utgående handlingar (avskrifter) och protokoll bildar då egna serier per år. Samma hierarki har till stor del följts även vid arkiveringen av Museiverkets analoga handlingar, även om Museiverket sedan år 1990 har tillämpat en uppgiftsbaserad arkivbildningsplan och ärendegrupper. Från och med 1990 har dock handlingarna i regel sparats så att exempelvis mottagna begäran om utlåtanden och själva utlåtandena som hör ihop har placerats i följd och fysiskt i samma förvaringsenhet som en ask. Tidigare var begäran om utlåtanden och utlåtandena vanligen separerade i egna serier enligt ABC-systematiken.

Museiverket har haft en elektronisk förvaltningsdiarier sedan år 1995. För tiden dessförinnan fungerar de analoga diarierna som register, och merparten av dem har digitaliserats. Diariernas uppgifter finns i Museiverkets arkivtjänst under Arkeologiska kommissionens och Museiverkets serie A DIAARIT. För närvarande fungerar ärendehanteringssystemet VirastoVahva som ämbetsverkets officiella register för förvaltningsärenden och elektroniska arkiv.

Arkivets register:

Museiverkets arkivtjänst

Utlåtanden och beslut

Övriga register