Tulva Etelä-Pohjanmaalla 1934.. Kuvaaja: Lauri Huhtala, Journalistinen kuva-arkisto, Museovirasto.
Etelä-Pohjanmaan tulvat. Satoja hehtaareja viljelysmaata veden vallassa. Vapunviettäjiä pyrkimässä Seinäjoen kauppalaan keväällä 1934. Kuva: Lauri Huhtala, Journalistinen kuva-arkisto, Museovirasto.

Museovirasto avaa yli 200 000 kokoelmakuvaa painolaatuisina vapaaseen käyttöön

,

Museovirasto avaa Finna-palvelussa yli 200 000 kokoelmakuvaa painolaatuisina kuvatiedostoina kaikkien vapaasti käytettäväksi. Kansallisten kuvakokoelmien aineistoja voi käyttää esimerkiksi julkaisuissa, tutkimuksessa ja sisustusratkaisuissa. Uudistuksella Museovirasto tukee kulttuuriperinnön saavutettavuutta sekä avointa ja laajaa käyttöä. Kyseessä on Suomen suurin kuvallisten kokoelmien avaaminen vapaaseen käyttöön. Uudistuksen yhteydessä Museovirasto avaa myös oman Finna-näkymän osoitteessa museovirasto.finna.fi.

Finna-palveluun on avautunut Museoviraston Kuvakokoelmien ja arkeologisten kokoelmien aineistojen lisäksi laaja otos Suomen kansallismuseon kokoelmista. Museoviraston kokoelmia on kartutettu 1800-luvun alkupuolelta lähtien. Yli 18 miljoonan kuvan ja miljoonien esineiden kokoelmasta on julkaistu Finnassa noin 300 000 objektin tiedot, ja näistä 250 000:sta on nyt tarjolla myös korkearesoluutioinen kuva. Kokoelmista on siis digitoitu ja avattu verkkoon toistaiseksi suhteellisen pieni otos. Palveluun avataan lisää aineistoa vuosittain.

– Kokoelmien avaaminen vapaaseen käyttöön on ollut viime vuosina yleistä museomaailmassa. Esimerkkiä on näyttänyt mm. Amsterdamin Rijksmuseum. Kulttuuriperinnön laaja käyttö luo sille myös uusia merkityksiä ja pitää sen elävänä, sanoo yli-intendentti Ismo Malinen Museovirastosta

Avoin tieto mahdollistaa kulttuuriperinnön laajan käytön

Museovirasto avaa kokoelmien kuvat korkearesoluutioisina eli painolaatuisina versioina pääsääntöisesti CC BY -lisenssillä. Pienessä osassa kuvia on rajoitetummat käyttöoikeudet. CC BY -lisenssillä merkittyjä kuvia voi ladata ja käyttää vapaasti ja maksutta esimerkiksi verkkosivuilla, sovelluksissa, kirjoissa, oppimateriaaleissa ja sisustustuotteissa.

Käytön yhteydessä on mainittava kuvaajan tai tekijän nimi sekä kokoelman omistaja eli Museovirasto tai Suomen kansallismuseo. Markkinointi- ja mainoskäyttöön tulee pyytää lupa kuvissa esiintyviltä, elossa olevilta henkilöiltä. Kaupallisen tarkoituksen kysymyksissä voi kääntyä Kuvapalveluiden asiakaspalvelun puoleen. Museovirasto toivoo kaikkien käyttävän kuvia hyvän tavan mukaisesti.

Uusi verkkopalvelu on oikotie Museoviraston aineistoihin

Museoviraston kokoelmien aineistoja voi hakea ja selata uudessa museovirasto.finna.fi-verkkopalvelussa. Palvelussa on kuva-aineistojen lisäksi mittavat määrät kuvia Museoviraston kokoelmaesineistä. Painolaatuisten kuvatiedostojen lataaminen on helppoa. Mahdolliset käytön rajoitukset on mainittu kuvien yhteydessä. Aineistoihin voi tutustua hakutoimintojen lisäksi myös ajankohtaisten teemakoontien avulla.

Museovirasto avaa omat hakusivut myös arkeologian, Journalistisen kuva-arkiston sekä Suomen kansallismuseon kokoelmien selaamiseen.

Finna-hakupalvelua ylläpitää ja kehittää Kansalliskirjasto yhdessä mukana olevien arkistojen, kirjastojen, museoiden ja muiden toimijoiden kanssa. Museovirasto on aktiivisesti mukana kehittämässä palvelua Museovirasto.finna.fi-sivustolla saatavilla oleviin aineistoihin pääsee tutustumaan myös Finna.fi-hakupalvelun emosivuston kautta.

yli-intendentti Ismo Malinen, ismo.malinen@museovirasto.fi, p. 0295 33 6382

Lue myös Ismo Malisen blogikirjoitus kokoelmien avaamisen taustoista