Kombo2
Till vänster: Republikens president Kekkonens fiskfångst i Brasilien i februari 1976. Beskuren bild: Heikki Y. Rissanen / Otavamedia / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket Till höger: Paavo Nurmi tänder den olympiska elden i Helsingfors 1952. Beskuren bild: Räshid Nasretdin / Nasakuva / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket

Patricia Seppäläs stiftelse stödjer Museiverkets Journalistiska bildarkiv

,

Patricia Seppäläs stiftelse stödjer digitaliseringen av Journalistiska bildarkivet JOKA:s samlingar med sammanlagt 36 000 euro under åren 2022–2024.

Patricia Seppäläs stiftelse har beviljat ett stöd om 36 000 euro för digitaliseringen av Journalistiska bildarkivet JOKA:s samlingar som ingår i Museiverkets Bildsamlingar. Under åren 2022–2024 får JOKA tillgång till 12 000 euro om året, som JOKA fritt får disponera. Syftet med samarbetet är att möjliggöra för allt fler användare att ta del av finländska press-, dokument- och bildjournalistiska samlingar samt donerade samlingar som ingår i det Journalistiska bildarkivet.

År 2022 använder JOKA stödet bland annat till att utreda Nasakuva Oy:s fotosamling och skapa en provsamling bestående av 100 bilder. Pressfotograf Räshid Nasretdin (1920–2010) drev fotoaffären Nasakuva Oy i Helsingfors 1948–1989. Nasas bilder publicerades till exempel i Suomen Kuvalehti, Viikkosanomat, Seura, Apu och Tekniikan Maailma. Samlingen består av tiotusentals bilder av historiska händelser. På en av Nasretdins kändaste bilder tänder Paavo Nurmi den olympiska elden år 1952. Dödsboet donerade Nasakuva-samlingen till JOKA år 2021.

Journalistiska bildarkivets färskaste samling är pressfotograf Heikki Y. Rissanens (1942–2016) samling, av vilken man med stöd ur Patricia Seppäläs stiftelse väljer ut och digitaliserar 200 pressbilder. Rissanen fotade först för tidningen Hymy och senare bl.a. för Yhtyneet Kuvalehdets tidskrifter Seura och Suomen Kuvalehti. Rissanen följde ofta president Urho Kekkonen under dennes utlandsresor, till exempel till Mexiko, Brasilien och Sverige. Rissanen är känd för sina pressbilder av president Kekkonen.

Pressbilderna som digitaliserats med stödet ur Patricia Seppäläs stiftelse textas och publiceras i museernas, arkivens och bibliotekens gemensamma tjänst Finna.

"JOKA är det finländska pressfotots levande skattkammare. Det är en glädje att vara med och berika denna skatt och att tillgängliggöra den på ett så mångsidigt sätt som möjligt", säger Pekka Seppänen, styrelseordförande för Patricia Seppäläs stiftelse.

”Stödet ur Patricia Seppäläs stiftelse är en betydelsefull handräckning som gör det möjligt för oss att utveckla JOKA:s samlingar på lång sikt och göra bildjournalismens pärlor tillgängliga för alla,” säger JOKA:s intendent Inkamaija Iitiä.

Patricia Seppäläs stiftelse främjar bildjournalism, pressfotografering och dokumenterande fotografering och delar årligen ut stipendier till privatpersoner och aktörer inom branschen. Patricia Seppäläs stiftelses delar också ut stiftelsens bildjournalistpris som är det största priset inom branschen i Finland.

Journalistiska bildarkivet JOKA grundades som en del av Museiverkets Bildsamlingar år 2014. Journalistiska bildarkivet JOKA förvarar, digitaliserar och publicerar viktiga pressfotografers, tidningars och tidskrifters bildsamlingar och sörjer för lagringen av den finländska bildjournalismens historia. I JOKAs samlingar ingår 15 miljoner pressbilder, varav ca 17 000 bilder har publicerats i JOKA-Finna.

Mer information:

Patricia Seppälä stiftelse: ombud Paula Arvas, tfn 044 5 866 144, paula.arvas@patriciaseppalansaatio.fi

Museiverkets Journalistiska bildarkiv JOKA: amanuens Raija Linna, tfn 0295 33 6124, raija.linna@museovirasto.fi