Särestöniemen erämaatila ja ateljee, maatilan sauna. Kuva: Hti-358, CC BY-SA 4.0. Kuvaaja: Hti-358. Lisenssi: CC BY-SA 4.0
Särestöniemen erämaatila ja ateljee, maatilan sauna. Kuva Hti-358, CC BY-SA 4.0

Uusia kohteita Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloihin – saunominen käsittelyssä vuoden kuluttua

,

Ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon on otettu 42 uutta kohdetta. Kohteita on nyt yhteensä 550. Suomen ehdotuksia käsitellään vuoden 2020 aikana.

Unescon aineettoman kulttuuriperinnön yleissopimuksen hallitustenvälinen komitea on parhaillaan koolla Kolumbian Bogotassa yli 1300 osallistujan ja 138 maan voimin. Varsinaiseen komiteaan kuuluu 24 maata.

Bogotan kokouksessa Unescon ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon lisättiin 36 kohdetta. Kiireellistä suojelua vaativien kohteiden luetteloon neljä kohdetta, ja hyvien suojelukäytäntöjen rekisteriin lisättiin kaksi kohdetta. Ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luettelossa on lisäysten jälkeen yhteensä 550 kohdetta 127 maasta.

Uusia kohteita ovat mm. perinteinen thaimaalainen hieronta, Damaskoksen ruusuun liittyvä tietotaito Syyriasta sekä Brysselin vuosittainen Ommegang-festivaali. Monikansallisina kohteina luetteloon lisättiin alpinismi Italian, Itävallan ja Sveitsin esittämänä sekä 14 Pohjois-Afrikan maan yhteinen taatelipalmuun liittyvä tietotaito. Norja sai luetteloon toisen kohteensa, Setesdalin musiikki- ja tanssiperinteen.

Suomi ehdottanut saunomista ja kaustislaista viulunsoittoa

Suomen ensimmäinen ehdotus aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon on saunomisperinne. Ehdotus tulee käsiteltäväksi joulukuussa 2020. Toisena kohteena esitetään kaustislaista viulunsoittoa maaliskuussa 2020. Suomessa esimerkkejä kerätään Elävän perinnön wikiluetteloon. Suomen Elävän perinnön kansallisessa luettelossa on tällä hetkellä 52 kohdetta.

Suomesta kokouksessa on Museoviraston ohella mukana Kansanmusiikki-instituutti ry, joka on ensimmäinen suomalainen sopimukseen akkreditoitu eli neuvoa-antava kansalaisjärjestö. Kansanmusiikki-instituutti ry on ehdolla myös sopimuksen arviointiryhmään, joka koostuu maailman eri alueita edustavista kuudesta asiantuntijasta ja kuudesta akkreditoidusta kansalaisjärjestöstä.

Arviointiryhmän päätehtävänä on arvioida esitykset Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloihin ja antaa niistä lausunnot aineettoman kulttuuriperinnön komitealle. Yli 170 järjestöä on mukana sopimuksen neuvonantajina.

Leena Marsio, erikoisasiantuntija, Museovirasto
leena.marsio@museovirasto.fi +358 295 33 6017

Elävän perinnön kansallinen luettelo

Lisätietoa ja kuvia uusista kohteista Unescon sivuilla