Loviisan ydinvoimalaitoksen ydinjätekapselia siirretään neuvostoliittolaiseen erikoisjunaan Loviisan rautatieasemalla vuonna 1981. Kuva: Lauri Sorvoja / JOKA / Museovirasto. Objektinumero: JOKALS22A:7
Loviisan ydinvoimalaitoksen ydinjätekapselia siirretään neuvostoliittolaiseen erikoisjunaan Loviisan rautatieasemalla vuonna 1981. Kuva: Lauri Sorvoja / JOKA / Museovirasto (JOKALS22A:7)

Atomijuna matkalla itään

Ensimmäinen erä käytettyä ydinpolttoainetta lähti Neuvostoliittoon 33 vuotta sitten.

Atomijuna nytkähti liikkeelle Loviisan rautatieasemalta 18. elokuuta kymmentä vaille seitsemän illalla 33 vuotta sitten. Junan lähtöhetki oli suuri salaisuus. Mutta lehtikuvaaja Lauri Sorvoja oli saanut vinkin ja kuvasi Suomen ensimmäisen ydinjätejunan matkalla kohti jätteen loppusijoituspaikkaa Neuvostoliitossa. Kuvat julkaistiin seuraavan päivän Ilta-Sanomissa.

Suomen ensimmäinen ydinvoimala tilattiin Neuvostoliitosta vuonna 1969. Imatran Voima rakennutti ydinvoimalan 16 kilometrin päähän Loviisasta Hästholmenin saarelle. Loviisan ydinvoimalaitos valmistui vuonna 1977. Suomi siirtyi atomiaikaan.
Käytetyn ydinpolttoaineen loppuvarastointi oli ratkaistava. Imatran Voiman Loviisan voimalaitoksesta kertyvä ydinjäte oli määrä palauttaa Neuvostoliittoon. Ensimmäinen erä, 14 tonnia ydinjätettä, oli lähdössä Majakin loppusijoituspaikkaan Neuvostoliittoon kesällä 1981.
Suomi seurasi jännittyneenä vaaralliseen kuljetukseen valmistautumista. Erikoisvalmisteiset junanvaunut saapuivat Neuvostoliitosta heinäkuun lopussa. Ydinjäte siirrettiin neljässä säiliössä rekkoihin Hästholmenin saarella. Täysi säiliö painoi 83 tonnia.
Kuljetuksen aikataulua ei kerrottu. Helsingin Sanomat kutsui ydinjätekuljetuksen alkamisaikaa Suomen tarkimmin varjelluksi salaisuudeksi. Media odotti, kansa odotti.

Ilta-Sanomien toimittaja Timo Sihvo kirjoitti, että ensimmäinen rekka lähti Hästholmenista maanantaina 17. elokuuta noin kello 20 kohti Loviisan rautatieasemaa. Lauri Sorvojan kuvassa näkyy, kuinka erikoiskuorma-auto ajaa yön pimeinä tunteina poliisisaattueessa läpi Loviisan keskustan. Toisessa kuvassa atomijunaan lastataan ydinjätesäiliötä ratapihalla. Kuu paistaa.
Imatran Voima ja VR eivät kertoneet junan lähtöaikaa. Taas odoteltiin. Oman lisänsä jännitykseen toi Loviisan ja Lahden välinen rata, joka oli rakennettu 1920-luvulla. Huonokuntoisen radan painorajoitus oli 17 tonnia: atomijunan akselipaino oli 15 tonnia. Uteliaita kertyi seuraamaan tilannetta radan varteen. Sorvojan kuvassa poikaporukka lorvii odottaen junan lähtöä.

Atomijuna lähti lopulta liikkeelle Loviisan rautatieasemalta tiistaina 18. elokuuta kello 18.50 Ilta-Sanomien mukaan. Sorvoja kuvasi atomijunan matelemassa 15 kilometrin tuntivauhdilla kohti Lahtea. Kuvat olivat seuraavan päivän lehdessä.
Junan matka jatkui Lahden, Kouvolan ja Vainikkalan kautta Viipuriin. Atomijuna ylitti turvallisesti valtakunnan rajan keskiviikkoaamuna.
Viimeinen ydinjätekuljetus Suomesta Venäjälle tehtiin vuonna 1996.
Kotkalainen lehtikuvaaja Lauri Sorvoja lahjoitti valokuvakokoelmansa Museoviraston Journalistiselle kuva-arkistolle, JOKA:lle vuonna 2012. JOKA:n nettisivuilla on videohaastattelu, jossa Sorvoja kertoo atomijunakeikasta.

Raija Linna

Kamera 9/2014

Käytetty ydinpolttoaine kuljetetaan Loviisan ydinvoimalaitoksesta poliisisaattueessa Loviisan rautatieasemalle. Kuva: Lauri Sorvoja / JOKA / Museovirasto (JOKALS22A:4)