Itäsaksalaiset turistit viettävät yönsä lämmitetyssä ostoskeskuksessa Länsi-Berliinissä 10.–11.11.1989. Kuva: Hannu Lindroos / JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKAHAL24A46A:30
Itäsaksalaiset turistit viettävät yönsä lämmitetyssä ostoskeskuksessa Länsi-Berliinissä 10.–11.11.1989. Kuva: Hannu Lindroos / JOKA / Museovirasto (JOKAHAL24A46A:30)

Endlich, vihdoinkin!

Kun muurit murtuivat Saksojen väliltä 30 vuotta sitten, ihmiset ryntäsivät kaduille juhlimaan. Lehtikuvaaja Hannu Lindroos oli paikan päällä tallentamassa filmille Euroopan kahtiajaon päättymistä.

Perjantaiaamuna 10. marraskuuta 1989 Checkpoint Charlien rajanylityspaikalla Berliinissä on tungosta. Itäsaksalaisten rajavartijoiden selän takaa valuu Trabantien ja jalankulkijoiden loputon virta kohti länttä. Länsi-Berliinin puolella idästä tulleita tervehditään hurraa-huudoin. On ensimmäinen päivä Berliinin muurin murtumisen jälkeen. DDR:n raja länteen on auki.
Berliinin muuri rakennettiin vuonna 1961 estämään itäsaksalaisten loikkaukset länteen. Samasta syystä se avattiin 28 vuotta myöhemmin. Kylmä sota alkoi hellittää Euroopassa 1980-luvun lopulla, mutta DDR:n johto jatkoi kielteistä suhtautumistaan uudistuksiin. Itäsaksalaiset olivat turhautuneita sosialistiseen hallintoon, ja pitkin syksyä järjestettiin mielenosoituksia. Vuoden 1989 aikana yli 200 000 itäsaksalaista ylitti rajan, joko laittomasti tai laillisesti. Pakolaisvirta oli pysäytettävä.

Muurin avautuminen tapahtui kaikesta huolimatta yllättäen. Kun Itä-Saksan johto ilmoitti vapaasta matkustusoikeudesta torstai-iltana 9. marraskuuta, väkijoukko tulvi välittömästi Berliinin jakaneelle muurille. Rajavartijat eivät pystyneet pidättelemään rajanylityspaikoille kokoontuneita ihmisiä, ja heidät päästettiin läpi. Länsi-Berliinissä alkoi kymmenien tuhansien ihmisten riehakas kansanjuhla, joka kesti läpi yön. Ihmiset kiipesivät muurin päälle ja ryhtyivät vasaroimaan sitä rikki.
Samana iltana tieto muurille kiivenneistä saapui myös Helsinkiin. Suomen Kuvalehden toimittaja Timo K. Anttila ja valokuvaaja Hannu Lindroos lensivät aamukoneella Berliiniin seuraamaan historiallisia tapahtumia. Lindroos meni ensin kuvaamaan rajanylityspaikkaa, minkä jälkeen hän siirtyi Länsi-Berliinin ostoskadun, Kurfürstendammin, varrelle. Kaupat olivat auki myöhään yöhön. Väki tungeksi länsitavaraa myyvissä liikkeissä ja jonotti pikaruokakioskeilla. Elektroniikka, autot ja ruoka kiinnostivat Itä-Saksasta tulleita turisteja.

Suomen Kuvalehden 46/1989 mukaan Saksan liittotasavalta antoi itäsaksalaisille tervetuliaisrahana sata D-markkaa. Joistain kaupoista banaanit ja mandariinit ostettiin loppuun. Eräässä Lindroosin kuvassa itäsaksalainen perhe seisoo kadulla tuijotellen mainosvaloja. Länsi oli heidän silmissään varmasti ihmeellinen.
Lehtikuvaaja Hannu Lindroos luovutti 500 000 valokuvan kokoelmansa Museoviraston Kuvakokoelmien Journalistiselle kuva-arkisto JOKA:lle. Lindroos on palkittu uutiskuvaaja ja arvostettu urheilukuvaaja, joka on kuvannut muun muassa uutiskuvatoimisto Lehtikuvalle, Helsingin Sanomille ja Suomen Kuvalehteen. Hänen kokoelmassaan on tallennettuna poliittisen historian, kulttuurin ja urheilun kohokohtia 1960-luvulta nykypäivään asti.

Teksti: Mari Aaltonen

Kamera 9/2019

Itä-Saksasta tullut nuoripari pysähtyy suutelemaan Checkpoint Charlien rajanylityspaikalla Berliinin muurin murtumisen jälkeisenä päivänä 10.11.1989. Kuva: Hannu Lindroos / JOKA / Museovirasto (JOKAHAL24A46A:4)