Avoimet2019. Kuvaaja: Timo Tuovila, Puutarhaliitto
Heinäkuun viidentenä voi tutustua puutarhoihin ympäri Suomea. Kuva: Puutarhaliitto.

Puutarhat tärkeää eurooppalaista kulttuuriperintöä – Suomessa puutarhat avataan yleisölle 5. heinäkuuta

Yli 20 Euroopan maata järjestää vuosittain Ranskan johdolla yhteistä Rendez-vous aux Jardins – Avoimet puutarhat -tapahtumaa. Tapahtumat ovat osa Euroopan neuvoston toimintaa. Suomi liittyy tänä vuonna mukaan Puutarhaliiton 5. heinäkuuta 2020 järjestämällä Avoimet puutarhat -tapahtumalla.

Puutarhojen arvo osana kulttuuriamme perustuu niiden historiallisiin, kasvitieteellisiin, ympäristöllisiin ja taiteellisiin arvoihin. Useissa Euroopan maissa on herätty arvostamaan ja suojelemaan puutarhakulttuuria.

Ranskan ensimmäinen Avoimet puutarhat-tapahtuma järjestettiin vuonna 2003, jolloin esiteltiin ensisijaisesti kulttuuriperintökohteita. Viime vuonna mukana Ranskassa avattiin yli 2000 puutarhakohdetta, joista noin kaksi kolmasosaa oli yksityisiä ja loput julkisia kohteita. Tapahtuma on laajentunut Ranskasta 20 Euroopan maahan, tänä vuonna myös Suomeen.

Suomi mukaan eurooppalaiseen tapahtumaan

Suomen päätoimija on Puutarhaliitto, jonka jo perinteinen Avoimet puutarhat -tapahtuma liittyy mukaan tapahtumaan tänä vuonna teemalla Yhdessä oppien puutarhassa. Yhteistyö muiden maiden kanssa lisää näkyvyyttä.

Heinäkuun viidentenä voi tutustua puutarhoihin ympäri Suomea. Avoimien puutarhojen joukossa on myös Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalon pihapuutarha.

”Puutarhakulttuurilla on syvät juuret”, Tiina Merisalo toteaa. ”Siihen liittyy loputtomasti kiinnostavaa kulttuurihistoriaa ja tärkeitä rakennetun kulttuuriympäristön ja aineettomankin kulttuuriperinnön arvoja. Lähdin itse mukaan Avoimet puutarhat -tapahtumaan siksi, että on mukava jakaa muillekin omassa vastikään salaojaremontin jälkeen uudistetussa puutarhassa opittua ja koettua. Puutarha on minulle yhä tärkeämpi palautumisen ja voimaantumisen paikka, jossa vuodenkiertoa ja kasvun ihmettä seuraamalla voi saada elämyksiä ja merkitystä elämään.”

Eurooppalainen tapahtuma nostaa esiin puutarhojen moninaista merkitystä

Eurooppalainen tapahtuma järjestetään tavallisesti kesäkuussa. Tänä vuonna useat maat ovat koronapandemian vuoksi joko siirtäneet tapahtuman syksyyn 2020 tai vuoteen 2021. Kolmipäiväisen tapahtuman ensimmäinen päivä on yleensä suunnattu koululaisille ja opiskelijoille. Viikonloppuna puutarhoissa järjestetään monenlaista ohjelmaa suurelle yleisölle. Suomen aikataulu poikkeaa muista maista muun muassa pohjoisen sijaintinsa vuoksi.

Tulevien vuosien yhteiset teemat ovat vuonna 2021 Ilmastonmuutos ja puutarhat sekä vuonna 2022 Musiikkia ja luonnon ääniä puutarhoissa. Tavoitteena nostaa esiin puutarhojen merkitystä ihmisille, ympäristölle, elinkeinoille ja matkailulle kaikissa maissa.

Lisätietoja:

Avoimetpuutarhat.fi