Uudenmaan jääkäripataljoona Porvoossa. Leif Wickström / Östnyland Borgåbladet / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Uudenmaan jääkäripataljoona Porvoossa. Borgåbladet 27.3.1965. Kuva: Leif Wikström / Östnyland Borgåbladet / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto.

Tuntematon kuvaaja

Paikallislehden kuvat kertovat jokapäiväisestä elämästämme.

Selaillessani porvoolaisen paikallislehden, Borgåbladetin, 1960-luvun lehtiä, pääosassa eivät ole valtakunnan isot uutiset, silmäätekevät tai viihdetaiteilijat vaan vastaan tulee kohtauksia ihmisten jokapäiväisestä elämästä, pikkukaupungin tunnelmia ja tapahtumia.

Nuoria sotureita tauolla Porvoossa maaliskuussa 1965. Yhdellä tupakka huulessa, toisella tyttö kainalossa. Uudenmaan jääkäripataljoona on lähtenyt marssille Santahaminasta. Illalla on tanssit Magnusborgin seurantalolla: valssia, jenkkaa, tangoa, foxtrottia, cha-cha-chaata.

Viisi pikkutyttöä leikkii kahvikutsuja. Yksi tytöistä kaataa kahvia leikkikaverilleen. Vaan yhtä ei ole kutsuttu mukaan. Kuudes tyttö seisoo nurkassa, puristaa tiukasti nukkea ja seuraa syrjästä toisten leikkiä. Valokuvaan on tallentunut lasten leikin ja suhteet Sipoon Nikkilän kylän lastentarhassa toukokuussa 1965.

Kaksi miestä istuskelee laiturilla aurinkoisena päivänä heinäkuussa 1969. Vesi liplattaa puuveneen laitaa vasten. On kesälomafiilis. Kesäpäivän rauhan rikkoo kuitenkin lento-onnettomuus. Pienkone on syöksynyt mereen. Uteliaita kerääntyy rannalle ja monet soutavat onnettomuuspaikalle.

Miehellä on ketunhäntiä kainalossa Porvoon torilla helmikuussa 1965. Ketunnahasta saa 7–8 mk, hilleristä 3–4 mk, piisamista 4 mk, minkinnahasta 20–30 mk ja kissannahasta 2 mk. Halvimmalla – yhdellä markalla – saa kaniininnahan. Kauppaa käydään. Linja-autonkuljettaja kantaa perinteistä rahastajan laukkua. Tupakka palaa.

Tupakansavun seasta erottuu juuri ja juuri nuoria aikuisia. Nuori mies suipistaa suutaan ja puhaltaa henkoset. Nuoret naiset tupruttelevat savukiehkuroita. Tuhkakupissa on tumppeja ja savu kirvelee silmissä. Vielä vuonna 1970 Porvoon Svenska folkakademin oppilailla on ollut oma tupakkahuone!

Mutta kuka on kuvaaja? Pidemmissä jutuissa toimittaja on saanut nimensä lehteen, valokuvaajan nimeä sitä vastoin ei löydy jutuista. 1950-luvun lopulla kuvan ottajan nimi julkaistiin vain harvoin sanomalehdissä. Poikkeuksena oli Osvald Hedenström, joka sai neuvoteltua nimimerkkinsä Hede kuviensa yhteyteen Helsingin Sanomissa.

Borgåbladetin ensimmäinen numero ilmestyi Porvoossa 15.12.1860. Borgåbladet ja toinen ruotsinkielinen sanomalehti, loviisalainen Östra Nyland, yhdistyivät vuonna 2014. Syntyi Östnyland, jota julkaisee KSF Media. Vuonna 2021 Östnylandin vanha kuva-arkisto luovutettiin Journalistiselle kuva-arkistolle JOKA:lle. Kuva-arkiston vanhin aineisto on Borgåbladetin negatiiveja ja vedoksia 1964 – 2004. Mistään ei selviä, kuka kuvat on ottanut.

Sattumalta Borgåbladetin numerosta 8.3.1969 löytyy juttu, jossa kerrotaan, mitä tapahtuu ennen kuin paikallislehti on valmis jaettavaksi neljästi viikossa porvoolaisten aamukahvipöytään. Lehdessä kerrotaan, että ”Bbl-valokuvaaja Leif Wikström on aina vauhdissa”. Tällä kertaa lehtikuvaaja on saanut nimensä lisäksi oman kuvansakin lehteen.

Hyvällä onnella saamme Borgåbladetin lehtikuvaajan 1960-luvulta langan päähän. Samalla selviää myös, mitkä kuvista ovat Leif Wikströmin mitkä toimittajakollegan. ”Aloitin Borgåbladetin urheilutoimittajana ja valokuvaajana 16.9.1964. Olin pienestä pitäen ollut kiinnostunut urheilusta ja valokuvauksesta. Lähtökohta oli siis erinomainen,” kertoo Wikström. 1970-luvun puolivälissä Wikström nimitettiin yleistoimittajaksi. Eläkkeellä hän on ollut vuodesta 1998.

Lisää Borgåbladetin kuvia voi katsoa Journalistisen kuva-arkiston Finna-sivun Östnylandin kokoelmasta: https://museovirasto.finna.fi/...

Teksti: Raija Linna

Kamera 4/2023

Nikkilän päiväkodissa. Birgit Lindroos / Östnyland Borgåbladet / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Nikkilän päiväkodissa. Borgåbladet 22.5.1965. Kuva: Birgit Lindroos / Östnyland Borgåbladet / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto.

Turkiskauppaa Porvoossa. Leif Wickström / Östnyland Borgåbladet / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Turkiskauppaa Porvoossa. Borgåbladet 15.2.1965. Kuva: Leif Wikström / Östnyland Borgåbladet / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto.