Urho Kekkosella (vas.) on tapaaminen Neuvostoliiton johtaja Leonid Brežnevin kanssa presidentinlinnassa 31.7.1975. Kuva: PF-team / Pressfoto Zeeland / JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKAPF3AiV02C:6
Urho Kekkosella (vas.) on tapaaminen Neuvostoliiton johtaja Leonid Brežnevin kanssa presidentinlinnassa 31.7.1975. Kuva: PF-team / Pressfoto Zeeland / JOKA / Museovirasto (JOKAPF3AiV02C:6)

Kolme helteistä päivää Helsingissä

Vuonna 1975 lehtikuvaajia työllisti Helsingissä Ety-kokous.

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin loppuasiakirja saatiin allekirjoituksia vaille valmiiksi Genevessä heinäkuun puolivälissä 1975. Suomelle jäi kaksi viikkoa aikaa valmistautua historialliseen kokoukseen, jonne saapui valtiojohtoa kaikkialta Euroopasta sekä USA:sta ja Kanadasta.
Uutiskuvatoimisto Pressfoto perusti Ety-kokousta varten PF-teamin, johon kuuluivat lehtikuvaajat Christian Westerback, Zacharias Johansson, Heikki Kotilainen, Leif Weckström, Kai Hagström ja Lauri Kautia. He kuvasivat valmisteluja, kokouksen kulkua, valtionpäämiesten tapaamisia ja rouvien ohjelmaa.
Etyk-kuvia lähti bussilla, junalla ja lentokoneella Helsingistä maaseutulehdille. Myös ulkomaiset kuvatoimistot olivat kiinnostuneita kuvista.

Turvajärjestelyissä ei jätetty mitään sattuman varaan. Poliiseja haalittiin maakunnista. Sotilaita oli pyssy kädessä hotelli Hesperian katolla ja teiden risteyksissä matkalla lentokentälle. Armeijan panssariauto seisoi Seutulan lentokentällä.
Paikalla oli myös ulkomaisia turvamiehiä. Johansson kertoo, että tarkka-ampujia ei olisi saanut kuvata, ja siitä tuli huomautus.
Finlandia-talo oli varsinainen kokouspaikka. Sen ympärille pystytettiin verkkoaita, jota pilapiirtäjä Kari Suomalainen kutsui Kekkosen katiskaksi. Töölön tavara-asema ja junaraiteita purettiin ja niiden tilalle rakennettiin parkkipaikka. Pitkä pätkä Mannerheimintietä oli suljettu. Kansallismuseo oli kolmipäiväisen kokouksen ajan kiinni. ”Helsinki siivottiin roskista ja puliukoista”, kertoo Kotilainen. Suomi pani parastaan.

Pressfoton kuvaajat muistelevat, että Helsinki oli ”totaalisen sekaisin”. Bussit kulkivat miten sattui. Mustat autot kuljettivat vieraita kokouksiin ja päivällisille ympäri Helsinkiä. Toimittaja Maarit Tyrkkö (nyk. Huovinen) ja ohjaaja Mikko Niskanen olivat vieraiden kunniaksi järjestetyillä puutarhajuhlilla Kalastajatorpalla. Kesäinen ilma helli juhlijoita. Tyrköllä on kuvassa nauhuri kädessään. Hän teki juttua Suomen Kuvalehteen, jossa oli toimittajana. Tyttö ja nauhuri -kirjassaan hän kertoo, että vietti vuonna 1975 paljon aikaa presidentti Urho Kekkosen kanssa. Tyrkkö oli mukana virallisissa tilaisuuksissa mutta oli myös vapaa-aikanaan presidentin seurassa.
Ohjaaja Mikko Niskasella on kamera. Hän kuvasi materiaalia dokumenttielokuvaan Etykistä. ETYK – päämääränä rauha -elokuva valmistui vuonna 1980 ja voitti dokumenttien sarjan Moskovan kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla seuraavana vuonna.
Niskasen elokuvassa esiintyy Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteeri Leonid Brežnev, jonka presidentti Kekkonen tapasi myös kahden kesken Ety-kokouksen aikana. Brežnev on kuvassa hyvällä tuulella. Puhalsi Helsingin henki.
35 maan valtionjohtajat allekirjoittivat Helsingin sopimuksen kokouksen viimeisenä päivänä. ”Koko Suomi oli niin tohkeissaan”, kuvailee Kotilainen. Koitti kotiinlähdön aika. Finlandia-talo tyhjeni. Paperit leijuivat lattialle.

Teksti: Raija Linna

Kamera 8/2015

Presidentti Urho Kekkonen (oik.) keskustelee Mikko Niskasen ja Maarit Tyrkön kanssa Kalastajatorpalla Etykin aikana 31.7.1975. Kuva: PF-team / Pressfoto Zeeland / JOKA / Museovirasto

Etykin loppuasiakirja, Helsingin sopimus, on allekirjoitettu 1.8.1975. Kokous on päättynyt. Kuva: PF-team, Pressfoto Zeeland / JOKA / Museovirasto