Teema2018

Kooste Teemapäiviltä 2018

Teema: Vuoro vaikuttaa
Ajankohta: 17.-18.9.2018
Paikka: Amos Rex
Järjestäjä: Museoalan kehittäminen, Museovirasto
Instagram, Twitter, Facebook ja Youtube: #teema18

Kaikessa museossa tehtävässä työssä on kyse keskustelusta ja vuorovaikutuksesta. Museon ydinviesteihin kiteytyvät ne asiat, joiden takana museo seisoo ja joiden pohjalta se toimii. Niiden kautta keskustellaan niin museon sisällä kuin yhteisöjen kanssa. Kyse on viestinnän lisäksi avoimesta toimintakulttuurista ja aidosta kohtaamisesta.

Vuonna 2018 teema johdatteli kävijät pohtimaan kommunikaatiota ja vaikuttamista museoiden sisällä sekä ympäröivän yhteiskunnan ja yleisöjen kanssa. Ohjelmaan kuului lukuisia yksittäisiä puheenvuoroja ja keskustelut brändeistä sekä digitaalisesta vuorovaikutuksesta. Kolme kansainvälistä keynote-puhujaa olivat Merete Sanderhoff, Peter van Mensch ja Alex Flowers. Tarkan ohjelman voi katsoa seminaarin ohjelmalehtisestä, josta löytyy myös lisätietoa kaikista puhujista sekä keynote-puheiden abstraktit.

Tapahtuma sai ennätyksellisesti yli 370 osallistujaa. Tänä vuonna Kansallismuseo ja Kansallisgalleria järjestivät Teemapäivien jälkeen kaksi keskustelutilaisuutta, joissa keskusteltiin Teemapäivien sisällöistä ja muista museokentällä ajankohtaisista aiheista.

Videokooste tapahtuman tunnelmasta.

Teemapäivistä kirjoitettua: ICOM Finlandin blogi

Tommi Laitio. Kuvaaja: Jasmine Fagerström

Tommi Laition puheenvuoro oli erittäin suosittu ja viritti ihmiset positiivisella ja aidolla asenteellaan päivän tunnelmaan. Itsekin Twitterissä aktiivinen @tommilaitio innostutti osallistujia puhumaan Twitterissä niin, että #teema18 oli hetken aikaa Suomen Twitterin suosituin aihetunniste.

Tommi Laition saamia Twitter-kommentteja

Puheen esitys (pdf)

Merete Sanderhoff. Kuvaaja: Jasmine Fagerström

Merete Sanderhoff puhui Teemapäivillä myös vuonna 2014 SMK Open -projektista ja palasi nyt kertomaan projektin jatkosta. Hän esitteli Europeanan ilmaisen Impact Playbookin, josta löytyy työkaluja esimerkiksi museoiden vaikutuksen ymmärtämiseen ja mittaamiseen.

Puheen tallenne

Puheen esitys (Slideshare)

Myötäintoa, empatiaa ja yhteisöllisyyttä!. Kuvaaja: Jasmine Fagerström

Positiivinen ohjelmanumero sisälsi kolme eri puheenvuoroa, joista löytyy yhteinen videotallenne. Puheenvuorojen jälkeen puhujat kävivät vielä yhteistä keskustelua, jota moderoi Elisa Sarpo (Kansallismuseo).

Jenni Spännäri: Myötäinnon mullistava voima - innostamisen ja innostumisen ytimessä

Kirja: Myötätunnon mullistava voima (Anne Birgitta Pessi, Frank Martela & Miia Paakkonen (toim.))

Nettisivut: http://copassion.fi/

Ulla Teräs: Empatia museoiden ydintehtävänä

Aiheeseen liittyen: http://www.empathymuseum.com/

Jaakko Blomberg: Uusi yhteisöllinen kaupunkikulttuuri ja yhdessä tekeminen

Aiheeseen liittyen: http://www.jaakkoblomberg.fi/

Brandikeskustelu

Tämän vuoden seminaarin ensimmäisessä keskustelussa pureuduttiin Tove Vesterbackan johdolla museoiden brändeihin. Keskustelussa kysyttiin Slidon avulla ajatuksia myös yleisöltä esimerkiksi kysymyksin ”Millä suomalaisella museolla on mielestäsi vahvin brändi” ja ”Kuvaile yhdellä sanalla, mitä tulee mieleen sanasta brändi”.

Keskustelemassa olivat:

  • Viestintä- ja markkinointipäällikkö Timo Riitamaa (Amos Rex)
  • Hankepäällikkö Joanna Kurth (Turun museokeskus)
  • Kehittämisjohtaja Päivi Viherkoski (Serlachius-museot)
  • Museonjohtaja Kimmo Antila (Postimuseo)
Näytön paikka!. Kuvaaja: Soile tirilä

Teemapäivillä kokeiltiin ensimmäistä kertaa hankehakemusten pitchausta livenä asiantuntijaraadin edessä. Raadissa kommenttejaan antoivat viestintäyrittäjä Heidi Korva (Communiké), toimitusjohtaja Mikko Vanni (Life Style Invest Oy) ja tuottaja Timo Santala (mm. We Love Helsinki ja Ravintolapäivä). Museoalan ulkopuolelta tulleen raadin kommenteista saivat paljon konkreettisia vinkkejä muutkin kuin hankkeita esitelleet museot.

Ohjelmanumeron voittajaksi selviytyi Suomen valokuvataiteen museo, joka oli myös yleisön suosikki. Kaikkien hankkeiden lyhyet esittelyt.

Peter van Mensch. Kuvaaja: Jasmine Fagerström

Peter van Menschin puheenvuoro oli erittäin odotettu. Hän puhui yleisön osallisuudesta erottamattomana osana museotyötä ja siitä, kuinka museoiden tulisi pyrkiä yleisölähtöisen osallistamisen sijaan yhteisön luomiseen.

Puheen tallenne

Puheen esitys (pdf)

Aiheeseen liittyen:

  • Kirja: Peter van Mensch & Léontine Meijer-van Mensch: New trends in museology II
  • Kirja: Nina Simon: The participatory museum
  • Kirja: Jeff Howe: Crowdsourcing. How the power of the crowd is driving the future of business
Alex Flowers. Kuvaaja: Jasmine Fagerström

Alex Flowers kertoi kokemuksistaan museotyön digitaalisen osallistumisen parissa. Hän lähestyi aihetta taiteen, designin ja opetuksen näkökulmasta. Alexin mukaan tekeminen voidaan tuoda takaisin gallerioihin yhdistämällä digitalisaatio ja ihmisten kiinnostus käsillä tekemiseen.

Puhe taltioitiin videolle ja sen voi katsoa kokonaisuudessaan.

Puheen esitys (pdf)

Aiheeseen liittyen:

Viisi ihmistä nojatuoleissa esiintymislavalla.. Kuvaaja: Soile Tirilä

Seminaarin toinen keskustelu käytiin Tapani Sainion (OKM) johdolla. Keskustelussa käsiteltiin digitaalista vuorovaikutusta neljän eri teeman kautta ja uuteen teemaan virittäydyttiin aina videohaastattelun avulla. Videohaastatteluista näytettiin seminaarissa parin minuutin lyhytversiot, mutta antoisien haastattelujen pidemmät versiot löytyvät Youtubesta. Käsitellyt teemat olivat osallistuminen ja vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa, new media -viestijät ja museot, yleisöt osana organisaation viestintää sekä teknologia ja vuorovaikutus.

Videohaastattelut:

  • Janne Matikainen (Helsingin yliopisto): Organisaatiot sosiaalisessa mediassa
  • Tapio Siivola (Tapio on the Move): Tapio on the move ja töistä tubettaminen
  • Katja Savopirtti (Vantaan kaupunki): Vantaa-kanava
  • Kari Lämsä (Helsingin kaupunki): Keskustakirjasto Oodi

Keskustelijat:

  • Kokoelmapäällikkö Minna Turtiainen (Gallen-Kallelan museo)
  • Digitaalisen viestinnän asiantuntija Maija Luotonen (Nykytaiteen museo Kiasma)
  • Yleisötyöpäällikkö Hanna Forssell (Suomen kansallismuseo)
  • Sosiaalisen median tutkija Suvi Uski