Rosenlew-museorakennuksen julkisivu
Suomen ankkuripisteeksi nimetty Rosenlew-museo Porissa. Kuva: Mika Haavisto.

Teollisuusperintöä esittelevälle kansainväliselle kulttuurireitille 16 uutta kohdetta Suomeen

, , ,

Teollisuusperintöä esittelevä European Route of Industrial Heritage (ERIH) on yksi Euroopan neuvoston kulttuurireiteistä. ERIH-kulttuurireitti laajeni toukokuussa 2024 Suomessa kolmesta peräti 19 kohteeseen. ERIH-kulttuurireitin laajentuminen toteutettiin Teollisuusperintöseuran johtamassa hankkeessa, joka toteutettiin osittain Museoviraston rahoituksella. Museovirasto toimii Suomessa Euroopan neuvoston kulttuurireittiohjelman koordinaattorina.

Hankkeen aikana perustettiin Suomen ensimmäinen virallinen ERIH Regional Route eli alueellinen reitti. Länsirannikon reittiin kuuluu viisi Satakunnan alueella sijaitsevaa teollisuusperintökohdetta: Leineperin ruukki, Friitalan nahkamuseo, Ahlströmin ruukki ja Kauttuan Ruukinpuisto sekä reitin ERIH-ankkuripisteenä toimiva Rosenlew-museo Porissa.

ERIH-kulttuurireittiin kuuluminen vahvistaa Suomen teollisuushistoriallisten kohteiden näkyvyyttä ja liittää ne eurooppalaiseen kontekstiin. Osana Teollisuusperintöseuran hanketta tiivistettiin myös teollisuusperintötoimijoiden yhteistyötä luomalla suomalainen 19 kohteen Teollisuusperintöreitti, joka keskittyy kotimaan matkailun edistämiseen. Kohteet esittelevät Suomen teollisuusperintöä ja teollisuuden kehitystä aina 1600-luvulta nykypäivään asti.

Teollisuusperintöreitti. Etelä-Suomen kartta, jolle sijoitettu ERIH-kohteet.
Suomen 19 Teollisuusperintöreitin kohdetta kartalla.