Teema: Vuoro vaikuttaa
Ajankohta: 17.-18.9.2018
Paikka: Amos Rex
Järjestäjä: Museoalan kehittäminen, Museovirasto
Instagram, Twitter, Facebook ja Youtube: #teema18
Vuoro vaikuttaa
Kaikessa museossa tehtävässä työssä on kyse keskustelusta ja
vuorovaikutuksesta. Museon ydinviesteihin kiteytyvät ne asiat, joiden takana
museo seisoo ja joiden pohjalta se toimii. Niiden kautta keskustellaan niin
museon sisällä kuin yhteisöjen kanssa. Kyse on viestinnän lisäksi avoimesta
toimintakulttuurista ja aidosta kohtaamisesta.
Vuonna 2018 teema johdatteli kävijät pohtimaan
kommunikaatiota ja vaikuttamista museoiden sisällä sekä ympäröivän yhteiskunnan
ja yleisöjen kanssa. Ohjelmaan kuului lukuisia yksittäisiä puheenvuoroja ja
keskustelut brändeistä sekä digitaalisesta vuorovaikutuksesta. Kolme
kansainvälistä keynote-puhujaa olivat Merete Sanderhoff, Peter van Mensch ja
Alex Flowers. Tarkan ohjelman voi katsoa seminaarin ohjelmalehtisestä, josta
löytyy myös lisätietoa kaikista puhujista sekä keynote-puheiden abstraktit.
Tapahtuma sai ennätyksellisesti yli 370 osallistujaa. Tänä vuonna Kansallismuseo ja Kansallisgalleria järjestivät Teemapäivien jälkeen kaksi keskustelutilaisuutta,
joissa keskusteltiin Teemapäivien sisällöistä ja muista museokentällä ajankohtaisista aiheista.
Tommi Laitio: Elämisen arvoinen elämä
Tommi Laition puheenvuoro oli erittäin suosittu ja viritti ihmiset positiivisella ja aidolla asenteellaan päivän tunnelmaan. Itsekin Twitterissä aktiivinen @tommilaitio innostutti osallistujia puhumaan Twitterissä niin, että #teema18 oli hetken aikaa Suomen Twitterin suosituin aihetunniste.
Tommi Laition saamia Twitter-kommentteja
Puheen esitys (pdf)
Merete Sanderhoff: What’s the social impact of digitising museums
Merete Sanderhoff puhui Teemapäivillä myös vuonna 2014 SMK Open -projektista ja palasi nyt kertomaan projektin jatkosta. Hän esitteli Europeanan ilmaisen Impact Playbookin, josta löytyy työkaluja esimerkiksi museoiden vaikutuksen ymmärtämiseen ja mittaamiseen.
Puheen tallenne
Puheen esitys (Slideshare)
Myötäintoa, empatiaa ja yhteisöllisyyttä!
Positiivinen ohjelmanumero sisälsi kolme eri puheenvuoroa, joista löytyy yhteinen videotallenne. Puheenvuorojen jälkeen puhujat kävivät vielä yhteistä keskustelua, jota moderoi Elisa Sarpo (Kansallismuseo).
Jenni Spännäri: Myötäinnon mullistava voima - innostamisen ja innostumisen ytimessä
Kirja: Myötätunnon mullistava voima (Anne Birgitta Pessi, Frank Martela & Miia Paakkonen (toim.))
Nettisivut: http://copassion.fi/
Ulla Teräs: Empatia museoiden ydintehtävänä
Aiheeseen liittyen: http://www.empathymuseum.com/
Jaakko Blomberg: Uusi yhteisöllinen kaupunkikulttuuri ja yhdessä tekeminen
Aiheeseen liittyen: http://www.jaakkoblomberg.fi/
Meidän brändi
Tämän vuoden seminaarin ensimmäisessä keskustelussa pureuduttiin Tove Vesterbackan johdolla museoiden brändeihin. Keskustelussa kysyttiin Slidon avulla ajatuksia myös yleisöltä esimerkiksi kysymyksin ”Millä suomalaisella museolla on mielestäsi vahvin brändi” ja ”Kuvaile yhdellä sanalla, mitä tulee mieleen sanasta brändi”.
Keskustelemassa olivat:
- Viestintä- ja markkinointipäällikkö Timo Riitamaa (Amos Rex)
- Hankepäällikkö Joanna Kurth (Turun museokeskus)
- Kehittämisjohtaja Päivi Viherkoski (Serlachius-museot)
- Museonjohtaja Kimmo Antila (Postimuseo)
Näytön paikka
Teemapäivillä kokeiltiin ensimmäistä kertaa hankehakemusten
pitchausta livenä asiantuntijaraadin edessä. Raadissa kommenttejaan antoivat
viestintäyrittäjä Heidi Korva (Communiké), toimitusjohtaja Mikko Vanni (Life
Style Invest Oy) ja tuottaja Timo Santala (mm. We Love Helsinki ja
Ravintolapäivä). Museoalan ulkopuolelta tulleen raadin kommenteista saivat
paljon konkreettisia vinkkejä muutkin kuin hankkeita esitelleet museot.
Ohjelmanumeron voittajaksi selviytyi Suomen
valokuvataiteen museo, joka oli myös yleisön suosikki. Kaikkien hankkeiden lyhyet esittelyt.
Peter van Mensch: Are we in tune? Participation and collection development
Peter van Menschin puheenvuoro oli erittäin odotettu. Hän
puhui yleisön osallisuudesta erottamattomana osana museotyötä ja siitä, kuinka
museoiden tulisi pyrkiä yleisölähtöisen osallistamisen sijaan yhteisön
luomiseen.
Puheen tallenne
Puheen esitys (pdf)
Aiheeseen liittyen:
- Kirja: Peter van Mensch & Léontine Meijer-van Mensch: New trends in museology II
- Kirja: Nina Simon: The participatory museum
- Kirja: Jeff Howe: Crowdsourcing. How the power of the crowd is driving
the future of business
Alex Flowers: Bridging the virtual and physical: Designing for digital participation in galleries
Alex Flowers kertoi kokemuksistaan museotyön digitaalisen osallistumisen parissa. Hän lähestyi aihetta taiteen, designin ja opetuksen näkökulmasta. Alexin mukaan tekeminen voidaan tuoda takaisin gallerioihin yhdistämällä digitalisaatio ja ihmisten kiinnostus käsillä tekemiseen.
Puhe taltioitiin videolle ja sen voi katsoa kokonaisuudessaan.
Puheen esitys (pdf)
Aiheeseen liittyen:
Digitaalinen vuorovaikutus
Seminaarin toinen keskustelu käytiin Tapani Sainion
(OKM) johdolla. Keskustelussa käsiteltiin digitaalista vuorovaikutusta neljän eri
teeman kautta ja uuteen teemaan virittäydyttiin aina videohaastattelun avulla.
Videohaastatteluista näytettiin seminaarissa parin minuutin lyhytversiot, mutta antoisien haastattelujen pidemmät versiot löytyvät Youtubesta. Käsitellyt
teemat olivat osallistuminen ja vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa, new media
-viestijät ja museot, yleisöt osana organisaation viestintää sekä teknologia ja
vuorovaikutus.
Videohaastattelut:
- Janne Matikainen (Helsingin yliopisto): Organisaatiot sosiaalisessa mediassa
- Tapio Siivola (Tapio on the Move): Tapio on the move ja töistä tubettaminen
- Katja Savopirtti (Vantaan kaupunki): Vantaa-kanava
- Kari Lämsä (Helsingin kaupunki): Keskustakirjasto Oodi
Keskustelijat:
- Kokoelmapäällikkö Minna Turtiainen (Gallen-Kallelan museo)
- Digitaalisen viestinnän asiantuntija Maija Luotonen
(Nykytaiteen museo Kiasma)
- Yleisötyöpäällikkö Hanna Forssell (Suomen kansallismuseo)
- Sosiaalisen median tutkija Suvi Uski