Neljä naista talvipäähineissä. Yhdellä on kädessään appelsiini. Taustalla näkyy mielenosoittajien kylttejä.. Kuvaaja: Hannu Lindroos / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto. Objektinumero: SK10271_70
Mielenosoittajia Itsenäisyydenaukiolla Kiovassa 26.11.2004. Oranssi väri kertoo kaikille, että kuuluu opposition presidenttiehdokas Viktor Juštšenkon kannattajiin. Kuva: Hannu Lindroos / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Ukraina ajatuksissamme -valokuvanäyttely Sanomatalossa 23.3.–6.4.2022

, ,

Helsingin Sanomat ja Museovirasto ovat koostaneet yhdessä pop up -valokuvanäyttelyn Ukrainasta. Näyttely on esillä Sanomatalon aulassa kahden viikon ajan. Valokuvanäyttelyn tekstit ovat neljällä kielellä: suomeksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on johtanut suureen tuhoon ja hätään. Jo miljoonia ukrainalaisia on lähtenyt pakolaisiksi muualle Eurooppaan. Sota ja sen aiheuttama kärsimys on herättänyt myös meidät suomalaiset auttamaan ja pohtimaan omia valintojamme ja tekojamme.

Näyttelyllä haluamme nostaa esiin ukrainalaisten sitkeyttä ja päättäväisyyttä selviytyä Venäjän hyökkäyksestä. Ukrainalaisten kulttuuriperintöä, historiaa ja itsenäisyyttä tulee suojella ja pitää esillä. Näistä kertovat kuvat, niin uudet kuin vanhatkin, muokkaavat ajatuksiamme Ukrainasta.

Postikortti. Etualalla raitiovaunu. Taustalla rakennuksia ja ihmisiä kulkemassa kadulla.
Kiovan Khreschatyk-pääkatu 1900-luvun alussa. Kiovasta Helsinkiin 1916 lähetetty postikortti. Kuva: Museovirasto

Museoviraston Kuvakokoelmista mukana on 20 valokuvaa, jotka kertovat elämästä Ukrainassa 1900-luvun alusta 2000-luvulle. Lisäksi esillä on kaksi postikorttia 1900-luvun alun Kiovasta. Kuvia ovat ottaneet mm. Ivan Timirjasew, Hannu Lindroos, Ari Heinonen, Teppo Lipasti ja Evy Nickström. Kaikkien historiallisten kuvien kuvaajaa ei tiedetä.

Helsingin Sanomien toimittajat ja valokuvaajat ovat raportoineet vuodesta 2013 alkaen mielenosoituksista Donbassin tilanteesta sekä nykyhetken sodasta ja ukrainalaisten hädästä. Mukana ovat mm. Kalle Koponen, Heidi Piiroinen, Niklas Meltio, Juhani Niiranen, Rio Gandara, Kaisa Rautaheimo ja Sami Kero. Kaksi kolmasosaa kuvista on Helsingin Sanomien kuvaajien ottamia.

Ismo Malinen
yli-intendentti, Museoviraston Kuvakokoelmat