Hankesivu kuva 944x590

Yhteistyöhanke tutkii ilmastonmuutoksen vaikutusta rakennettuun kulttuuriperintöön

,

Museovirasto on mukana Suomenlinnan hoitokunnan yhdessä hankekumppaneiden kanssa käynnistämässä kehityshankkeessa, joka keskittyy ilmastonmuutosten vaikutusten tutkimiseen rakennetussa kulttuuriperinnössä. Menetelmä tulee julkisesti saataville ja hyödynnettäväksi.

Suomenlinnan hoitokunta käynnisti huhtikuussa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) osarahoittaman kolmivuotisen kehityshankkeen, joka keskittyy ilmastonmuutosten vaikutusten kartoittamiseen rakennetussa kulttuuriperinnössä. Tämä hanke on osa Uudistuva ja osaava suomi 2021–2017-ohjelmaa.

Ilmastomuutoksen vaikutusten seurantamenetelmän kehittäminen kulttuuriperintökohteisiin -hankkeen päätoteuttaja on Suomenlinnan hoitokunta. Osatoteuttajina mukana ovat Museoviraston lisäksi Alvar Aalto -säätiö ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikkö. Yhteistyön ansiosta hankkeessa yhdistyvät eri alojen asiantuntemus ja näkemykset, mikä mahdollistaa kattavan lähestymistavan.

Innovatiivinen tutkimus ja kehitys

Hankkeessa kehitettävä menetelmä mahdollistaa ilmastonmuutoksen vaikutusten seurannan monipuolisesti erilaisissa kulttuuriperintökohteissa. Tutkimus ottaa huomioon niin perinteiset kuin modernit rakennusmenetelmät ja -materiaalit, ja sen tulokset ovat arvokkaita rakennetun kulttuuriperinnön suojelussa ja korjaamisessa.

“Hanke vastaa kulttuuriperintökentän tarpeeseen kehittää yhteinen seurantamenetelmä ja mittaristo ilmastonmuutoksen vaikutusten tunnistamiseksi”, sanoo hankekoordinaattori Juha Rajaharju. “Uuden tiedon avulla voimme tehdä sopeutumistoimia kohdistetusti ja oikea-aikaisesti. Meillä on loistavat yhteistyökumppanit ja hyvä porukka kasassa. Yhteinen kehitystyö on innostavaa.”

Lisäksi hankkeen tavoitteena on koota asiantuntijaverkosto, joka keskittyy ilmastoriskien tunnistamiseen ja siihen liittyvän tiedon jakamiseen. Tämä verkosto toimii resurssina kulttuuriperintöalan toimijoille ja auttaa heitä sopeutumaan ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin.

Hanke alkoi huhtikuun 2024 alussa ja kestää maaliskuuhun 2027. Vuoden 2026 alusta Museovirasto ja Suomenlinnan hoitokunta yhdistyvät uudeksi virastoksi, jonka tehtäviin kuuluvat muun ohella myös rakennetun kulttuuriperinnön viranomaistehtävät.

Hankkeen etenemistä voi seurata Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivuilla sekä Museoviraston verkkosivuilla.