Keskiössä ihminen
”Ihmiset kiinnostavat minua aina vaan, ja heitä kuvaan katukuvissani.”
Dokumentaarisena ja estetisoivana nähty katuvalokuvaus on lajina aika haastava. Tätä mieltä oli myös lehtikuvaaja Timo Kirves. Kohteen havaitseminen, laukaisimen painaminen ja hetken ikuistaminen on vaikea tehtävä, sillä hetket kaduilla ovat silmänräpäyksessä ohi. Kirveellä oli kuitenkin hyötyä pitkästä lehtikuvaajan urastaan, jossa ydin oli kuvaajan vaisto ja nopeus.
Timo Kirves (1939–2021) tuli lehtikuvaajana tunnetuksi niin uutiskuvista kuin reportaaseistakin. Kirves työskenteli kuuden vuosikymmenen ajan valokuvaajana muun muassa Annalle, Suomen Kuvalehdelle ja Helsingin Sanomille. Lehtikuvauksen lisäksi Kirves kokeili mainosvalokuvaajan uraa, toimi muotikuvaajana vaateyrityksille ja harrasti katuvalokuvausta.
Kirveen kokoelma lahjoitettiin keväällä 2022 Journalistiselle kuva-arkistolle JOKA:lle. Kokoelmasta löytyy valokuvia aina Vaateteollisuuden keskusliiton, Vatevan, muotinäytöksestä Egyptin presidentti Anwar Sadatin hautajaisiin. Suuri osa negatiiveista on 1980-luvulta, jonka alkupuoliskolla Kirves valokuvasi pääosin Suomen Kuvalehdelle ja Kotiliedelle. Vuodesta 1984 Kirves jatkoi freelance-lehtikuvaajana.
Kirveen kuvat ovat mustavalkoisia 1960-luvulta 1980-luvulle asti, sillä värifilmit eivät sopineet kiireiseen työtahtiin, hän kertoi Ylelle 2020. Tämän havaitsee myös kokoelmasta, jossa värilliset kuvat painottuvat 1990-luvulle. Katuvalokuvauksia löytyy lehtikuvauksien lomasta, kunhan niitä vain osaa etsiä.
Valokuvaajien kiinnostus katuvalokuvaukseen heräsi jo 1800-luvulla, kun kameroiden koko pieneni ja niiden kantaminen helpottui. Katuvalokuvaajat ovat halunneet vangita arjen, ihmiset ja tilanteet sellaisena kuin ne ovat – ei kaunisteltuina, aseteltuina tai suunniteltuina. 1800-luvun lopulta ensimmäisten katuvalokuvauksien ajoilta on valokuva-alan teknologia kehittynyt paljon, mutta katuvalokuvauksen aiheet ovat säilyneet samoina. Toisen maailmansodan jälkeen katuvalokuvaus yleistyi samalla, kun kameroiden saatavuus parani. Tänään kuka vain voi olla katuvalokuvaaja, sillä puhelin ja sen kamera kulkevat koko ajan mukana. Katuvalokuvauksen suosio onkin huipussaan.
Kirves teki katuvalokuvausta niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kuva Hakaniemen hallista on otettu kuvattavan huomaamatta. Sitä vastoin poika Pariisin kadulla on huomannut valokuvaajan. Molemmat tavat kuuluvat katuvalokuvaukseen. Katuvalokuvaajien käsiala vaihtelee: joillakin kuvaajilla keskiössä voi olla ympäristö, toisilla ihmiset. Timo Kirves totesi vuonna 2020: ”Ihmiset kiinnostavat minua aina vaan, ja heitä kuvaan katu- ja dokumenttikuvissani”.
Lisää Timo Kirveen valokuvia osoitteessa https://museovirasto.finna.fi/joka
Teksti: Anni Holmberg
Kamera 9/2022
Kaupat Hakaniemen hallissa vuonna 1988. Kuva: Timo Kirves / Journalistinen kuva-arkisto JOKA
Pariisilainen poika kauppaa kukkia vuonna 1988. Kuva: Timo Kirves / Journalistinen kuva-arkisto JOKA