Tytöt tikkareineen kevätauringossa vuonna 1962. Kuva: Teuvo Kanerva / Museoviraston Kuvakokoelmat. Objektinumero: HK19950323:4017
Tytöt tikkareineen kevätauringossa vuonna 1962. Kuva: Teuvo Kanerva / Museoviraston Kuvakokoelmat (HK19950323:4017)

Ihmisiä ja kaupunkimaisemia

Valokuvaaja Teuvo Kanervan matkassa pääsee 1960-luvun kaupunkilaisen arkeen.

Ammattivalokuvaaja Teuvo Kanervan (1922–2005) kuvat kertovat pieniä tarinoita lähimenneisyyden kaupunkielämästä ja ihmisistä. Kanervan kuvat ovat parhaimmillaan taianomaisia hetkiä kaupunkilaisten elämästä sekä dokumentaarista kaupunkikuvausta. Kuvista hahmottuu 1950–1980-lukujen nopeasti muuttuva kaupunkikuva sekä arjen ja vapaa-ajan ympäristöt postikorttimaisista sommitelmista intiimeihin ihmiskuviin. Syntyjään turkulaisen lehtikuvaaja Teuvo Kanervan kokoelman alkuvaiheen kuvat keskittyvät kaupunkien, kaupunkielämän ja ihmisten kuvaukseen. Myöhemmin, 1970-luvun loppupuolelta 1980-luvulle, mukana on myös maisemia, vapaa-ajan lomakohteita ja julkisia taideteoksia. Lehtikuvien lisäksi Kanerva työsti kuvituksia ja kaupunkikuvia julkaisuihin ja postikortteihin.
Museoviraston kuvakokoelmilla on laaja otos Kanervan vedoksia, negatiiveja ja dioja vuosilta 1957–1986.
Keväällä 2014 Kuvakokoelmat.fi-palvelussa julkaistiin Kanervan tuntemattomien kuvien kuvakysely, joka liittyi käynnissä olevaan digitointiprojektiin. Kyselyyn linkitettiin lähes 300 Kanervan kuvaa, joiden tiedot olivat puutteellisia. Esimerkiksi kuvauspaikka ei ollut tiedossa. Kuvakyselyyn tuli varsin runsaasti palautetta – lähes kaikki kuvat saatiin tunnistettua. Kanervan kuvien digitointiprojektissa digitoitiin nopealla aikataululla yhteensä vajaa 6000 kuvaa. Projektin tarkoituksena on kokoelman säilymisen lisäksi tuottaa saataville kuvallista kulttuuriperintöä.

Kanervan kuvia julkaistaessa, kuten muunkin kokoelmien kuva-aineiston kohdalla, yksi tärkeä osa-alue on vaatimus tekijänoikeuden ja yksityisyydensuojan noudattamisesta. Museoiden, kuva-arkistojen ja kuvapalveluita tarjoavien tahojen työ kuvien kanssa poikkeaa joiltakin osin yksityisten henkilöiden jakamasta ja lataamasta kuvavirrasta. Julkisilla tahoilla lakisääteisten seikkojen lisäksi kuvien jakamista määrittelevät kokoelmapoliittiset ja taloudelliset sekä museaaliset laatuvaatimukset. Kanervan kuvien osalta suurin osa digitoiduista kuvista on voitu julkaista www.finna.fi- ja www.kuvakokoelmat.fi-palvelussa.

Teksti: Hanna Talasmäki

Kamera 12/2014

Tampereen Keskustori vuonna 1963. Kuva: Teuvo Kanerva / Museoviraston Kuvakokoelmat (HK19940104:3254)