Samuel Fuller toimi tuomarina oikeudenkäynniksi lavastamassaan lehdistötilaisuudessa. Kuva: Jarmo Kontiainen / Kaleva / JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKAKAL2_08A01:5
Samuel Fuller toimi tuomarina oikeudenkäynniksi lavastamassaan lehdistötilaisuudessa. Syytettyjen penkillä amerikkalaisohjaaja Jonathan Demme, Tokion filmijuhlien johtaja Kuyshiro Kusakabe ja ranskalaisohjaaja Bertrand Tavernier. Kuva: Jarmo Kontiainen / Kaleva / JOKA / Museovirasto (JOKAKAL2_08A01:5)

Lavastettu oikeudenkäynti

Kuvaaja Jarmo Kontiainen osallistui Sodankylässä lavastusoikeudenkäyntiin.

Elokuvaohjaaja Samuel Fuller polttelee sikaria ja puhuu käsillään. Muut kuuntelevat keskittyneinä, välillä huvittuneina. Ohjaaja Jonathan Demmellä on tyylikkäästi aurinkolasit silmillään, vaikka keskiyön aurinko tuskin paistaa Sodankylän Kantakievarin kellariin. Huumori ja rento tunnelma välittyvät kuvista.
Sodankylän elokuvajuhlia vietettiin ensimmäisen kerran 30 vuotta sitten 13.-17.6.1986. Festivaali toi pieneen lappilaiseen kuntaan ennennäkemättömästi yleisöä, lehdistöä ja kansainvälisiä ohjaajavieraita. Elokuvajuhlien päätähti oli amerikkalainen ohjaajalegenda Samuel Fuller.
Sanomalehti Kalevan kuvaaja Jarmo Kontiainen oli kameroineen paikalla festivaalin lehdistötilaisuudessa yhdessä 50 lehdistön edustajan kanssa. Kaleva uutisoi seuraavan päivän lehdessä, kuinka väkivallan ja oikeuden tematiikkaa elokuvissaan käsitellyt Fuller lavasti sekavan lehdistötilaisuuden oikeudenkäynniksi. Fuller itse toimi tuomarina ja lehdistö yleisönä. Muut kansainväliset vieraat olivat syytettyjä.

Festivaalin avajaiselokuva oli Erik Blombergin Valkoinen peura. Kontiainen kävi kuvaamassa lippujonoa elokuvateatteri Lapinsuun aulassa.
Näky on tuttu kaikille Sodankylän elokuvajuhlien kävijöille, ja elokuvateatterin tunnelma on säilynyt hämmästyttävän muuttumattomana näihin päiviin. Seinille on ripustettu 1950-luvun Hollywood-tähtien kuvia. Jono ulottuu portaisiin, kenties ulos Jäämerentielle saakka. Tulevien päivien ajan Sodankylä hengittää elokuvaa.

Jarmo Kontiainen toimi sanomalehti Kalevan Rovaniemen aluetoimituksen kuvaajana vuosina 1982-1994. Hän liikkui kameroineen laajasti ympäri Lappia aina Jäämerta myöten kuvaamassa uutistapahtumia ja paikallista elämää. Kontiainen dokumentoi muun muassa Inarijärveen pudonneen neuvostoliittolaisohjuksen etsintöjä tammikuun tulipalopakkasilla vuonna 1985.
Kontiaisen kamerakalustona oli Canonin F1 -kinofilmikamera varustettuna 24-200 mm:n objektiivilla. Lehtikuvaajan mukana kulkivat myös laukkuun pakatut kemikaalit, paperit, kehityspurkit ja suurennuskone tykötarpeineen. Tarvittaessa pimiö rakennettiin hotellin kylpyhuoneeseen. Kuvat siirrettiin kannettavalla telefotolähettimellä puhelinlinjoja pitkin lehden päätoimitukseen Ouluun.
Kontiaisen kuvat siirtyivät sanomalehti Kalevan 1,5 miljoonan kuvan kokoelman mukana Museoviraston Kuvakokoelmien Journalistiseen kuva-arkisto JOKA:an syksyllä 2014. Kalevan historiallinen lehtikuvakokoelma sisältää kuvia pohjoisen Suomen tapahtumista, politiikasta, kulttuurista ja urheilusta 1930-luvulta 1990-luvulle.
Lisää digitoituja lehtikuvaaja Jarmo Kontiaisen kuvia on nähtävillä joka.kuvakokoelmat.fi-verkkopalvelussa.

Teksti: Mari Aaltonen

Kamera 4-5/2016

Jarmo Kontiainen tallensi Samuel Fullerin filmilleen ilmeikkäinä henkilökuvina. Kuva: Jarmo Kontiainen / Kaleva / JOKA / Museovirasto (JOKAKAL2_08A01:17)

Lippujono festivaalin avajaiselokuva Valkoiseen peuraan elokuvateatteri Lapinsuussa. Vuonna 1986 elokuvalipun hinta oli 10 markkaa. Kuva: Jarmo Kontiainen / Kaleva / JOKA / Museovirasto (JOKAKAL2_08A02:7)