Hyppy ponnahduslaudalta (kuva rajattu). Kuva: Kaleva / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Hyppy ponnahduslaudalta (kuva rajattu) . Kuva: Kaleva / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Me kaksi onnellista sadun prinssiä

Lehtimiehet vierailevat naisvoimistelijoiden kesäleirillä heinäkuussa 1933.

”Nykyajan kiihkeä olemassaolonkamppailu jäytää ja kuluttaa ihmisten elimistöä ja järkyttää sielun tasapainoa enemmän kuin minkään muun aikakauden”, julistaa artikkeli sanomalehti Kalevassa 2.4.1930 ja antaa ohjeeksi palautumisen ”tavalla tai toisella takaisin luontoon”. Vapaa luonnossa liikkuminen ei artikkelin mukaan yksin riitä. Tarvitaan myös voimistelua ja urheilua. Naisvoimisteluseura Oulun Kisa-Siskot käynnistää toimintansa samalla viikolla ja päättää liittyä Suomen Naisten Liikuntakasvatusliittoon.

"Moderni ruumiinkulttuuri, ulkoiluelämä on työntynyt erikoisilmiöineen Muhoksen hiljaiselle jokitöyrälle, mikä varemmin on voinut uneksia vain niittokoneen naksutuksesta”, kirjoittaa Marttiinus eli Martti Putaala muutama vuosi myöhemmin sanomalehti Kalevassa. Suomen Naisten Liikuntakasvatusliiton järjestämä kesäleiri on herättänyt toimittajien ja paikallisten huomion, sillä leiristä riittää asiaa ainakin neljään Kalevan numeroon.

"Auton syyläriä huuhtelivat, luutusivat vuolaat virrat ja katto kumisi niin että luulimme puukkoja satavan", raportoi Marttiinus matkasta leiripaikalle. Perillä kostea sää on enää sivuseikka. Toimittaja saa kaiken kuulostamaan hauskalta, huolettomalta ja täysin vaarattomalta aina vastaanotosta alkaen: "Neitoset astelivat miehekkään arastelematta vettä litisevissä sannikkaissaan tuoden raikkaine olemuksineen heti oikean tuulahduksen vapaasta leirielämästä." Suurimman teltan suojissa lehtimiehet saavat isot kupilliset kahvia kerman ja voikorppujen kera. ”Me kaksi onnellista sadun prinssiä sinipiikain passattavina”, kuten Marttiinus asian muotoilee.

Kuvamestarin ottamia kuvia on julkaistu tuoreeltaan peräti neljä, vaikka tiiviisti ladotun tekstin joukossa kuvat ovat yleensä harvassa. Valitut kuvat todentavat toimittajan hulvatonta kuvausta korostamalla leikkisyyttä ja välittömyyttä. Yhtäällä naiset kirmaavat paljain jaloin, mikä on kuvatekstin perusteella ”leikkiä luonnonhelmassa”. Kahvitauolla kaikki ovat ahtautuneet samaan telttaan hymyileväksi rykelmäksi, ja tiskaus jokirannassa näyttää peräti naurattavan naisia. Runsaat sanakäänteet peittoavat alleen lyhyet maininnat voimistelusta ja siitä, että mukana on ”joukko vallan miehisiäkin urheiluvälineitä”. Ainoa julkaistu kuva voimistelusta tai urheilusta on saanut kuvatekstikseen "palloleikkiä Muhoksen leirillä".

Vuoden 1933 kesäleiristä on säilynyt kaikkiaan yksitoista lasinegatiivia. Julkaisematta on jäänyt kuva, jossa naiset voimistelevat ylväässä muodostelmassa päät ja nyrkit pystyssä. Parissa lasinegatiivissa ryhmä seisoo tai laulaa lähes sotilaallisessa järjestyksessä ilmeisesti lippua kunnioittaen. Kaikki eivät tosin laula. Tiettävästi vaille julkisuutta ovat jääneet myös nämä oheiset kuvat, joissa yksilöt erottuvat joukosta.

Teksti: Outi Finni

Kamera 6/2021

Voimistelija rantamaisemassa. Kuva: Kaleva / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Hyppy ponnahduslaudalta. Kuva: Kaleva / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto