Kantaako valtio vielä vastuuta kulttuuriperinnöstä
Valtion tehtävät lisääntyivät 1800-luvun jälkipuoliskolta alkaen teollistumisen, talouden, tieteiden ja taiteiden kehityksen sekä kansalaisyhteiskunnan muotoutumisen johdosta. Erityisen voimakas oli murros sotien jälkeen. Hyvinvointivaltiota luotiin mm. virastoja, hoivalaitoksia, tutkimuslaitoksia ja yliopistoja rakentamalla sekä muun julkisen sektorin, kuten kulttuuritoiminnan ja -rakentamisen ohjauksella ja tuella.
Valtio on rakentamisessaan, niukoinkin voimavaroin, lähes aina pyrkinyt kauneuteen, kestävyyteen, vaikuttavuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Samalla on syntynyt perintöä, jota kannattaa vaalia.
Julkinen rakentaminen, rakennusten hoito ja kulttuuriperinnön vaaliminen ovat pitkään kulkeneet käsi kädessä valtion toiminnassa. Valtion rakennusten suojelu on perustunut lakiin 1960-luvulta lähtien. Aktiivisin suojelu on kohdistunut hallinto-, opetus- ja kulttuurirakennusten joukkoon, vaikka kasarmeja, vankiloita ja mm. liikenteen rakennuksiakin on pidetty silmällä.
Viime vuosina tämä valtion kulttuuri on alkanut murtua.
Kiinteistöomaisuutta keskitetään
ja tehostetaan
Valtion käyttämien rakennusten määrä on vähentynyt 1980-luvulta lähtien, kun valtiokäyttö on loppunut ja toimintoja ja kiinteistöjä yhtiöitetty ja yksityistetty. Valtion rakentamaa perintöä hallinnoivat nykyisin myös esimerkiksi yliopistojen kiinteistöyhtiöt, Finavia, VR-Yhtymä Oy, Posti Group Oyj ja Suomen Viljava Oy.
Samalla valtion kiinteistöjen hallintaa on keskitetty Senaatti-kiinteistöille, Metsähallitukselle ja Väylävirastolle. Lisäksi eduskunnalla, tasavallan presidentin kanslialla, Suomen Pankilla ja Suomenlinnan hoitokunnalla on edelleen valtion kiinteistövarallisuutta hallinnassaan.
Valtio ohjaa kiinteistöjensä käyttöä pääasiassa toimitila- ja kiinteistöstrategioillaan (2014 ja 2010) sekä budjettiratkaisuillaan. Kiinteistöstrategia ohjaa kiinteistöomaisuuden mahdollisimman vähien haltijoiden käsiin, joista Senaatti-kiinteistöt on keskeisin. Toimitilastrategia ohjaa niukempaan tilankäyttöön, minimoimaan käytössä olevat neliöt suhteessa henkilömäärään. Kyse on siis tilojen kustannustehokkuuden lisäämisestä. Budjetissa kiinteistöjen hoitoon osoitetut määrärahat vähenevät.
Ongelmien ydin
Tällä hetkellä valtion kiinteistövarallisuuden ohjaus ajaa kiinteistönhaltijoita ja käyttäjiä luopumaan kulttuurihistoriallisesti merkittävistä rakennuksista.
Käyttäjän tavoitteena on saada mahdollisimman toimivat ja halvat tilat, usein huomioimatta rakennuksen muita merkityksiä. Kiinteistönhaltija haluaa keskittää mahdollisimman monet valtion toimijat mahdollisimman vähiin rakennuksiin ja luopua muista rakennuksista. Kiinteistönhaltijallakaan ei ole intressiä pitää hallussaan kulttuurihistoriallisia rakennuksia, jollei niille löydy käyttäjää. Suojeluviranomaisen näkökulmasta valtion tulisi kuitenkin ylläpitää toimintaansa rakennuksissa, jotka parhaiten ilmentävät valtion historian eri ulottuvuuksia. Intressiristiriidat tulevat esiin viimeistään, kun kohdetta ollaan jo luovuttamassa valtiolta. Mutta turhan usein vasta silloin.
Budjettitalouden piirissä olevien Metsähallituksen ja Väyläviraston kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet ovat nekin ongelma. Ydinongelmana on miljoonien korjausvelka ja riittämätön budjettirahoitus kohteiden hoitoon. Esimerkinomaisesti Senaatti-kiinteistöille 2014 siirrettyjen linnojen (Turun linna, Hämeen linna ja Olavinlinna) korjauksiin ja kunnossapitoa varten Museovirasto maksaa Senaatti-kiinteistöille vuokraa n. 8 miljoonaa eruroa vuodessa, jonka avulla on tehty kymmeniä korjaushankkeita linnoissa. Samassa ajassa Metsähallituksen rahoitus ei ole riittänyt yhteenkään korjaukseen Raaseporin linnassa, jonka muurien korjaustarve arvioitiin jo vuosikymmenen alussa hyvin kiireelliseksi. Vaatiiko budjettirahoituksen saaminen muurien sortumista?
Näkymä Kouvolassa sijaitsevasta Sippolan koulukodista, joka aloitti toimintansa 1900-luvun alussa Sippolan kartanon (hovin) tiloissa. Ympäristön laatu on olennainen julkisen sijaishuollon palvelua. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto.
Rahoituksen ongelmana on myös epäsuhta eri kohteiden rahoitustarpeiden ja toteutuneen rahoituksen välillä. Museovirasto maksaa Senaatti-kiinteistöille vuodessa Turun linnasta vuokraa 4 miljoonaa euroa ja linna on kohtuullisessa kunnossa. Samaan aikaan Suomenlinnan hoitokunta saa koko linnoituksensa, kuten sen kilometristen muurien hoitoon budjetissa 3,1 miljoonaa euroa.
Onko Senaatti-kiinteistöt ainoa valtion toimija, jolla on tarpeeksi voimavaroja rakennusperinnön hoitoon, ja silläkin vain jos asiakkaalla on riittävä halu käyttää siihen budjettirahoitustaan.
Se, mikä todellisuudessa on valtion kokonaisetu, hämärtyy.
Mikä neuvoksi?
- Millaisen arvokohteiden joukon on säilyttävä valtiolla?
- Miiten rahoittaa sen
käyttö ja korjaaminen?
- Miten korjata esimerkillisesti, siis ekologisesti,
kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävästi?
- Miten helpottaa nykyisen rakennuskannan käyttöä siten, että kulttuurihistorialliset ominaispiirteet otetaan huomioon?
Osmo Lapon hienoa, niukkaa ja tiukkaa arkkitehtuuria Vekaranjärven varuskunnassa. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto.
Lainsäädännön ja muun ohjauksen uudistaminen
Rajat valtion rakennusten myynnille
Museoviraston käytössä oleva rakennus Sturenkatu 2a Helsingissä. Entinen Kotitalousopettajaopisto on onnistunut esimerkki rakennuksen uudelleenkäytöstä. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto
Valtion näytettävä
esimerkkiä
Perustuslain mukaan vastuu luonnosta ja sen
monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Valtio
edustaa kaikkia suomalaisia ja sen on oltava esimerkillinen. Valtion aktiivisena
vastuuna on turvata oman rakennusperintönsä monimuotoisuus, sen keskeisten
ominaispiirteiden vaaliminen sekä kulttuuriarvot. Jollei valtio sitä halua, niin
miten sitä voitaisiin edellyttää muiltakaan?
Tavoitteeseen pääseminen edellyttää sitä, että kaikki
toimijat tulevat vaatimuksissaan toisiaan vastaan. Museovirasto on tähän valmis, ovatko muut? Rakennusten kestävä käyttö on niiden parasta suojelua.
Osastonjohtaja Mikko Härö
Kiinteistöpäällikkö Erno Nolvi
Keskustelu
Tuossa blogissa ei keskitytty museolaitoksen tilanteeseen vaan enemmänkin valtion kiinteistönpidon taloudellisiin ja hieman ideologisiinkin reunaehtoihin.
Museoviraston ja maamme pääosin kunnallisen museokentän taloudellinen tilanne on minusta olosuhteisiin nähden kohtuullinen. Museoiden valtionosuusuudistuksen toteutuminen vuoden 2020 alussa sekä uusi museolaki ovat erinomaisia asioita.
Sen sijaan suojeluun, hoitoon jne,. soisi todella saatavan lisää rahoitusta, ehkä eniten yksityisten omistuksessa olevien arvokohteiden tueksi?
Totta, Museoliitossa ideoitu Museokortti on osoittautunut oivalliseksi innovaatioksi.
Mikko Härö 17.11.2019 15:03
Kommenttisi menee ehkä hieman ohi blogitekstimme varsinaisista ajatuksista, silti yritän vastailla.
Kyllä, rakennukset ovat lopulta vain kuoria. Mutta kuoria, jotka osaltaan ilmentävät meidän arvojamme, tavoitteitamme, kulttuuriamme ajassa ja paikassa. Joskus hyvässä, joskus ehkä pahassakin.
Olevat rakennukset ovat jo käytettyjä, sidottuja luonnonvaroja, jotka kannattaa pitää käytössä mahdollisimman pitkään. Niin purkaminen kuin aiemman korvaava uudisrakentaminen syövät voimavaroja.
Uudemman rakentamisen puolustaminen on vaikeaa. Aina se ei ole tarpeenkaan, eikä tehtyjä virheitä tai kestämättömiä ratkaisuja kannata toistaa, siinä lienemme yhtä mieltä.
Olemme esimerkiksi tarkoituksella jättäneet Espoon kaupungintalon tulevaisuuden heidän omaksi asiakseen - tosin sielläkin päätöksenteko näyttää olevan vaikeaa.
Museovirasto keskittyy aika tavalla (mutta ei pelkästään) valtion rakennuksiin. Niissä pyrimme myös uudempien onnistuneiden kohteiden turvaamiseen, esimerkkeinä Turun virastotalo, Mikkelin lääninhallituksen koko kortteli tai vaikkapa ns. korpivaruskuntien betonirakentaminen.
Maakuntamuseot (ensi vuoden alusta alueelliset vastuumuseot) ovat meitä enemmän sotien jälkeisen arkkitehtuurin suuren massan kanssa tekemisissä.
Olemme jo pitkään työstäneet Rakennettu hyvinvointi -teemalla analyysejä hyvinvointi-Suomen arkkitehtuurista. Analyysit kertovat, että siihen sisältyy paljon arvostamisen ja vaalimisen arvoista rakennuskantaa. Lisätietoja täältä (ja jossain vaiheessa vuotta 2020 viestinnällisesti helpommin avautuvan erillissivuston kautta, kannattaa seurata):
https://www.museovirasto.fi/fi/kulttuuriymparisto/rakennettu-kulttuuriymparisto/rakennettu-hyvinvointi
Mikko Härö 17.11.2019 14:57
Pekka 16.11.2019 01:43
Museokortti oli hieno oivallus.
Marcel Maltzeff 14.11.2019 20:59