Mustavalkokuvassa kolme haalariasuista naista auton ympärillä.
Ensimmäinen autoilun teoriakurssi naisautoilijoille Helsingissä kesäkuussa 1940. Kaksikymmentäseitsemän nuorta naista osallistui kolmen viikon kurssille, jolla opittiin ajamisen lisäksi auton huoltoa ja korjaamista. Kuva JOKAHBL3C_A49:7: Hugo Sundström / HBL / Journalistinen kuva-arkisto JOKA / Museovirasto

Museovirasto on digitoinut 3 700 HBL:n ja Östnylandin lehtikuvaa Suomen historiasta

,

Konstsamfundet myönsi toukokuussa 2023 Museoviraston Journalistiselle kuva-arkisto JOKAlle 145 495 euron apurahan Hufvudstadsbladetin, Östnylandin ja Västra Nylandin lehtikuvakokoelmien digitointiin. JOKA on digitoinut apurahalla tapahtumia ja tunnelmia sota-ajalta jälleenrakennuskauteen ja nykyaikaistuvaan 1960-luvun Suomeen. Lisää kuvia julkaistaan vuoden 2024 aikana.

Tähän mennessä julkaistuissa Hufvudstadsbladetin lehtikuvissa Suomi valmistautuu Helsingin Olympialaisiin 1940. Urheilupaikkoja rakennetaan ja kulkuyhteyksiä parannetaan. Talvisodan alkaminen muuttaa kuitenkin kaiken. Olympialaisista on luovuttava. Miehet joutuvat rintamalle ja naiset astuvat työelämään. Karjalasta saapuu evakkoja.

1950-luvulla rakennetaan tyyppitaloja. Helsingissä Taka-Töölöön ja Meilahteen nousee kerrostaloja, mutta Ruskeasuo on vielä maaseutua.

Yhteydet muihin pohjoismaihin vilkastuivat. Tanskalainen kirjailija Karen Blixen vierailee Helsingissä vuonna 1941 ja YK:n pääsihteeri Dag Hammarskjöld vuonna 1958. Yhdysvaltalaiset Count Basie, Duke Ellington ja Quincy Jones saapuvat konsertoimaan 1960-luvulla. Jazzinnostus leviää Suomeen.

Östnylandin 1960-luvun lehtikuvat vievät Porvoon kaduille ja kujille. Torilla käydään kauppaa ketunnahoista. Pikkutytöt leikkivät kahvikutsuja. Kuvat kertovat pikkukaupungin tunnelmista ja tapahtumista. Östnylandin kokoelman vanhimmat kuvat ovat Borgåbladetin ajoilta. Borgåbladet ja loviisalainen Östra Nyland yhdistyivät vuodenvaihteessa 2014–2015 Östnyland-lehdeksi.

Suuren lahjoituksen haltuunotto on monivuotinen projekti

Hufvudstadsbladet Ab lahjoitti historiallisen lehtikuvakokoelmansa Museoviraston Kuvakokoelmien Journalistiselle kuva-arkistolle JOKAlle vuonna 2021. Lahjoitukseen kuuluivat myös Porvoossa ilmestyvän Östnyland-lehden ja Tammisaaressa ilmestyvän Västra Nyland -lehden vanhat kuva-arkistot. 2,5 miljoonan lehtikuvan joukossa on yli 30 000 lasinegatiivia. Aineistoa on 1920-luvulta 2000-luvun alkuun.

Konstsamfundet on rahoittanut kuvakokoelmien tallentamista lokakuusta 2021 lähtien. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2021–2022 aineisto muutettiin Museoviraston Kokoelma- ja konservointikeskukseen ja selvitettiin. Toisessa vaiheessa HBL:n lehtikuvien digitoinnin ohella aloitettiin porvoolaisen Östnylandin kuva-arkiston selvitys ja tallentaminen.

Nyt hanke on edennyt kolmanteen vaiheeseen. Konstsamfundet myönsi toukokuussa 2023 Museoviraston Kuvakokoelmien Journalistiselle kuva-arkisto JOKAlle 145 495 euron rahoituksen Hufvudstadsbladetin, Östnylandin ja Västra Nylandin lehtikuvakokoelmien selvitykseen, digitointiin, luettelointiin ja konservointiin. Työ alkoi syyskuussa 2023.

Kolmasosa julkaisutavoitteesta täynnä

Monivuotisen hankkeen kokonaistavoitteena on digitoida ja julkaista JOKAn Finna-näkymässä kaikkiaan 10 000 HBL:n, Östnylandin ja Västra Nylandin historiallista lehtikuvaa. Finnassa digitoidut kuvat ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.

Tällä hetkellä JOKA-Finnassa on 3 700 HBL:n ja Östnylandin digitoitua lehtikuvaa. Mukana on mm. HBL:n ensimmäisen vakituisen, pitkäaikaisen valokuvaajan Hugo Sundströmin lasinegatiiviaineistoa 1920-luvun lopusta 1960-luvulle sekä Östnylandin kuvastoa 1960-luvulta. Vuoden 2024 aikana JOKA-Finnassa julkaistaan vielä 2 500 uutta HBL:n, Östnylandin ja Västra Nylandin lehtikuvaa.

Journalistinen kuva-arkisto JOKA on osa Museoviraston Kuvakokoelmia. Se säilyttää, digitoi ja julkaisee keskeisten lehtikuvaajien ja sanoma- ja aikakauslehtien kuvakokoelmia. JOKA huolehtii myös suomalaisen kuvajournalismin historian tallentamisesta. Journalistinen kuva-arkisto JOKA täyttää 10 vuotta vuonna 2024.

Hufvudstadsbladet Ab on Suomen johtava ruotsinkielinen mediayritys, joka julkaisee maan suurinta ruotsinkielistä sanomalehteä Hufvudstadsbladetia sekä paikallislehtiä Östnyland ja Västra Nyland. Lisäksi yritys julkaisee lapsille suunnattua uutislehteä HBL Junioria. Hufvudstadsbladet Ab:n omistavat Bonnier News ja Föreningen Konstsamfundet r.f.