Itameripaiva 2000X1000Px Wave 2 002
Itämeripäivää vietetään 27.8.8.

Museovirasto mukana Itämeri-päivässä 27.8.

Itämeripäivää vietetään vuosittain aina elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa. Museovirastolta mukana ovat Kansallismuseo sekä Suomen merimuseo.

PERUUTETTU: Museoviraston meriarkeologit opastavat koululaisryhmiä Päivä meriarkeologina Itämerellä -työpajoissa.

Meriarkeologia tutkii laivan hylkyjä eri vuosisadoilta. Työpajassa Museoviraston meriarkeologit vievät osallistujat tutkimusretkelle Itämeren pinnan alta löytyvään kulttuuriperintöön sekä meriarkeologin työhön ja sukeltamiseen. Jokainen ryhmä tutustuu vedenalaiseen arkeologiaan toiminnallisilla tehtäväpisteillä museon pihapuistossa mm. kokeillen vedenalaista kaivausta. Sukellusvideot vievät osallistujat merenpohjassa lepäävien hylkyjen luokse arkeologien matkassa.

Kansallismuseolla Muumeja ja Merimonstereita sekä Itämeri-menu

Vaihtuvana näyttelynä Kansallismuseossa on Rohkeus, rakkaus, vapaus! Muumit 75, jossa meri on vahvasti läsnä, niin kuin se oli muumien luojan Tove Janssoninkin elämässä. Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely vie seikkailulle halki hämärän metsän kohti kukkivaa laaksoa ja vapaana välkkyvää merta. Näyttelyyn on normaali museon sisäänpääsymaksu.

Kansallismuseon museoravintolassa tarjoillaan lounaana Oopperakellarin silakat ja kuohkeaa perunamuusia, jonka lisäksi salaattipöydässä löytyy erilaisia Itämeri-teemaisia herkkuja, mm. maustesilakoita.

Museokaupassa Itämeripäivän eSärki-etuna saa Merimonsterit-kirjasta 20 prosentin alennuksen. Kirja liittyy Suomen Merimuseossa Kotkassa esillä olevaan Merimonsterit-näyttelyyn. Saat edun näyttämällä eSärki-kuvaa tai kertomalla kassalla, että käytät Itämeripäivän eSärki-edun.

Tapahtuma on mukana Itämeripäivän Käytä Särkeä -kampanjassa.

Itämeripäivä Kansallismuseolla

Suomen merimuseolla videonäytöksiä Ruotsinsalmen taisteluista ja hylyistä

Suomen Merimuseossa Merikeskus Vellamossa Kotkassa voi Itämeripäivänä 27.8.2020 klo 12–16.30 uppoutua Ruotsinsalmen meritaisteluiden ja linnoituskaupungin maailmaan.

Auditoriossa tauotta pyörivillä videoilla tutustutaan sotalaivojen hylyistä tehtyihin 3D-malleihin, Ruotsinsalmeen liittyvien esineiden kiehtoviin tarinoihin ja aihepiiriin liittyviin luentoihin. Videot ovat suomenkielisiä, osa on tekstitetty. Voit piipahtaa paikalle tai istua katsomossa oikein antaumuksella. Vapaa pääsy.

Videoiden teema liittyy Vellamon Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttelyyn, joka kertoo nykyisen Kotkan edustalla käydyn Itämeren merkittävimmän meritaistelun ja sen jälkeen rakennetun linnoituskaupungin tarinan ennennäkemättömällä tavalla.

Museokaupassa Itämeripäivän eSärki-etuna saa Merimonsterit-kirjasta 20 prosentin alennuksen. Kirja liittyy Suomen Merimuseossa esillä olevaan Merimonsterit-näyttelyyn. Saat edun näyttämällä eSärki-kuvaa tai kertomalla kassalla, että käytät Itämeripäivän eSärki-edun.

Itämeri-päivän ohjelmaa Merikeskus Vellamossa Kotkassa

Mikä on Itämeripäivä?

Itämeripäivä on John Nurmisen Säätiön käynnistämä jokavuotinen juhlapäivä meren kunniaksi. Sitä vietetään aina elokuun viimeisenä torstaina. Päivän tavoitteena on innostaa ihmiset nauttimaan ainutlaatuisesta kotimerestämme sekä tekemään konkreettisia tekoja sen hyväksi. Juhlinnan lisäksi Itämeripäivän tarkoituksena on lisätä tietoa meren monimuotoisesta luonnosta, kulttuurista ja historiasta.

Itämeripäivän verkkosivut