Olavinlinnaan liittyviä asiakirjoja arkistossa (Hcf:1-3), Soile Tirilä / Museovirasto 2017.

Hallinnolliset aineistot

Muinaistieteellisen toimikunnan ja Museoviraston kulttuuriympäristöön liittyvillä hallinnollisilla aineistoilla tarkoitetaan esimerkiksi saapuneita lausuntopyyntöjä, lausuntoja, muuta kirjeenvaihtoa, muistioita ja pöytäkirjoja.

Hallinnollista aineistoa on runsaasti rakennettuun ympäristöön ja arkeologiaan liittyvistä asioista. Arkistossa on esimerkiksi suojeltuihin rakennuksiin sekä kulttuurihistoriallisesti muuten arvokkaisiin rakennuksiin liittyviä asiakirjoja, kiinteisiin muinaisjäännöksiin liittyviä asiakirjoja kuten rauhoitusilmoituksia, kaavoitukseen liittyviä lausuntoja ja arkeologisten kohteiden ja esineiden tutkimuslupia. Vanhempaa hallinnollista aineistoa edustavat muun muassa linnojen hoitoa ja korjausta koskeva kirjeenvaihto 1800–1900-luvun vaihteesta. Hallinnollista aineistoa sisältyy myös esimerkiksi historiallisen osaston aineistoon, joka löytyy Museoviraston arkistopalvelusta, Muinaistieteellisen toimikunnan aineistokokonaisuudesta. Esimerkiksi sarjassa ”Hfa Asiakirjat kunnittain” on runsaasti kartanoihin ja kirkkoihin liittyviä asiakirjoja: asiakirjat on digitoitu ja niitä voi katsella arkistopalvelun tutkijasalinäkymästä.

Hallinnollisten asiakirjojen säilytysjärjestys arkistossa vaihtelee. Osa aineistoista on järjestetty kuntakohtaisesti ja osa vuosittain. Uudemmat asiakirjat on yleensä järjestetty asiaryhmittäin vuosikohtaisesti.

Muinaistieteellisen toimikunnan aineisto on järjestetty perinteisen, asiakirjojen muodolliseen laatuun perustuvan ABC-kaavan mukaan. Tällöin esimerkiksi diaarit, saapuneet asiakirjat, lähetetyt asiakirjat (toisteet) ja pöytäkirjat ovat omina sarjoinaan vuosittain. Samaa hierarkiaa on noudatettu pitkälti myös Museoviraston analogisten asiakirjojen arkistoinnissa, vaikka vuodesta 1990 eteenpäin Museovirastossa on ollut käytössä tehtäväpohjainen arkistonmuodostussuunnitelma ja asiaryhmät. Vuodesta 1990 eteenpäin asiakirjat on kuitenkin pääsääntöisesti säilytetty niin, että esimerkiksi saapuneet lausuntopyynnöt ja niihin liittyvät lausunnot on sijoitettu peräkkäin ja fyysisesti samaan säilytysyksikköön kuten koteloon. Tätä aiemmin lausuntopyynnöt ja lausunnot ovat yleensä olleet erillään omina sarjoinaan ABC-kaavan mukaisesti.

Museovirastossa on ollut käytössä sähköinen hallintodiaari vuodesta 1995 alkaen. Tätä edeltävältä ajalta hakemistona toimivat analogiset diaarit, joista valtaosa on digitoitu. Diaarien tiedot löytyvät Museoviraston arkistopalvelun Muinaistieteellisen toimikunnan ja Museoviraston sarjoista A DIAARIT. Nykyisin asianhallintajärjestelmä VirastoVahva toimii Museoviraston virallisena hallintoasioiden rekisterinä ja sähköisenä arkistona

Arkiston hakemistoja:

Museoviraston arkistopalvelu

Museoviraston asiat -palvelu

Muut hakemistot