Metsäkämpällä Kanadan Ontarion Port Arthurin lähellä, 1927. Kuva: Sakari Pälsi / Museoviraston Kuvakokoelmat. Objektinumero: VKK158:38
Metsäkämpällä Kanadan Ontarion Port Arthurin lähellä, 1927. Kuva: Sakari Pälsi / Museoviraston Kuvakokoelmat (VKK158:38)

Sakari Pälsi ja Kanadan suomalaiset

Sakari Pälsi kuvasi suomalaisia Kanadassa 1920-luvulla.

Arkeologi, kansatieteilijä, tutkimusmatkailija, kirjailija ja valokuvaaja Sakari Pälsi (1882-1965) vieraili Kanadassa.
”Söin keittiökämpässä miesten pöydässä. Vieressäni istuva jätkä joi palanpainikkeeksi tomaattilientä. Muilla oli kaljaa. Ruoka oli hyvää. Valokuvailin paikkoja. Kuvista näkyy, että työt kävivät kotimaan tavoin.”
Näin hän kuvaili käyntiään metsätyökämpällä. Paikka sijaitsi Annan Ollin farmin lähellä korpijoen rannalla. Se oli Ontariossa lähellä Port Arthurin satamakaupunkia, jossa oli paljon metsäteollisuutta. Nykyään alue on osa Thunder Bayn kaupunkia.

Ryhmäkuvasta heijastuu työmiesten varautuneisuus – kukahan tuokin tyyppi on? – mutta myös ilo ja tyytyväisyys. Tupakka maistuu.
Kuva julkaistiin Pälsin vuonna 1927 ilmestyneessä kirjassa Suuri, kaunis ja ruma maa – Kuvia ja kuvauksia Kanadan-matkalta. Kirja alkaa laivamatkan kuvauksella ja jatkuu maihinnousulla Kanadaan. Kyydissä oli myös suomalaissiirtolaisia, joita ”ei oltu jätetty rautalankaisiin kanahäkkeihin” tulotarkastuksessa. Kaikki kyydissä olleet suomalaiset pääsivät maihin aloittamaan elämän uudessa maassa.

1920-luvun alussa Kanadan Ontarion asukkaista yli 12 500 oli suomalaisia, ja määrä lisääntyi voimakkaasti 1930-luvun alkuun asti. Metsätöiden lisäksi heitä oli töissä mm. kaivoksilla, erilaisilla työmailla sekä maanviljelijöinä perustamillaan tiloilla.
Maasto ja ilmasto olivat samanlaisia kuin Suomessa, joten työtapoihin ei ollut tarvetta tehdä isoja muutoksia. Pokasaha ja kirves olivat 1920-luvulla käytössä Kanadan metsissäkin.
Nykyään Kanadassa asuu noin 130 000 suomalaistaustaista ihmistä.

Pälsi jatkoi valokuvaamista ja halusi opastaa siinä myös muita. Tätä hän teki muun muassa vuonna 1930 ilmestyneellä kirjallaan Näppäilkää hyviä kuvia – Käsivaraisen pikavalokuvauksen opas. Pälsin kuvissa näkyy hyvin aitojen tilanteiden ja ihmisten tallentaminen, ja ne ovat oman aikansa kansatieteellistä dokumenttikuvausta parhaimmillaan.
Pälsin ja muiden 1900-luvun alkupuolen siirtolaisuutta ja muuttoliikkeitä dokumentoineiden kuvat ovat ajankohtaisia myös vertailukohtana nykypäivään. Aihe on esillä Kansallismuseon siirtolaisista, evakoista, maahanmuuttajista ja turvapaikanhakijoista kertovassa PopUp-näyttelyssä.

Teksti: Ismo Malinen

Kamera 1/2016

”Paperipuuntekijä” Kanadan Ontarion Port Arthurin lähellä, 1927. Kuva: Sakari Pälsi / Museoviraston Kuvakokoelmat (VKK158:40)