Kävelypukuun pukeutunut nainen osoittaa kameralla kohti katsojaa.. Kuvaaja: Pietinen. Objektinumero: HK19670603:26200. Lisenssi: CC BY 4.0
Helsingin yliopiston filosofisen tiedekunnan vuoden 1936 promootiopurjehdukselta pienoisristeilijä J. L. Runebergilla. Myös tämä kuva on vapaasti käytettävissä ja ladattavissa korkearesoluutioisena Finnasta. Kuva: Pietinen, Historian kuvakokoelma, Museovirasto. HK19670603:26200, CC BY 4.0

Museoviraston korkearesoluutiokuvien avaaminen vapaaseen käyttöön palkittiin Museoliiton erikoispalkinnolla

Museovirasto avasi loppuvuodesta 2020 yli 250 000 kansallisiin kuvakokoelmiin kuuluvaa, digitoitua kuvaa vapaasti kaikkien käytettäväksi. Avaus palkittiin Museoliiton erikoispalkinnolla Museogaalassa torstaina 27.5.2021

Kuvien avaamisella Museovirasto haluaa tukea kulttuuriperinnön saavutettavuutta sekä avointa ja laajaa käyttöä. Kyseessä oli Suomen suurin kuvallisten kokoelmien avaaminen vapaaseen käyttöön. Uudistuksen yhteydessä Museovirasto avasi myös oman Finna-sivun osoitteessa museovirasto.finna.fi.

"Kuvien avaaminen oli meille merkittävä päätös. Kulttuuriperintö kuuluu kaikille. Odotamme innokkaasti, mitä muut saavat aikaan kuvillamme", iloitsee yli-intendentti Ismo Malinen.

Suurimmasta osasta Museoviraston kuva-aineistoa on ladattavissa myös korkearesoluutioversio, mikä teki aineistojen avaamisesta myös kansainvälisesti merkittävän teon. Kuvat ovat ladattavissa Finna-palvelusta, ja digitoitujen kuva-aineistojen lukumäärä kasvaa jatkuvasti. Kaikkiaan Museoviraston kuvakokoelmiin kuuluu yli kahdeksan miljoonaa kuvaa.

Palkintoraati perusteli valintaa mm. seuraavasti:

"Kokoelmien avaaminen on merkittävä kulttuuri- ja museoteko myös kansainvälisessä mittakaavassa. Se tukee kulttuuriperinnön saavutettavuutta sekä avointa ja laajaa käyttöä, kun kaikki kiinnostuneet voivat tutustua kuviin ja hyödyntää niitä omalla tavallaan. Myös tutkimukselle uudistus tuo merkittäviä etuja sekä mahdollistaa samalla entistä laajemman osallistavan toiminnan. Kuvien avaaminen tuo uusia käyttäjiä myös Finna-palvelulle, mikä hyödyttää koko kulttuuriperintöalaa."

Erikoispalkinto on tunnustus, jonka raati voi halutessaan myöntää merkittävästä teosta museoalalla tai pitkäjänteisestä vaikuttamisesta museoalan kehittämiseksi.

yli-intendentti Ismo Malinen, ismo.malinen@museovirasto.fi, p. 0295 33 6382

Lue myös

Tiedote 14.12.
Museovirasto avaa yli 200 000 kokoelmakuvaa painolaatuisina vapaaseen käyttöön

Ismo Malisen blogikirjoitus 14.12.
Korkearesoluutiokuvien avaaminen vapaaseen käyttöön, miksi?

Ismo Malisen blogikirjoitus 30.4.
Korkearesoluutiokuvien avaamisen ensimmäiset neljä kuukautta – toteutuivatko tavoitteet?

Museoviraston Finna-sivut