Pentti Nikulas spjut går i tre bitar under halltävlingen i Otnäs i Esbo hösten 1961 (beskuren bild), Helge Heinonen / JOKA / Museiverket

Helge Heinonens samling med tidningsbilder donerades till Journalistiska bildarkivet JOKA

,

Mästerfotografen Helge ”Hele” Heinonen (1922–2012) blev känd bland finländarna genom veckojournalen Apu, då han verkade som fotograf för den på 1960–1980-talen.

Heinonens bildsamling som prisbelönats i många fotografitävlingar innehåller cirka 300 000 tidningsbilder. Dödsbodelägarna har donerat Helge Heinonens omfattande samling av tidningsbilder till Journalistiska bildarkivet JOKA vid Museiverkets Bildsamlingar.

Helge Heinonen dokumenterade med sin kamera finländsk livsstil från 1950-talet ända till 1984 då han beviljades konstnärspension. Som Apus fotograf reste Heinonen kors och tvärs i Finland.  Hans tidningsbilder skildrade vanliga finländares berättelse. Heinonen var på plats med sin kamera även vid stora nyhetshändelser. Han fotograferade till exempel den tragiska stämningen i Pihtipudas i mars 1969 efter att åtta dödliga skott hade avslutat fyra polisers liv.

I samlingen med 300 000 tidningsbilder ryms även hela kändisgardet vid familjetidskriften Apu med, allt från författare till schlagersångare. Heinonen tog en bild då president Kekkonen skålade med Ilmari Kianto vid Kiantos sjukbädd då denne hade fyllt 95 år. Även författarna Väinö Linna, F. E. Sillanpää och Pentti Saarikoski finns med på Heinonens bilder. Särskilt idrott stod honom nära. En fullträff är en bild på Pentti Nikula vars spjut går i tre delar vid tävlingen i Otnäshallen i Esbo 1961. Bilden vann priset Årets tidningsbild.

Helge Heinonens karriär ledde från kemigraf vid boktryckeriet till medlem i föreningen Kameraseura, och han utvecklades till en självlärd, känd och etablerad yrkesman inom tidningsbildsbranschen. Redan på 1950-talet då han var kemigraf på tidningen Keskisuomalainen fotograferade Heinonen för Helsingfors tidningar, bland annat för Urheilun Kuva-aitta. Åren 1957–1963 var han fotograf på tidskriften Kuluttaja. De följande 21 åren arbetade han på tidskriften Apu.

Tidningsfotografen Helge Heinonen var under hela sitt liv en aktiv medlem i föreningen Kameraseura. Han deltog i många utställningar och fick pris i många finländska och utländska fotografitävlingar.

Journalistiska bildarkivet JOKA grundades som en del av Museiverkets Bildsamlingar 2014. JOKA förvarar och publicerar samlingar med finländska tidningsbilder. Bildarkivet tryggar bevarandet av viktiga tidningsfotografers och tidningars samt tidskrifters bildsamlingar tillsammans med andra museer och arkiv och stärker tidningsbildens ställning som en del av kulturarvet. I JOKA:s samlingar finns redan drygt 7 miljoner tidningsbilder.

Du kan bläddra i Helge Heinonens provsamling på adressen: joka.kuvakokoelmat.fi