Tulipalo Helsingissä 1964 (kuva rajattu). Kuva: H. A. Turja / Historian kuvakokoelma / Museovirasto.. Objektinumero: HK8018:5.3
Tulipalo Helsingissä 1964 (kuva rajattu). Kuva: H. A. Turja / Historian kuvakokoelma / Museovirasto (HK8018:5.3)

Museoviraston hi-res kuvia vapaasti käytettävissä

Kokoelmakuvien vapaa käyttö on kulttuuriperinnön suojelua.

Tulipaloista, pilvistä ja muista tämän Kamera-lehden teemaan sopivista aiheista on paljon kuvia Museoviraston Kuvakokoelmissa eri ajoilta. Yksi esimerkki niistä on H. A. Turjan värikuva tulipalosta Helsingissä vuonna 1964. Kuvan tiedoissa ei ole tarkempaa tieto paikasta tai ajasta, mutta se voi olla Jätkäsaaren palosta 22.6.1964. Onko sinulla tarkempaa tietoa kuvasta ja mitä ajatuksia se herättää? Entä miten hyödyntäisit Matti Poutvaaran kuvaa vuodelta 1951?

Museoviraston kokoelmissa on yli 18 miljoonaa kuvaa, ja kaikkien julkaiseminen täydellisillä tiedoilla ei ole mahdollista. Tärkeintä on, että kokoelmat ovat mahdollisimman monen käytettävissä ja löydettävissä, mikä mahdollistaa myös niihin liittyvien tietojen täydentämisen ja korjaamisen. Kokoelmat ovat osa meidän kaikkien yhteistä Kansalliskokoelmaa.

Me avasimme jo 2017 runsaasti digitoitujen kuvien näyttökuvaversioita vapaaseen käyttöön ja viime joulukuussa teimme vielä isomman uudistuksen, kun museovirasto.finna.fi palveluun avattiin yli 200 000 kokoelmakuvaa korkearesoluutioversioina vapaaseen käyttöön. Meidän yleisenä tavoitteena on lisätä kokoelmien käyttöä ja siten myös meidän kulttuuriperinnön arvostusta. Tämä mahdollistuu parhaiten jakamalla jo digitoitujen kuvien tiedostot vapaasti käytettäväksi. Avaamisessa huolehdimme toki edelleen tekijänoikeuksien kunnioittamisesta ja muista kuvien avaamiseen ja käyttöön liittyvistä sopimuksista ja rajoitteista. Osa digitoiduistakin kuvista on käytettävissä rajoitetummin niihin liittyvien oikeuksien ja sopimusten mukaisesti. Palveluna toimitetuista kuvista perimme edelleen hinnaston mukaiset maksut.

Tässä on hyvä palata tuohon H. A. Turjan kuvaan tulipalosta 1964. Korkearesoluutioisena sen ja muiden kuvien yksityiskohtia on helpompi tarkastella, mikä auttaa toivottavasti lisäämään siitä saatavaa tietoa ja samalla parantaa sen käytettävyyttä. Palautetta tästä ja muista kuvista kannattaa lähettää meille Finna-palvelun kautta. Kuvien vapauttaminen laajasti kaikkien käyttöön mahdollistaa entistä paremmin niiden kokemisen ja hyödyntämisen kukin omalla tavallaan. Meidän tavoitteena on mahdollistaa entistä paremmin luovuutta ja työn tekemistä. Toivottavasti sinä löydät sopivia keinoja hyödyntää nyt vapautettuja kuvia. Me toivomme ja luotamme tässä asianmukaiseen ja myös eettisesti kestävään käyttöön.

Teksti: Ismo Malinen

Kamera 1/2021

Rovaniemen maalaiskunnan pilvimaisemaa 20.6.1951. Kuva: Matti Poutvaara / Historian kuvakokoelmat / Museovirasto

Rovaniemen maalaiskunnan pilvimaisemaa 20.6.1951. Kuva: Matti Poutvaara, Historian kuvakokoelmat, Museovirasto (HK19880108:15123)

Tulipalo Helsingissä 1964. Kuva: H. A. Turja / Historian kuvakokoelma / Museovirasto.

Tulipalo Helsingissä 1964. Kuva: H. A. Turja, Historian kuvakokoelma, Museovirasto (HK8018:5.3)