
Kaupunkielämää / Stadsliv / Urban Life
Sanomalehti Hufvudstadsbladetiin palkattiin ensimmäinen vakituinen valokuvaaja vuonna 1928 ─ melkein sata vuotta sitten. Hugo Sundström (1907─1973) oli HBL:n ja iltapäivälehti Svenska Pressenin (myöhemmin Nya Pressen) ainut kuvaaja vuoteen 1952, joten hänen lehtikuvistaan löytyvät lähes kaikki Helsingin tärkeimmät uutistapahtumat. Uutisten lisäksi Sundström dokumentoi Helsinkiä aina kuolemaansa asti vuonna 1973.
Näyttelyn valokuvat kertovat muuttuvasta Helsingistä 1930─1956. Rakennuksia puretaan ja uusia nousee. Neonvalot syttyvät valaisemaan öistä Helsinkiä. Raitiovaunut kolisevat ja ihmiset kiiruhtavat. Helsinkiläiset jännittävät Eläintarhanajoja 1930-luvulla ja valmistautuvat Helsingin olympialaisiin 1952. Sundströmin kamera seuraa kaupunkilaisten elämää vuosikymmeneltä toiselle.
Stadsliv
Hufvudstadsbladets första fast anställda fotograf var Hugo Sundström, som fick sitt jobb år 1928 – för nästan 100 år sedan. Hugo Sundström (1907 – 1973) var HBL:s och kvällstidningen Svenska Pressens (senare Nya Pressen) enda pressfotograf fram till år 1952. Det innebär att nästan alla de viktigaste nyhetshändelserna finns bland bilderna som Sundström har tagit. Utöver nyheter dokumenterade han Helsingfors ända fram till sin död år 1973.
De utställda bilderna beskriver ett Helsingfors i förändring, under perioden 1930–1956. Byggnader rivs, andra växer fram. Neonljusen tänds och lyser upp det mörka Helsingfors. Spårvagnar skramlar, och människor skyndar fram. Helsingforsarna följer med spänning med Djurgårdsloppen på 1930-talen, och förbereder sig för de olympiska spelen i staden år 1952. Sundströms kamera följer stadsbornas liv från decennium till decennium.
Urban Life
The first hired photographer at Hufvudstadsbladet was Hugo Sundström, who got the job in 1928 – almost 100 years ago. Hugo Sundström (1907─1973) was HBL’s and the evening newspaper Svenska Pressen’s (later Nya Pressen) only press photographer until 1952. This means that almost all the most important news-events can be found among Sundström’s pictures. He also documented Helsinki until his passing in 1973.
The exhibited pictures describe a evolving Helsinki between 1930-1956. Buildings get torn down and others are built in their place. Neon lights are lit and illuminate an otherwise dark Helsinki. Trams ramble and people hurry about. The people of Helsinki are excitedly following the Finnis Grand Prix “Eläintarhanajot” races in the 1930’s and preparing for the Olympic Games in 1952. Sundström’s camera follows the townspeople's life from one decade to the next.
Näyttelytyöryhmä / Utställninggruppen / The exhibition team
Mary Gestrin, Antti Hinkula, Lauri Johansson, Raija Linna, Ismo Malinen, Joanna Maltzeff, Tiina Oasmaa, Marjo Sahi

Heikinpuiston puita siirretään Heikinkadulle (myöhemmin Mannerheimintie) Kamppiin Helsingissä 5.9.1935. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Träd från Henriksallén flyttas till Henriksgatan (senare Mannerheimvägen) i Kampen i Helsingfors 5.9.1935. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Trees from Heikinpuisto are moved to Heikinkatu street (later Mannerheimintie) in Kamppi in Helsinki, on September 5, 1935. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Tasavallan presidentti P. E. Svinhufvud saapuu eduskuntataloon adjutanttinsa, eversti Börje Söderströmin saattelemana Helsingissä 1.3.1937. Presidentti Svinhufvudin toimikausi päättyy. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
President P. E. Svinhufvud anländer till Riksdagshuset åtföljd av adjutanten, överste Börje Söderström i Helsingfors 1.3.1937. President Svinhufvuds mandatperiod utlöper. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
President P. E. Svinhufvud arrives at the Parliament house, Helsinki, followed by his adjutant, colonel Börje Söderström, on January 3, 1937. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Helluntaimatkailijoita Helsingin linja-autoasemalla 31.5.1952. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Pingstresenärer på Helsingfors busstation 31.5.1952. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Pentecost travellers at the Helsinki bus station 31.5.1952. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Bussilippujono Helsingin linja-autoaseman ulkopuolella 15.5.1956. Tällä paikalla sijaitsee tänään Lasipalatsinaukio. Taustalla näkyy Maalaisten talo. Kuva: HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Biljettkö utanför Helsingfors busstation 15.5.1956. På denna plats finns idag Glaspalatstorget. Bild: HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
A ticket queue outside the Helsinki bus station on May 15, 1956. The bus station was situated on what today is the Lasipalatsi square. Maalaisten talo, the Farmers House, in the background. Photo: HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Vanha Forumin kauppakeskus jouluvalaistuksessa vuonna 1956. Amos Andersonin suosima arkkitehti W. G. Palmqvist piirsi Mannerheimintien ja Simonkadun kulmaan matalan liikerakennuksen, joka valmistui vuonna 1952. Forumin atriumpihalla toimi sen valmistumisvuodesta lähtien naisten takkiliike Ajatar ja rakennuksen kulmassa oli pitkään matkatoimisto Area. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Forums gamla affärscenter i julbelysning år 1956. Det ursprungliga köpcentret Forum, i hörnet av Mannerheimvägen och Simonsgatan, var en låg butiksfastighet som ritades av arkitekt W. G. Palmqvist, Amos Andersons favoritarkitekt. Forum öppnades år 1952. Där fanns bland annat klädaffären Ajatar, som specialiserade sig på damkappor, och resebyrån Area. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
The shopping centre Forum decorated with Christmas lights in December 1956. The original shopping centre was a low building, planned by the architect W.G. Palmqvist. Forum opened its doors in 1952, and was later totally reconstructed. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Posti- ja telelaitoksen pääkonttori Helsingin keskustassa 24.7.1940. Kaarlo Borgin, Jorma Järven ja Erik Lindroosin suunnittelema Posti- ja lennätintalo valmistui vuonna 1938. Siihen aikaan se oli Helsingin korkein rakennus. Edessä Forumin liikekeskuksen rakennustyömaa. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Post- och telegrafstyrelsens huvudkontor vid Henriksgatan (senare Manneheimvägen) i Helsingfors 24.7.1940. Posthuset ritades av Kaarlo Borg, Jorma Järvi och Erik Lindroos, och stod färdigt 1938. På sin tid var detta Helsingfors högsta byggnad. I förgrunden syns byggplatsen för Forums köpcentrum. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
The Post and Telegraph House in the centre of Helsinki on July 24, 1940. The main post office building, designed by architects Kaarlo Borg, Jorma Järvi and Erik Lindroos, was completed in 1938. At the time it was the highest building in Helsinki. The building site of the Forum shopping centre in front. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Ilmalaiva Graf Zeppelin purjehtii Heikinpuiston (myöhemmin Mannerheimintie) yli Helsingissä 24.9.1930. Jättiläismäinen Graf Zeppelin ei kuitenkaan päässyt tuulen takia koskaan laskeutumaan Helsinkiin vaan jatkoi matkaansa suoraan Tukholmaan. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Graf Zeppelin ovanför Henriksallén (senare Mannerheimvägen) i Helsingfors 24.9.1930. På grund av de hårda vindarna kunde den jättelika Graf Zeppelin trots allt aldrig landa i Helsingfors, utan fortsatte direkt till Stockholm. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Graf Zeppelin above Heikinpuisto in central Helsinki 24.9.1930. Due to the strong winds the huge Graf Zeppelin never landed in Helsinki, but instead continued straight to Stockholm, Sweden. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Ihmiset lukevat uutisia hiihdon maailmanmestaruuskilpailuista Holmenkollenilla Hufvudstadsbladetin konttorin ikkunasta Heikinkadulla (myöhemmin Mannerheimintie) Helsingissä 4.3.1930. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Människor läser nyheter från Holmenkollens världsmästerskapstävlingar i skidåkning utanför Hufvudstadsbladets kontor på Henriksgatan (senare Mannerheimvägen) i Helsingfors 4.3.1930. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
People outside the newspaper Hufvudstadsbladet's office on Heikinkatu street (later Mannerheimintie street) in Helsinki are reading news about the Nordic World Ski Championships in Holmenkollen, on March 4, 1930. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Stockmannin tavarataloa rakennetaan Itäisen Heikinkadun varteen (myöhemmin Mannerheimintie) Helsingissä vuonna 1930. Rakennukseen tuli uutta tekniikkaa kuten Helsingin ensimmäiset liukuportaat ja paternosterhissi. Kone Oy valmisti tavarataloon viisi asiakashissiä, joita käyttivät univormupukuiset hissitytöt. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Stockmanns varuhusbygge vid Östra Henriksgatan (senare Mannerheimvägen) i Helsingfors 1930. Varuhuset introducerade moderna lösningar: där installerades stadens första rulltrappor och en paternosterhiss. Också de av Kone Ab levererade fem hissarna, som styrdes av uniformsklädda hissflickor, lockade kunderna. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
The construction of Stockmann's department store by Heikinkatu street (later Mannerheimintie street), Helsinki 1930. In the building modern technical solutions were introduced to the customers: escalators and a paternoster lift, as well as five other lifts, with lift attendants dressed in uniform. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Ruuhkaa raitiovaunupysäkillä Stockmannin tavaratalon edessä Heikinkadulla (myöhemmin Mannerheimintie) Helsingissä 17.11.1940. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Trängsel på en spårvagnshållplats vid Stockmanns varuhus på Henriksgatan (senare Mannerheimvägen) i Helsingfors 17.11.1940. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Rush hour on a tram stop in front of the Stockmann department store on Heikinkatu street (later Mannerheimintie street) in Helsinki on November 17, 1940. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Lunta Heikinkadulla (myöhemmin Mannerheimintie) Helsingissä helmikuussa 1941. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Snö på Henriksgatan (senare Mannerheimvägen) i Helsingfors i februari 1941. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Snow on Heikinkatu street (later Mannerheimintie street) in Helsinki in February 1941. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Svenska Teatern Erottajalla Helsingissä 1930-luvun lopulla. Vuonna 1935 teatterirakennusta laajennettiin arkkitehti Eero Saarisen ja Jarl Eklundin suunnitelmien mukaan. Liikemies, lehdenkustantaja ja mesenaatti Amos Anderson avusti rakennushanketta. Joitain vuosia myöhemmin, vuonna 1940, Amos Anderson perusti Föreningen Konstsamfundetin. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Svenska Teatern vid Skillnaden i Helsingfors i slutet av 1930-talet. Byggnaden utvidgades år 1935 under ledning av arkitekterna Eero Saarinen och Jarl Eklund. Affärsmannen, tidningsägaren och konstmecenaten Amos Anderson finansierade Svenska Teaterns renoveringsarbeten. Några år senare, år 1940, grundande han Föreningen Konstsamfundet. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
The Swedish Theatre on Erottaja street in Helsinki at the end of the 1930's. The building was renovated in 1935 by architects Eero Saarinen and Jarl Eklund. Amos Anderson, the businessman, owner of the newspaper Hufvudstadsbladet and patron of the arts, financed the renovation. A few years later, in 1940, he founded the arts association Föreningen Konstsamfundet. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Muuttokuorma Helsingin Bulevardilla 1.6.1938. Perhe on lähdössä kesänviettoon huvilalleen. Näkymä kohti Erottajaa. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Ett flyttlass på Bulevarden i Helsingfors 1.6.1938. Familjen flyttar till sin sommarvilla, och återvänder till Helsingfors på hösten. Vy mot Skillnaden. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Personal belongings ready to be moved on Bulevardi, Helsinki on June 1,1938. The family stays the summer at their villa outside the city. A view towards Erottaja square. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Uutisia Korean sodan aselevosta Hufvudstadsbladetin etusivulla 27.7.1953. Kuva: HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Nyheter om Koreakrigets vapenstillestånd på Hufvudstadsbladets första sida 27.7.1953. Bild: HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
News about the cease-fire of the Korean War on the front page of the newspaper Hufvudstadsbladet on July 27, 1953. Photo: HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksessä on kuhinaa heinäkuussa 1952. Sokos-tavaratalo vasemmalla oli avattu maaliskuussa. Sen takana näkyy Helsingin rautatieasema. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Mannerheimvägens och Brunnsgatans korsning i juli 1952. Sokos-varuhuset till vänster stod klart i mars 1952. Bakom varuhuset syns Helsingfors järnvägsstation. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
The bustling intersection of Mannerheimintie street and Kaivokatu street in July, 1952. Sokos depatment store on the left hand-side was opened in March, 1952. The Helsinki Railway station is seen behind the department store. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Juhannuksen menoliikennettä Helsingin rautatieasemalla 22.6.1939. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Midsommarresenärer på Helsingfors järnvägsstation 22.6.1939. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Passengers at Helsinki railway station on June 22, 1939. People leave the capital to celebrate midsummer in the countryside. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Kolari Aleksanterinkadulla 1.7.1936. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
En kollision på Alexandersgatan i Helsingfors 1.7.1936. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
A collision on Aleksanterinkatu street in Helsinki on July 1, 1936. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Englebert-autonrekaita ja Martinia, maailman mahtavinta maailmanmerkkiä cocktailin valmistusta varten, mainostetaan Kaisaniemenkadun ja Mikonkadun risteyksessä Helsingissä lokakuussa 1936. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Englebert-däck och Martini, det ledande världsmärket för cocktail, marknadsförs på Kajsaniemigatan i Helsingfors i oktober 1936. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Englebert tyres and Martini, the world-renowned brand for making cocktails, are advertised at the junction of Kaisaniemenkatu street and Mikonkatu street in Helsinki in October, 1936. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Suomen Kaapelitehdas Oy:n sähkökaapeleita asennetaan Mikonkadun ja Kaisaniemenkadun kulmauksessa 28.10.1949. Taustalla Suomen kansallisteatteri. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Finska Kabelfabriken Ab:s elkablar installeras i hörnet av Mikaelsgatan och Kajsaniemigatan i Helsingfors 28.10.1949. I fonden syns Finlands Nationalteater. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Electric cables of Suomen Kaapelitehdas Ltd are installed at the crossing of Mikonkatu street and Kaisaniemenkatu street in Helsinki on October 28, 1949. The Finnish National Theatre in the background. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Keskuskatu tulvii Helsingissä ukonilman jälkeen 26.6.1940.Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Översvämningar på Centralgatan i Helsingfors efter åskväder 26.6.1940. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
The flooded Keskuskatu street of Helsinki after a thunderstorm on June 26, 1940. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Ensimmäiset Eläintarhanajot kisattiin nimellä Suomen Suurajot 8.5.1932. Ruotsin Per Viktor Widengren voitti kilpailun Mercedes-Benzillään (nro 10). Takana näkyvät Linnunlaulun huvilat ja Töölönlahti. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Det första Djurgårdsloppet, som kallades Finlands Grand Prix, tävlades i Helsingfors 8.5.1932. Den svenska racerföraren Per Viktor Widengren vann med sin Mercedes-Benz. I bakgrunden skymtar villorna i Fågelsången och Tölöviken. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
The first motor racing Grand Prix of Finland was held in Eläintarha, Helsinki on May 8, 1932. Swedish Per Viktor Widengren won the competion with his Mercedes-Benz. In the background the Linnunlaulu (Birdsong) villas and the Töölönlahti bay. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Suomen itsenäisyyspäivän paraati Helsingin Suurtorilla (myöhemmin Senaatintori) 6.12.1940. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Finlands självständighetsdag firas på Stortorget i Helsingfors 6.12.1940. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
The Independence Day parade at the Senate Square in Helsinki on December 6, 1940. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Sotainvalidit seuraavat itsenäisyyspäivän paraatia Helsingin Suurkirkon (myöhemmin tuomiokirkko) portaikon juurelta Suurtorilla (myöhemmin Senaatintori) 6.12.1940. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Krigsinvalider följer med firandet av Finlands självständighetsdag framför Storkyrkan (senare Domkyrkan) vid Helsingfors Stortorg (senare Senatstorget) 6.12.1940. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
War invalids watch the Independence Day parade at the foot of the stairs to the Helsinki Cathedral at the Senate Square on December 6, 1940. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Ranskalaiset Renault FT-17 -panssarivaunut vyöryvät pitkin Helsingin Pohjoista Esplanaadikatua (myöhemmin Pohjoisesplanadi) Mäntsälän kapinan aikana 27.2.─6.3.1932. Panssarivaunukomppania siirretään Kaartin maneesiin. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Franska Renault FT-17 pansarvagnar kör på Norra Esplanadgatan (senare Norra Esplanaden) i Helsingfors under Mäntsäläupproret 27.2.─6.3.1932. Pansarvagnskompaniet flyttas till Gardesmanegen. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
French Renault FT-17 light tanks rolling down Pohjoinen Esplanaadi (later Pohjoisesplanadi) street in Helsinki during Mäntsälä rebellion from February 27 to March 6, 1932. The tank company is moved to the Guard Manège. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Lapset hiihtävät Esplanaadin puistossa Helsingissä talvella 1930. Helmikuussa 1930 Helsingin Kaisaniemessä oli keskimäärin kolme astetta pakkasta. Taustalla runoilija J. L. Runebergin patsas. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Barn skidar i Esplanadparken i Helsingfors 1930. J. L. Runebergs statyn i bakgrunden. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Children ski in the Esplanadi Park in Helsinki 1930. The statue of J. L. Runeberg, the national poet, in the background. In February 1930, it was three degrees below zero on average in Kaisaniemi, Helsinki. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Silakkamarkkinoilla Kauppatorin rannassa Helsingissä 1937. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Strömmingsmarknad vid Helsingfors salutorg 1937. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
At the Herring Market in the South Harbour of Helsinki 1937. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Helsingin kauppatorilla Eteläsatamassa 30.9.1939. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
På Helsingfors salutorget vid Södra hamnen 30.9.1939. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
At the Market Square in Helsinki South Harbour 30.9.1939. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Suomalaislapsia lähdössä kesäleireille Ruotsiin Helsingin Eteläsatamasta 8.6.1941. 360 lasta matkusti S/S Arcturuksella mm. Hallandiin. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Finländska barn reser från Helsingfors Södra hamnen till sommarkolonier i Sverige 8.6.1941. 360 barn reste med S/S Arcturus bl.a. till Halland. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Finnish children leave Helsinki South Harbour for summer camps in Sweden on June 8, 1941. 360 children travelled on S/S Arcturus to for example Halland. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Polttopuita pinotaan Helsingissä 21.2.1941. Helmikuussa 1941 Helsingin Kaisaniemessä oli keskimäärin 12,5 astetta pakkasta. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Brännvedshögar i Helsingfors 21.2.1941. I februari 1941 var medeltemperaturen i Kaisaniemi i Helsingfors -12,5 grader. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Piles of firewood in Helsinki on February 21, 1941. In February 1941, it was 12,5 degrees below zero on average in Kaisaniemi, Helsinki. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Emil Elon voitokas Auburn Kansallisissa moottorikilpailuissa Pohjoissataman jääradalla Helsingissä 20.3.1932. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Emil Elos segerrika Auburn i de Nationella motortävlingarna på Norra hamnens isbana i Helsingfors 20.3.1932. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Emil Elo's victorious Auburn on Northern Harbour Ice Track in Helsinki during the National Motor Race on March 20, 1932. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency

Saaristolaislaivoja Helsingin Pohjoissatamassa 15.6.1941. Kuva: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto
Passagerartrafik i riktning mot skärgården i Norra hamnen i Helsingfors 15.6.1941. Bild: Hugo Sundström / HBL / Journalistiska bildarkivet JOKA / Museiverket
Passenger traffic towards the archipelago at the Nothern Harbour of Helsinki on June 15, 1941. Photo: Hugo Sundström / HBL / Press Photo Archive JOKA / Finnish Heritage Agency