Lasihelmia ja hopeakolikko 2000
Lasihelmistä ja hopeakolikosta koostuva kaulanauha on löytynyt pienen lapsen haudasta. Museovirasto, Arkeologiset kokoelmat. Kuva: Jenni Sahramaa.

Uutta tietoa metallinetsintälöydöistä - tulokset julkaistaan seminaarissa 14.10.

, ,

Museovirasto ja Suomen kansallismuseon konservointiyksikkö ovat olleet mukana kaksivuotisessa Maalöydöstä koruksi -tutkimushankkeessa, jossa perehdyttiin nuoremman rautakauden pukeutumiseen ja korujen käyttöön. Tavoitteena on ollut selvittää, miten ihmiset ovat ilmaisseet itseään vaatetuksen ja korujen avulla, ja miten vanhoja esinemuotoja voidaan hyödyntää myös teollisessa muotoilussa. Hanke on toteutettu yhteistyössä Kalevalaisten Naisten Liiton kanssa, ja sitä on rahoittanut Suomen Kulttuurirahasto. Hankkeen päätösseminaari järjestetään 14.10.2022.

Maalöydöstä koruksi -hankkeessa tutkittiin rautakauden tasavartisia solkia, pyöreitä kupurasolkia, vyönheloja ja eläinriipuksia, joita metallisetsintäharrastajat ovat viime vuosina löytäneet eri puolelta Suomea.

Metallinetsintälöydöt ovat merkittävä aineisto, jota on toistaiseksi päästy tutkimaan vain vähän. Tutkimuspotentiaalia olisi kuitenkin paljon enemmänkin.

”Metallinetsintä on sen verran nuori ilmiö, että aineiston tutkimus on vielä alkuvaiheessa. Avautuakseen aineisto vaatii hieman toisenlaiset tutkimuskysymykset kuin esimerkiksi kaivausaineisto”, kuvailee yli-intendentti Jutta Kuitunen Museovirastosta.

”Tämä oli meille todella merkittävä projekti, jossa päästiin aivan uuden aineiston ja uudenlaisten kysymysten äärelle. Museoviraston arkeologiset kokoelmat ovat yleensä vain aineistojen tarjoajan roolissa, mutta tässä hankkeessa saimme olla aktiivisesti mukana vaikuttamassa hankkeen tutkimusaineistoon ja tutkimuskysymyksiin”, iloitsee Kuitunen.

Hankkeen puitteissa Suomen kansallismuseon konservaattorit konservoivat 120 esinettä Museoviraston arkeologisista kokoelmista. Lisäksi tutkittiin Museoviraston arkeologisten ja Suomen kansallismuseon historiallisten kokoelmien rautakautisten naisten ja lasten hautoja sekä niissä säilyneitä tekstiilejä ja koruja.

Ketjunkantaja yhdistetty
Hämeenlinnan Hauhosta löytynyt ketjunkantaja, joka on kuulunut rautakauden naiselle. Konservaattori on puhdistanut esineen ja suojannut sen erilaisilla konservointiaineilla. Museovirasto, Arkeologiset kokoelmat. Kuva: Anna Hyppönen.

Tutkimuksessa on saatu runsaasti uutta tietoa rautakauden käsityötaidosta, kuten metallin valamisesta ja lasten pukeutumisesta. Vertaamalla erilaisilla tavoilla valmistettuja koruja ja pukujen spiraalikoristeita pystyttiin osoittamaan, että jo rautakaudella tunnettiin eri metalliseosten ominaisuudet ja niitä hyödynnettiin erilaisia korutyyppejä valmistettaessa.

”Rautakauden korut kertovat ihmisten varallisuudesta, statuksesta ja aviosäädystä. Jo pienelle tytölle saatettiin pukea hautaan aikuisen naisen korut, jolloin ehkä ajateltiin, että tyttö tarvitsi niitä tuonpuoleisessa kasvaessaan siellä aikuisen naisen rooliin. Korujen metalliseoskoostumusta tutkimalla on saatu tietoa korujen alkuperästä ja useista eri valmistustekniikoista. Samalla on saatu tietoa ihmisten ja esineiden liikkuvuudesta ja kulttuurien kohtaamisesta rautakauden ja varhaisen keskiajan maailmassa. Suomen sukukansojen keskuudessa metallikorut olivat naisten valmistamia, ehkä niin oli myös meillä Suomessa”, hankkeen päätutkija arkeologi FT Krista Wright kertoo.

Kalevalaisten Naisten Liitto toteutti Maalöydöstä koruksi -hankkeen yhteistyössä Museoviraston ja Suomen kansallismuseon kanssa. Hanketta rahoitti Suomen Kulttuurirahasto, ja sitä hallinnoi FT Ildikó Lehtinen Kalevalaisten Naisten Liitosta.

Tulokset julki seminaarissa

Tutkimustulokset julkaistaan päätösseminaarissa 14.10.2022 Suomen kansallismuseossa. Seminaarissa FT Krista Wright kertoo Ristimäen tekstiililöydöistä ja arkeologi Jaana Riikonen Ravattulan muinaispuvusta. Jenni Sahramaa esittelee lasten ja miesten pukeutumista. Yliopistotutkija Eljas Oksanen Helsingin yliopistosta ja amanuenssi Sami Raninen Museovirastosta kertovat metallinetsinlöytöjen tarjoamista uusista näkökulmista. Ulla Moilasen esitelmä käsittelee rautakauden naisen rooleja. Seminaari on kaikille avoin.

Maalöydöstä koruksi -seminaarin ohjelma ja verkkolähetys

Lisätietoja

• Jutta Kuitunen, yli-intendentti, Museovirasto, jutta.kuitunen@museovirasto.fi , 0295 33 6081
  • Eero Ehanti, yli-intendentti, Suomen kansallismuseon konservointiyksikkö, 0295 33 6139