Hannes Tiira

Suomalaiset museot tallentavat yhdessä suomalaisten onnellisuutta yhden päivän aikana 12.10.2018

,

Nykydokumentointi eli tämän päivän ilmiöiden tallentaminen on yhä suurempi osa museoiden toimintaa. Yli 20 suomalaista museota toteuttaa yhdessä Onni museoon -nykydokumentointitempauksen, jossa tallennetaan museoiden kokoelmiin suomalaisten onnellisuutta lokakuisena perjantaina 12.10.2018.

Keväällä 2018 julkaistun YK:n onnellisuusraportin mukaan Suomi on maailman onnellisin maa. Suomi sijoittui 156 maan joukon kärkeen The World Happiness Report  -tutkimuksessa, perusteena muun muassa elinajanodote, sosiaalinen tuki ja korruption vähäisyys. Lopullinen tulos muodostui ihmisten omaan arvioon omasta hyvinvoinnistaan.

Miten menneisyyden asiantuntijoiksi mielletyt museot voivat tallentaa tämän päivän onnellisuutta? Jokainen tempaukseen osallistuva museo tallentaa kokoelmiinsa esineitä, valokuvia, haastatteluja, tarinoita tai muuta tietoa suomalaisten onnellisuudesta. Jokaisella museolla on oma, museon toimialasta ja tehtävästä riippuva dokumentointikohteensa ja näkökulmansa aiheeseen. Esimerkiksi Suomen käsityön museo tallentaa käsitöihin liittyviä onnen hetkiä esineinä ja kuvina, Suomen valokuvataiteen museo taltioi päivän aikana Instagramissa hashtagilla ”#onnellisuus” jaettuja kuvia ja Espoon kaupunginmuseo haastaa tulevaan näyttelyynsä liittyen yleisön kuvaamaan merta onnellisuuden ja onnen näkökulmasta.

Tallennuksen lopputuloksena syntyy maantieteellisesti ja teemallisesti laaja kokonaisuus, joka museokokoelmiin tallennettuna kertoo tuleville sukupolville siitä, millaista suomalaisten onnellisuus oli vuonna 2018. Onni museoon -dokumentoinnin tavoitteena on itse tallennuksen lisäksi saada näkyvyyttä museoiden nykyajan tallennukselle ja korostaa sen merkitystä museoiden työssä. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun koko maan museokenttä on haastettu mukaan yhtäaikaiseen tallennukseen samalla aiheella. Dokumentoinnin etenemistä voi perjantaina 12.10. seurata sosiaalisessa mediassa hashtagilla #onnentallentajat.

Dokumentointitempauksen järjestää museoiden valtakunnallinen tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKO, joka kehittää museoiden nykydokumentointitoimintaa ja koordinoi museoiden välistä tallennustyönjakoa. Lue lisää: http://tako.nba.fi

Lisätietoja:
Johanna Jakomaa, amanuenssi, Satakunnan Museo, TAKO-verkoston puheenjohtaja
p. 044 7011059, johanna.jakomaa@pori.fi
Anni Wallenius, intendentti, Suomen valokuvataiteen museo, TAKO-ohjausryhmän jäsen
p. 041 4406 387, anni.wallenius@fmp.fi
Risto Hakomäki, amanuenssi, Suomen kansallismuseo, TAKO-verkoston sihteeri
p. 0295 33 6385, risto.hakomaki@kansallismuseo.fi

Seuraa somessa: #onnentallentajat // @takoverkosto

Dokumentointiin osallistuvat muun muassa seuraavat museot:
EKTA museo
Espoon kaupunginmuseo
Fiskarsin museo Hangon museo
Helsingin kaupunginmuseo Kansallismuseo
Lahden museot Lapin maakuntamuseo Lohjan museo
Lusto – Suomen Metsämuseo Mobilia Museoviraston kuvakokoelmat Rauman museo Riihimäen kaupunginmuseo Rosenlew-museo
Satakunnan Museo
Suomen käsityön museo
Suomen Rautatiemuseo
Suomen valokuvataiteen museo
Tampereen museot Tekniikan museo
Työväenmuseo Werstas
Vantaan kaupunginmuseo

Lisätietoja yksittäisten museoiden dokumentointikohteista saa tempaukseen osallistuvista museoista, joiden yhteystietoja voi tiedustella mm. TAKO-verkoston edustajilta.