Jalka nousee Ruotsinsalmenkadulla, kun nuoret breakdance-taiturit esiintyvät. Kuva: Lauri Sorvoja / JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKALS14Mer85Kat:5
Jalka nousee Ruotsinsalmenkadulla, kun nuoret breakdance-taiturit esiintyvät. Kuva: Lauri Sorvoja / JOKA / Museovirasto (JOKALS14Mer85Kat:5)

Kotkan Meripäivät 30 vuotta sitten

Breakdance ja Dingo keräsivät yleisöä vuonna 1985.

Etelä-Suomi- ja Eteenpäin-sanomalehdet kirjoittivat ahkerasti Kotkan Meripäivistä vuonna 1985. Myös Helsingin Sanomat huomioi tapahtuman, joka rikkoi aiemmat yleisöennätykset.
Kotkalainen lehtikuvaaja Lauri Sorvoja oli paikalla. Hän kuvasi muun muassa vuoden meripäiväneuvoksettaren, kansanedustaja Anna-Liisa Piiparin, ja meripäiväneuvoksen, nuoriso-ohjaaja Timo Tarkiaisen. He vakuuttelivat sanomalehti Etelä-Suomessa, ettei kyseessä ole mikään ”Nasse-sedän pellerooli vaan vakava pr-tehtävä”.

Kansainvälisyys ja viihteellinen kulttuuri olivat Meripäivien vuoden 1985 painopisteitä. Kansainvälinen oli varsinkin Itämeri-seminaari, johon saapui puhujia Suomen lisäksi Neuvostoliitosta, Ruotsista, Puolasta, Saksan Liittotasavallasta ja Saksan Demokraattisesta Tasavallasta. Esimerkiksi Matti Klinge ja Lennart Meri ovat kuvattujen joukossa.
Muutkin julkisuuden henkilöt ovat tarttuneet lehtikuvaaja Sorvojan haaviin. Ristiriitaisia arvioita kerännyttä Kotkan ruusu -musiikkinäytelmää tähdittivät Erkki Liikanen, Leo Lastumäki, Irmeli Mäkelä ja Marjot Siikasaari. Sataman valot -viihdekonsertissa esiintyivät ainakin Katri Helena ja Eino Grön.

Ari Karkimo kirjoittaa Etelä-Suomessa: ”On kaksi varmaa tapaa tehdä rahaa meripäivillä, joko järjestää Dingo-konsertti tai hankkia oluenmyyntilupa.” Dingo oli menestyksensä huipulla. Tapahtumapaikka satamavarasto Etelä-7 keräsi innokkaita faneja jonoon jo konserttia edeltävänä aamuna. Vaikka lehdet pääasiassa hehkuttavat Dingoa, soraäänikin löytyy: ”Dingo voitaneen vahvoin perustein sivuuttaa, kun puhutaan Meripäivien musiikillisesta annista”, lataa Mauno Miinalainen Eteenpäin-lehdessä.
Vuoden merimieslauluesityksen voitti Siimän-kvartetti Pattijoelta. Kvartetti sai kiertopalkinnon lisäksi 10 000 markkaa. Lasten Meripäivillä musiikillista antia tarjosivat Satujen meri -musiikkikabaree, puolalainen laulu- ja tanssiryhmä Radosc sekä lasten oma laulukilpailu Merilaulufestivaali.

Meripäivillä kilpailtiin myös ”airoin, purjein ja moottorein”. Lisäksi Kotkan Kirjakahvilayhdistys tavoitteli ennätystä runojen kirjoittamisessa. Vuorokauden kestäneen runonkirjoitusmaratonin päätteeksi samppanja roiskui riemukkaasti. Lehtikuvaaja oli jälleen paikalla taltioimassa tunnelmia.
Breakdance oli pinnalla vuonna 1985. Nuoriso esiintyi vauhdikkaasti muodin mukaisissa vaatteissa ja kampauksissa Ruotsinsalmenkadun ja Keskuskadun risteyksessä. Kuvista käy ilmi, että yleisöä on tullut paikalle katutanssia seuraamaan.
Osa Sorvojan vuonna 1985 ottamista kuvista on nähtävillä osoitteessa joka.kuvakokoelmat.fi. Toivoa sopii, että Meripäivillä on myös tänä vuonna kuvaajia, joiden otokset säilyvät kansalaisten ihmeteltäviksi.

Teksti: Outi Finni

Kamera 6-7/2015

Asusteet eivät jätä epäselväksi, kuka on Meripäivien odotetuin esiintyjä. Kuva: Lauri Sorvoja / JOKA / Museovirasto (JOKALS14Mer85Fan:4)