Yhdysvaltain ilmavoimien lentokone Malmin lentokentällä vuonna 1954. Kuva: Aukusti Tuhka / Museoviraston Kuvakokoelmat. Objektinumero: HK19700629:889.13
Yhdysvaltain ilmavoimien lentokone Malmin lentokentällä vuonna 1954. Kuva: Aukusti Tuhka / Museoviraston Kuvakokoelmat (HK19700629:889.13)

Ilmailun historiaa väreissä

Aukusti Tuhkan värikuvat kertovat 1950-luvun ilmailusta.

Mitä Yhdysvaltain ilmavoimien lentokone tekee Malmin lentokentällä vuonna 1954? Kuvan on ottanut Aukusti Tuhka (1895–1973).

Taidegraafikko Aukusti Tuhka toimi 1950-luvulla opettajana Suomen Taideakatemiassa ja Taideteollisessa oppilaitoksessa. Opetustyön lisäksi hän suunnitteli mainoksia mm. Pauligille sekä piirsi postikortteja. Tuhka suunnitteli myös Helsingin olympialaisten 1952 olympiasoihdun.

Toisen maailmansodan aikana Tuhka oli toiminut TK-piirtäjänä ja valokuvaajana. Hän dokumentoi ahkerasti myös jälleenrakennusta ja pääsi Neuvostoliittoon vuonna 1954 suuntautuneella opintomatkalla käymään Viipurissa ja kuvaamaan kaupungin rakennuksia ja elämää salaa.

Tuhkan 1950-luvun kuvien joukossa on mielenkiintoisia ajankuvia ja näkymiä Helsingistä, jotka ovat ajankohtaisia puheenaiheita myös nykyään. Vuonna 1954 hän oli Malmin lentokentällä ja kuvasi siellä seisovan Yhdysvaltain käytössä olleen DC-3:n sotilasversiokoneen C-47.

Lentokoneen taustalla näkyy Malmin lentokentän vuonna 1938 valmistunut päärakennus.

Kentän ja koko alueen tulevaisuus on herättänyt paljon keskustelua ja tunteita viime vuosina. Helsingin kaupungin tavoitteena on rakentaa alueelle jopa 25 000 asuntoa. Funktionalismia edustava terminaalirakennus on suojeltu, mutta ilman toimivaa lentokenttää myös rakennusten olemus tulee muuttumaan. Toivottavasti löytyy ratkaisu, jolla taataan valtakunnallisesti merkittävän kulttuuriympäristön säilyminen.

Mitä tulee alun kysymykseen vuoden 1954 koneesta, niin vastaus on omana aikanaan arkinen. Yhdysvaltain suurlähetystöllä oli kaksi konetta pysyvästi sijoitettuna Malmin lentokentälle lähetystön tarvike- ja muita kuljetuksia varten, joten ne olivat tuttu näky Malmilla. C-47-konetyyppi oli kehitetty jo vuonna 1941.

Aukusti Tuhkan eri aikojen kuvia on Kuvakokoelmissa noin 20 000, ja niiden joukossa värikuvia on vain muutama sata. Värikinofilmi kehitettiin 1930-luvun lopulla, mutta vielä 1950-luvulla sen käyttö oli Suomessa harvinaista. Useimmat ammattikuvaajat suosivat yhä mustavalkofilmiä.

Tuhkan värikuvia digitoitiin viime vuonna osana Kuvakokoelmien digitointiprojektia. Niitä on nähtävänä finna.fi ja kuvakokoelmat.fi -palveluissa.

Teksti: Ismo Malinen

Kamera 2/2017

Elokuvateatteri Kino-Palatsin seinään on maalattu vuonna 1954 esitetyn Isä Camillo ja hänen laumansa -elokuvan mainos. Pohjoisesplanadi 39:ssä sijainnut rakennus purettiin vuonna 1965. Kuva: Aukusti Tuhka / Museoviraston Kuvakokoelmat

Elokuvateatteri Kino-Palatsin seinään on maalattu vuonna 1954 esitetyn Isä Camillo ja hänen laumansa -elokuvan mainos. Pohjoisesplanadi 39:ssä sijainnut rakennus purettiin vuonna 1965 ja tilalle rakennettiin Alvar Aallon suunnittelema Akateemisen kirjakaupan rakennus. Kuva: Aukusti Tuhka / Museoviraston Kuvakokoelmat (HK19700629:883.22)