Ilmakuva Suomenlinnasta

Seminaari: Miten Faron sopimuksen periaatteita toteutetaan käytännössä?

,

Museovirasto järjestää yhteistyössä Euroopan neuvoston kanssa Itämeren maiden yhteisen Faro Regional -seminaarin Helsingissä 19.–20.9.2024.

Faron yleissopimus on Euroopan neuvoston puiteyleissopimus, joka kokoaa yhteen kattavan joukon kulttuuriperintöön liittyviä näkökulmia ja kysymyksiä. Sopimuksen taustalla on ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus, jossa sivistykselliset oikeudet sisältävät oikeuden kulttuuriperintöön. Sopimuksen mukaan kulttuuriperinnön säilyttäminen ja arvostus liittyvät myönteisesti arkielämän laatuun.

Seminaarin tavoitteena on keskustella Faron yleissopimuksen täytäntöönpanosta erityisesti Itämeren alueen kokemusten pohjalta. Miten yleissopimus on pantu täytäntöön ja mitä on saatu aikaiseksi? Millaisia haasteita on kohdattu ja millaisia ratkaisuja on löydetty?

Seminaari järjestetään kauniissa Suomenlinnassa, joka on Unescon maailmanperintökohde aivan Helsingin keskustan tuntumassa. Seminaarin toisena päivänä järjestetään tutustumisretki Helsingin ympäristössä kohteisiin, joissa esitellään esimerkkejä kulttuuriperintöalan yhteisöllisestä toiminnasta.

Seminaarin työkieli on englanti. Tilaisuus striimataan myös verkossa, ja ensimmäisen päivän puheenvuoroista tehdään videotallenne Museoviraston YouTube-kanavalle.

Osallistuminen on maksutonta. Ilmoittautumislomakkeella voit myös kertoa, jos haluat saada vain linkin videotallenteeseen.

Ilmoittautuminen on avoinna syyskuun 5. päivään asti.

Ilmoittautumislomakkeelle

Lisätietoja seminaarista antaa Museoviraston erikoisasiantuntija Hannu Matikka hannu.matikka@museovirasto.fi

Tietoa Faron sopimuksesta

Kohti kestävää kulttuuriperintötyötä -raportti