President Urho Kekkonen (t.h.) besöker världsmästerskapet i guldvaskning i Tankavaara den 24 juli 1977. Guldgrävaren Niilo Raumala bredvid presidenten. Foto: Christian Westerback / Pressfoto Zeeland / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket. Kuvaaja: Christian Westerback
President Urho Kekkonen (t.h.) besöker världsmästerskapet i guldvaskning i Tankavaara söndagen den 24 juli 1977. Guldgrävaren Niilo Raumala tar sig en cigarrett bredvid presidenten. Foto: Christian Westerback / Pressfoto Zeeland / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket

Utställningen Fokus på Kekkonen! Pressfotografier på Ekudden öppnas den 30 maj

,

Då presidenten klätt av sig statsmannens mörka kostym blev han "hela folkets Urkki": den idrottande, jagande, fiskande, skidåkande, virila mannen av folket som älskade litteratur och konst. Välkommen till Ekudden för att se Journalistiska bildarkivet JOKA:s och fotografen Caj Bremers pressfotografier av Urho Kekkonen.

Museiverkets Journalistiska bildarkivs och akademikern och fotografen Caj Bremers pressbilder av Urho Kekkonen visas självfallet på Ekuddens museum, Kekkonens tidigare tjänstebostad.

Utställningen Fokus på Kekkonen! Pressfotografier berättar hur bilden av Kekkonen uppkom och skapades på tidningarnas sidor: den stora folkledaren som var en stenhård vildmarksfarare, passionerad fiskare och idrottsmästare. Fotografierna är tagna mellan 1952 och 1980, på Urho Kekkonens fritid eller semester, eller då olika tillställningars officiella program avslutats.

Pressfotografen Kalle Kultala skrev att Kekkonen hade "ett sunt behov att synas och höras bland folket". Kekkonen såg till att fotograferna hade något att fotografera och folket något att titta på. Pressfotograferna följde honom överallt, från den bitande vinden på isen i Somaslompolo i Lappland till semesterresan på sandstränderna i Karibien. Kekkonens tilltag fick stor spridning i pressen ur olika bildvinklar. Presidenten blev Finlands mest fotograferade man.

På många pressfotografier framträder Kekkonen tillsammans med världspolitiska ledare. Presidenten pilkar med Sveriges kronprins Carl Gustaf, drar fiskehistorier tillsammans med Sovjetunionens premiärminister Aleksej Kosygin och är på båtresa med Jugoslaviens president Josip Broz Tito. Han verkar ha nära, personliga relationer till statsöverhuvudena i såväl öst som väst.

Kekkonen talade gärna med vanliga människor. På en landskapsresa i Kajanaland diskuterade han vägärenden i familjen Pöllänens storstuga och i saluhallen i Uleåborg sökte han rätt på flickorna Pullis fiskhandel. Presidenten hade tagit reda på var den delikata gärsrom som serverats på Ekudden kom ifrån.

Pressfotografen Heikki Y. Rissanen anser att Kekkonen var den finska politiker som bäst förstod fotografiernas värde. Kekkonen var skicklig på att leva sig in och improvisera. Historieforskaren Kati Katajisto kallar honom för ”politisk konstnär”.

Utställningens pressfotografer är Jorma Blomqvist, Caj Bremer, Toivo Grönroos, Kai Hagström, Helge Heinonen, V. K. Hietanen, Kari Laakso, Hannu Lindroos, Tapio Maikkola, Stina Mäenpää, A. Pietinen, Jussi Pohjakallio, Esa Pyysalo, Heikki Y. Rissanen, UA Saarinen, Eljas Sallmén, Kari Santala, Matti Tapola, Christian Westerback, Mauri Vuorinen och Pentti Vänskä.

Utställningens pressfoton kommer från akademikern och pressfotografen Caj Bremers arkiv och samlingarna i Museiverkets Journalistiska bildarkiv. Fotografierna har publicerats i åtminstone tidningarna och tidskrifterna Suomen Kuvalehti, Seura, Apu, Hymy, Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat, Uusi Suomi, Kaleva, Kuvaposti, VIP, Viikkosanomat och nyhetsbildbyrån Pressfotos kundtidningar.

Utställningens kläder och idrottsredskap som tillhört Urho Kekkonen kommer från Nationalmuseets samlingar.

Utställningen är öppen 30.5.2019–27.12.2020 under Ekuddens öppettider.