Aluksen peräosan luona on ihmishahmoisten koristeveistosten jäännöksiä. Kuvaaja: Subzone Oy

Porvoon edustalla sijaitseva 1700-luvun hylky on saanut suoja-alueen

Uudenmaan ELY-keskus on Museoviraston esityksestä määrännyt muinaismuistolain mukaisen suoja-alueen hollantilaisen Huis te Warmelo -aluksen hylylle. Alus haaksirikkoutui Porvoon edustalla vuonna 1715 suuren Pohjan sodan aikana. Tutkimukselle kiinnostava ja hyvin säilynyt hylky halutaan suojata mm. ankkuroinnin ja vesirakentamisen aiheuttamilta mahdollisilta vaurioilta. Myöskään vapaa sukeltaminen alueella ei enää ole mahdollista.

Huis te Warmelo on hollantilainen sotalaiva, joka haaksirikkoutui vuonna 1715 Porvoon edustalle lähelle Kalbådagrundin matalikkoa, jossa nykyään on majakka. Noin 60 metrin syvyydessä sijaitseva, 36 metriä pitkä hylky on säilynyt poikkeuksellisen hyväkuntoisena ja monipuolisena arkeologisena kokonaisuutena.  Hylyn avulla voidaan saada tietoa mm. 1700-luvun alun sotalaivanrakennuksesta, laivaoloista ja sotahistoriasta. Kohde on myös aluksen emämaa Hollannille merkittävä. Laiva on kuulunut Hollannin laivastoon ja edustaa myös aikakautensa laivanrakennustaitoa ja sotateknologiaa.

Hylky löytyi Merenkulkulaitoksen merenpohjan kartoituksissa vuonna 2002. Hylyn tausta alkoi selvitä vuonna 2015, kun hollantilainen tutkija löysi 1700-luvun kartan, johon haaksirikkopaikka oli merkitty. Huis te Warmelo oli kolmimastoinen, Hollannin pohjoisosassa Medemblikin kaupungissa 1708–1709 rakennettu alus. Se haaksirikkoutui ollessaan turvaamassa Pietarista palaavien kauppalaivojen matkaa.

Hylyn säilymistä ovat edesauttaneet Itämeren pohjoisosan olosuhteet, joissa orgaaninen aines säilyy poikkeuksellisen hyvin. Puinen runko on osittain painunut pohjasedimenttiin. Hylyssä on jäljellä lukuisia tykkejä sekä muuta esineistöä. Leijonaa esittävä keulakuva on pudonnut pohjalle keulan lähelle. Lisäksi aluksen peräosan luona on ihmishahmoisten koristeveistosten jäännöksiä.

Nyt määrätty suoja-alue on halkaisijaltaan 800 metrin laajuinen alue hylyn ympärillä. Jatkossa ankkuroituminen ja sukeltaminen on mahdollista vain Museoviraston luvalla. Rakentamistoiminta ja sellainen kalastaminen, joka voi olla vahingoksi hylylle, on kiellettyä alueella. Tavoitteena on turvata merkittävän hylkykohteen säilyminen ja mahdollistaa tämän ehjän arkeologisen kokonaisuuden tutkimus tulevaisuudessa.

Itämeri on ollut vuosisatojen ajan kansainvälisen kaupan ja myös sodankäynnin näyttämönä. Suomen aluevesille on päätynyt kulttuurihistoriallisesti arvokkaita hylkyjä, joiden säilyminen hyödyttää niin kotimaista kuin kansainvälistäkin merihistorian ja -arkeologian tutkimusta. Suomi on vastuussa alueellaan olevan vedenalaisen kulttuuriperinnön suojelusta.

Historiallisilla hylyillä saa Manner-Suomen alueella sukeltaa vapaasti lukuun ottamatta niitä hylkyjä, joille on määrätty muinaismuistolain mukainen suoja-alue. Huis te Warmelo on viides suoja-alueen avulla suojeltu hylky. Muut kohteet ovat Vrouw Maria, St. Mikael ja ns. Gråharunan hylky Paraisilla sekä St. Nikolai Kotkassa. Muinaisjäännösrekisterissä on tieto kaikkiaan noin 1600 hylystä ja hylyn osasta.

Lisätietoja:
intendentti Maija Matikka, puh. 0295 33 6284, maija.matikka@museovirasto.fi
Huis te Warmelo Museoviraston muinaisjäännösrekisterissä (numero 2381)

Alla olevat mediakuvat ovat ladattavissa tiedotusvälineiden käyttöön. Valitse haluamasi kuva klikkaamalla ja tallenna se hiiren oikealla painikkeella. Kuvia käytettäessä on mainittava kuvaaja: Subzone Oy.