Presidenttiehdokas Lyndon B. Johnsonin vaalitilaisuus. Madison Square Garden, New York, 31.10.1964. Kuva: Helge Heinonen / JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKAHH5B02_130B:4
Presidenttiehdokas Lyndon B. Johnsonin vaalitilaisuus. Madison Square Garden, New York, 31.10.1964. Kuva: Helge Heinonen / JOKA / Museovirasto (JOKAHH5B02_130B:4)

Presidentinvaalit Amerikan malliin

Helge Heinonen kuvasi Amerikan presidentinvaaleja vuonna 1964.

Loka-marraskuussa 1964 New Yorkissa on sähköinen tunnelma. Amerikkalaiset miettivät kuumeisesti, kumpaa presidenttiehdokasta äänestää, demokraattien Lyndon B. Johnsonia vai republikaanien Barry Goldwateria. Molemmat ehdokkaat ovat mainostaneet itseään keskustelua herättävillä tv-mainoksilla.

Ollaan päättämässä Yhdysvaltain tulevaisuudesta ja siitä, minkälaisessa yhteiskunnassa kansalaiset haluavat elää.

Amerikkalaiset olivat vuonna 1964 valmistautumassa presidentinvaaleihin, joita edelsivät hyvin poikkeukselliset tapahtumat.
Presidentti John F. Kennedy oli kuollut salamurhaajan luodista vajaa vuosi ennen vaaleja marraskuussa 1963. Varapresidentti Lyndon B. Johnson vannoi pikaisesti presidentin valan ja nousi valtaan.
Yhdysvalloissa keskusteltiin kansalaisten eriarvoisuudesta, rotusyrjinnästä ja Vietnamin sodasta. Levoton yhteiskunta kaipasi kipeästi vakautta.

Lehtikuvaaja Helge Heinonen oli ehtinyt toimia Apu-lehden kuvaajana runsaan vuoden, kun hänet lähetettiin yhdessä toimittaja Ritva-Liisa Relanderin kanssa seuraamaan Amerikan presidentinvaalien loppusuoraa. Helge Heinosen reportaasikuvat kertovat elämää sykkivästä New Yorkista. Miehet väittelevät katuvilinässä.
Presidenttiehdokkaiden vaalitilaisuuksissa – molemmat täpötäydessä Madison Square Gardenissa – ihmiset kannustavat raivokkaasti ehdokkaitaan. Vaalitilaisuuksissa oli toimittaja Relanderin mukaan hyvin erilaiset tunnelmat.
Senaattori Barry Goldwaterin vaalitilaisuudessa oli epätoivoista kiihkeyttä, hälinää ja pauhua, kun taas Lyndon B. Johnsonin vaalitilaisuus oli iloinen, puheiden ja musiikin täyttämä tilaisuus. Eikä ihme, vaaligallupit ennustivat presidentti Lyndon B. Johnsonin voittoa.

Apu-lehden journalistikaksikko seurasi vaalien äänestystä 3. marraskuuta 1964 Arlington Forestissa, lähellä Washingtonia. Kauniilla, puistomaisella esikaupunkialueella oli rauhallista.
Helge Heinonen kuvasi äänestäjiä pienessä kunnallisessa kerhohuoneistossa. Suomalaisreportterit pääsivät ihmettelemään vaalipaikalle hankittuja uusia äänestyskoneita. Äänestystä käytiin sekä perinteiseen tapaan lipukkeilla että verhojen takana olevilla koneilla.
Illalla koko Amerikka seurasi ääntenlaskentaa kotisohvillaan. Heinonen ja Relander seurasivat ääntenlaskentaa demokraattisen kansalliskomitean voitonjuhlassa Mayflower-hotellin juhlasalissa Washingtonissa. Presidentti Lyndon B. Johnson voitti vaalit selkeästi yli 60 prosentin äänienemmistöllä.
Helge Heinosen lehtikuvakokoelma lahjoitettiin Museoviraston Journalistinen kuva-arkisto JOKA:lle vuonna 2016. Yhdysvaltain-reportaasiin liittyvät kuvat löytyvät joka.kuvakokoelmat.fi-palvelusta.

Teksti: Joanna Maltzeff

Kamera 3/2018

Miehet väittelevät kadulla. New York, marraskuu 1964. Kuva: Helge Heinonen / JOKA / Museovirasto (JOKAHH5B02_123B:26)