Rentoa meininkiä Ruisrockissa 1970. Kuva: V. K. Hietanen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKAVKH2D04A:6
Rentoa meininkiä Ruisrockissa 1970. Kuva: V. K. Hietanen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto (JOKAVKH2D04A:6)

Rock on rajaton riemu!

Ruisrockissa rokattiin ensimmäistä kertaa vuonna 1970.

Valtavat suosionosoitukset saattelivat Konsta Jylhän ja Kaustisen Purppuripelimannit lavalle Suomen ensimmäisillä rockfestivaaleilla vuonna 1970. Monet festariyleisöstä muistavat vieläkin pelimannien soittaman Peltoniemen Hintriikan surumarssin.

Ensimmäinen Ruisrock oli kolmipäiväinen tapahtuma Turun Ruissalossa 21.−23.8.1970. Viimeisen päivän suosituin esiintyjä oli Konsta Jylhä, arveltiin Helsingin Sanomissa.

Radiossa oli vuonna 1970 niukasti musiikkiohjelmia nuorisolle. Silloin oltiin kasettimankan kanssa valmiina nauhoittamaan C-kasetille, kun lauantaisin neljästä viiteen radiosta tuli Nuorten sävellahja 22001. Tai kun sunnuntai-iltapäivän Lista-ohjelmassa soitettiin kolme varttia kuuntelijoiden äänestämiä suosikkikappaleita.

Sinnikäs opiskelijaporukka sai Turun musiikkijuhlien vetäjät vakuuttumaan siitä, että nuoriso tarvitsi poppia ja rockia. Ryhmä kinusi Suomen ensimmäisen rockfestivaalin areenaksi Saaronniemen leirintäalueen luonnonkauniilta Ruissalon saarelta. Turun musiikkijuhlien kylkeen syntyi Turku International Pop & Rock Festival, myöhemmin Ruisrock.

Ruisrockin perustajaporukka lähetti kutsuja kymmenille yhtyeille. Pink Floyd oli liian kallis: bändi pyysi 500 puntaa kulujen päälle! Myöskään the Rolling Stonesia ei kuultu Ruisrockissa, koska Mick Jagger oli lomalla elokuussa. Sen sijaan järjestäjät saivat houkuteltua suviseen Suomeen brittiläiset yhtyeet Argentin, Familyn, Blue Minkin ja Colosseumin. Kotimaasta olivat soittamassa mm. Wigwam, Kalevala ja Rauli Badding Somerjoki.

Rokki soi. Nuorisoa vaelsi tuhansittain ja tuhansittain kohti Ruissaloa. Oli siinä vanhemmalla väellä ihmettelemistä, kertoo Helsingin Sanomien Turun aluetoimituksen kuvaaja V. K. Hietanen kirjassa Kameran takana V. K. Hietanen. 46-vuotias lehtikuvaaja ymmärsi, että jotain ennennäkemätöntä oli menossa. Hän halusi tallentaa kamerallaan pikemminkin sitä, mitä tapahtui esiintymislavan edessä kuin itse lavalla.

Kaikki Hietasen kuvat ovat mustavalkoisia. Tunnelma on rento. Festariyleisö jammailee musiikin tahdissa. Jollain on pullo kainalossa ja tupakka suupielessä. Olo on vähän väsynyt pitkän juhlinnan jälkeen.

Ystävättäret lekottelevat nurmikolla peiton päällä. Sandaalit on heitetty jalasta. Aurinko paistaa. On kesä. Ja kaikkialla on nuoria, tuhansittain nuoria.

Järjestäjät olivat varautuneet 5 000 kuulijaan, mutta paikalle saapui yllättäen 38 000 nuorta, jotka pistivät juhlat pystyyn.

”Poliiseille suurimman yllätyksen muodosti nuorten hyvä käytös. Minkäänlaisia kahinoita ei ollut, ketään ei kuollut eikä syntynyt”, kirjoitti Helsingin Sanomat festivaalien jälkeen. Seuraavana vuonna Ruisrockiin kerääntyi huikeat 100 000 nuorta. Ruisrockista tuli Suomen vanhin festivaali, jossa rokataan edelleen kesällä 2017.

V. K. Hietanen on tallentanut valokuviinsa Ruisrockin tunnelmia 1970-luvulla. Kuvia voi katsoa Museoviraston verkkopalvelusta joka.kuvakokoelmat.fi.

Raija Linna

Kamera 6/2017

Kuva: V. K. Hietanen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Kuva: V. K. Hietanen / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto (JOKAVKH2D04A:2)