Kuva: UA Saarinen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKAUAS2_3889:1
Kuva: UA Saarinen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto (JOKAUAS2_3889:1)

Neiti Etsivän kintereillä

UA Saarinen johdattaa katsojan arvoitusten äärelle.

Kuvakokoelmien parissa työskentely tuntuu usein salapoliisihommalta. Toisinaan suurennuslasista on todella hyötyä, kun pieni yksityiskohta kuvassa auttaa pääsemään jäljille tai jopa selvyyteen taustoista. Joskus nähty johdatteleekin harhaan, onhan valokuvan todistusvoima tunnetusti suhteellinen.

Hyvässä lykyssä oheen on kirjattu tietoja, jotka on kuitenkin varminta kyseenalaistaa ja mahdollisuuksien mukaan tarkistaa. Puuttuvia nimiä, aikoja ja paikkoja joutuu etsimään milloin mistäkin. Lehtikuvien kohdalla apuna toimivat julkaistut vuosikerrat ja sähköiset arkistot.

Yleensä etsivä löytää, mutta tällä kertaa tieto on kiven alla – tai jossain muualla. Kahdeksan mustavalkoista negatiivia kertovat tarinan, jonka vaiheet jäävät suurelta osin hämärän peittoon. Lehtikuvaaja UA Saarisen taltioiman sarjan aiheeksi on merkitty ”naisetsivä” ja hetkeksi elokuu 1957.

Yhdessä kuvassa etsivä apulaisineen kurkistaa suojapeitteen alle. Kaikkien kädet kurottavat vasemmalle ja nenät osoittavat yhteen pisteeseen. Oma katse ohjautuu väkisin samaan suuntaan, mutta ulkopuoliselle ei paljastu, mitä peitteen alta löytyy.

Seuraavaksi huomio kiinnittyy yksityiskohtaan, kirkkaana hohtavaan korvakoruun. Iso valkoinen kukka näyttää alleviivaavan naiseutta, kun etsivän muu ulkoasu on suorastaan miehekäs. Sama asetelma toistuu muissakin kuvissa. Korvakoru ei jää piiloon.

Valaistus lisää tilanteen dramatiikkaa. Voimakkailla kontrasteilla osa kuva-alasta korostuu ja osa painuu selkeästi taustalle. Yön pimeydestä paljastuu asioita, mutta päähenkilöille selvästi enemmän kuin sivulliselle.

Toisaalla etsivä keskustelee iäkkään henkilön kanssa. Jälleen katseet kohdistuvat jonnekin kuvan kertoman ulkopuolelle. Kaikki linjat vievät sivuun. Kuinka harmillista ja kiehtovaa!

Ehkä kuvasarjan tarkoitus onkin kuvittaa täysin keksittyä kertomusta. Saarinen kuvasi myös kaitafilmille, joten sarjakuvamainen juonenkuljetus oli tuttua. Toisaalta ihka oikea etsivä on saattanut tilata kuvat esitelläkseen toimintaansa. Tapaus on mahdollisesti lavastettu.

Saarisen kuvia julkaistiin aikanaan monissa lehdissä, mutta asiakkaina oli myös yrityksiä. Uutistapahtumien lisäksi Saarinen kuvasi henkilöitä, tempauksia, tuotteita ja mainoksia. Monipuolisuus näkyy kuvissa.

Kokoelmasta löytyy toinen kuvasarja, Porin naisetsivä, jossa ei kuitenkaan esiinny samoja henkilöitä. Tietoja on yhtä lailla niukasti. Nyt ei auta kuin etsintäkuulutus: Kuka on tämä etsivä? Missä kuvat on julkaistu? Onko tarina tosi? Jos tiedät vastauksen, ilmianna se!

Teksti: Outi Finni

Kamera 6/2020

Kuva: UA Saarinen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Kuva: UA Saarinen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto (JOKAUAS2_3889:3)