Kaksi naista seisoo sillalla, jonka alla virtaa joki. Taustalla on punaisia puurakennuksia ja metsää.. Kuvaaja: Julia Kivelä / Visit Finland.
Noormarkun ruukin alue on valtakunnallisesti merkittävä kulttuuriympäristö ja osa Alvar Aalto -kulttuurireittiä. Ruukin alueella sijaitsee myös Aallon suunnittelema Villa Mairea. Kuva: Julia Kivelä / Visit Finland.

#ReittienLumoa-kampanja vinkkaa kiinnostavia kohteita väylien varsilta - tutustu ainakin kulttuurireitteihin!

,

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien vuositeema Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot johdattaa tänä vuonna lumoavien reittien ja aktiivisten verkostojen pariin. Vuositeemasta inspiraationsa saanut #ReittienLumoa-kampanja johdattelee esimerkiksi tutkimaan kulttuurireittejä.

15.2.2024 käynnistynyt #ReittienLumoa-kampanja esittelee Facebookissa ja Instagramissa kymmenittäin kohteita erilaisten reittien ja verkostojen varrelta. Mukana on kohteita muun muassa Euroopan neuvoston kulttuurireiteiltä, matkailureiteiltä sekä museoiden verkostoista.

Kampanjan julkaisut ilmestyvät kevään mittaan Euroopan kulttuuriympäristöpäivien Facebook- ja Instagram-sivuilla. Kampanja jatkuu juhannukseen saakka.

Monet kampanjan kuvat ja videot vievät ajatukset jo kesään. Kampanjan kuluessa niistä voi valita lomakaudelle kiinnostavia tutustumiskohteita. Monessa kohteessa on myös yleisötapahtumia kampanjan aikana sekä Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumakuukautena syyskuussa.

Jaa omat kohdevinkkisi ja tunnelmasi reittien varrelta

Kaikki voivat jakaa omia kohdevinkkejään ja tunnelmiaan reittien ja verkostojen varrelta sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #ReittienLumoa. Lisäksi voi käyttää aihetunnisteita #Kulttuuriympäristöpäivät ja #EuropeanHeritageDays.

Kampanjan toteuttavat Museovirasto, Suomen Kotiseutuliitto ja ympäristöministeriö yhteistyössä reittitoimijoiden kanssa.

Euroopan neuvoston kulttuurireitit johdattavat kulttuuriperinnöstä, kulttuurista ja taiteesta kiinnostuneen matkailijan kiehtoville reiteille ympäri Eurooppaa. Museovirasto toimii Euroopan neuvoston kulttuurireittiohjelman kansallisena koordinaattorina Suomessa.

Euroopan neuvoston kulttuurireiteistä Museoviraston sivuilla

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät Kotiseutuliiton sivuilla