Monttu Auki 2 Kannet Netti
Monttu auki – arkeologisia kenttätutkimuksia II

Museoviraston uusi julkaisu Monttu auki II vie arkeologien mukana maan sisään, veden alle ja korkealle ilmaan

, ,

Elivätkö Mikkelin Tuukkalan kalmistoon haudatut vainajat sittenkään rautakaudella? Mistä hämeenkoskelaisesta pellosta löytyneet 400 viikinkiaikaista hopearahaa kertovat? Miten Espoossa kalastettiin keskiajalla? Millaista elämää vietettiin pikiruukistaan tunnetussa Oulun Kuusisaaressa 1800-luvulla? Kätkevätkö Tohmajärven Vatalan lammet vesiinsä muinaisen kulttuurin?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaa Museoviraston tuore julkaisu Monttu auki – arkeologisia kenttätutkimuksia II. Kirjaan on koottu artikkeleita Museoviraston pääosin vuosina 2014–2016 eri puolilla Suomea tekemistä arkeologisista kenttätutkimuksista. Myös joihinkin vanhempiin tutkimuskohteisiin palataan.

Ajallisesti liikutaan kampakeraamisesta kivikaudesta aina 1900-luvun alkuun. Valtaosa kenttätöistä on liittynyt rakentamiseen, ja joskus harrastajien tekemät löydöt ovat johdattaneet arkeologit paikalle tekemään tarkempia tutkimuksia. Modernit menetelmät ja dokumentointitekniikat ovat tulleet myös arkeologien avuksi mahdollistamaan uudenlaisia havaintoja ja tulkintoja. Kirjan runsas ja käytännönläheinen kuvitus kertoo arkeologien arjesta monttujen reunoilta, vedenpinnan alta ja korkealta ilmasta katsottuna.

Kirjan ovat toimittaneet Museoviraston arkeologian kenttätyön asiantuntijat yli-intendentti Marianna Niukkanen ja apulaistutkija Sara Perälä. Artikkeleita on kirjottanu kaksikymmentä arkeologian asiantuntijaa. Jokaisesta artikkelista on myös englanninkielinen tiivistelmä, ja myös kuvatekstit ovat englanniksi.

Kirja on myynnissä Kansallismuseon museokaupassa Helsingissä. Sen voi tilata myös Museoviraston verkkokaupasta.

Lisätiedot:

Yli-intendentti Marianna Niukkanen, marianna.niukkanen@museovirasto.fi, p. 0295 33 6201

Monttu auki – arkeologisia kenttätutkimuksia II
Toimittaneet Marianna Niukkanen ja Sara Perälä
Museoviraston julkaisuja 12
Museovirasto 2019
ISBN: 978-951-616-303-4
Kielet: suomi, englanti

Sisällysluettelo

• Marianna Niukkanen Esipuhe: Vanhoja löytöjä uusilla tekniikoilla
  • Esa Mikkola Kivikautinen talo Lappeenrannan Munterossa
  • Olli Eranti Katsaus Munteron asuinpaikan kiviaineistoon
  • Ville Rohiola Emalikoristeinen hevosenkenkäsolki: roomalaisaikainen löytö Pohjois-Savosta
  • Jan-Erik Nyman Viimeinen leposija Lepokalliolla: uutta tietoa elämästä ja kuolemasta Tammelassa rautakaudella
  • Frida Ehrnsten Aarre menneisyydestä: Hämeenkosken viikinkiaikainen hopeakätkö
  • Esa Mikkola Mikkelin Tuukkalan ruumiskalmiston ajoitus
  • Sara Perälä Museoviraston koekaivausryhmä: ensiapua muinaisjäännöksille
  • Riikka Tevali Odottain cala ongeen tule: jokikalastusta keskiajan Espoossa
  • Terhi Tanska ja Terhi Taipaleenmäki Pääkadun kulmilla: elämää 1600-luvun alun Oulun porvarikorttelissa
  • Tuija Väisänen Pietarsaaren torin hautautuneet kaupunkikellarit
  • Petro Pesonen Monttu auki Suomenlinnassa: linnoitussaarten arkeologiaa 2010-luvulla
  • Matleena Riutankoski ja Pauli Haapakangas Pikeä, rakenteita ja keramiikkaa: elämän merkkejä Oulun Kuusisaaressa
  • Päivi Pihlanjärvi Kosteikkojen kätköistä ja suolampien syvyyksistä: vedenalaiskartoitukset Tohmajärven Vatalan lampialueella
  • Satu Koivisto Tietoisku: Kosteikkojen katoava kulttuuriperintö
  • Vesa Laulumaa Pörisee kuin ampiainen: kokemuksia kuvauskopterin käytöstä arkeologiassa
  • Minna Koivikko ja Niko Anttiroiko Hylkyjä näkyvissä!
  • Riikka Alvik Tietoisku: Hanneke Vrome