Gallen kallela jono2023 omar el mrabt. Kuvaaja: Ihmisjono kiemurtelee lattialla. Kuvattu yläviistosta.
Jonoa Akseli Gallen-Kallelasta kertovaan näyttelyyn Kansallismuseossa keväällä 2023. Suuren suosion vuoksi Kansallismuseon aukioloaikoja laajennettiin. Kuva: Omar El Mrabt, Suomen kansallismuseo

Museotilastot 2023 julkaistu: ennätysvuonna 8,7 miljoonaa käyntiä

,

Museovirasto on julkaissut Suomen ammatillisesti hoidettujen museoiden toimintaa, henkilöstöä ja taloutta koskevat tilastotiedot vuodelta 2023. Kyseessä on kaikkien aikojen huippuvuosi, sillä edellinen käyntiennätys vuodelta 2019 rikkoutui 1,1 miljoonalla. Kattavat tiedot ovat haettavissa museotilasto.fi-sivustolla.

Vuonna 2023 Suomen 152 ammatillisesti hoidettua museota ylläpitivät 326:ta museokohdetta, joissa vierailtiin 8 742 782 kertaa. Vuoteen 2022 verrattuna museokäynnit ovat kasvaneet 1,9 miljoonalla. Tilastohaku ja tilastotaulukot vuosilta 2007–2023 ovat käytettävissä ja ladattavissa Museotilasto.fi-verkkopalvelussa.

Museoviraston vuosittain kokoama Museotilasto perustuu museoiden antamiin tietoihin. Päätoimisesti ja ammatillisesti hoidetut museot vastaavat vuosittain edellistä vuotta koskevaan tilastokyselyyn. Vuoden 2023 tilastokysely lähetettiin 152 museolle, joista lähes kaikki museot vastasivat kyselyyn. Museotilaston tavoitteena on antaa vuosittain mahdollisimman luotettava yleiskuva museoiden toiminnasta.

Museoiden omat tulot ennätyslukemissa

Museoiden kasvaneet käyntiluvut näkyvät selvästi myös niiden tuloissa. Museoiden oman toiminnan tuotot olivat yhteensä 68,7 miljoonaa euroa, mikä on lähes 14 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kasvua on erityisesti museoiden pääsymaksutuloissa, jotka kasvoivat lähes 10 miljoonaa euroa. Kaikkiaan pääsymaksutuloja oli 39,3 miljoonaa euroa. Suurin osa museoiden rahoituksesta tulee kuitenkin valtiolta ja kunnilta. Museoiden kokonaismenot olivat 317 128 439 euroa.

Museotilaston tiedot vapaasti käytettävissä

Tiedot museoiden vuoden 2023 museokäynneistä ja taloudesta on julkaistu museotilasto.fi-sivustolla. Edellä mainittujen tilastojen lisäksi sivustolta löytyy runsaasti tietoa mm. yleisötyöstä, näyttelyistä, kokoelmista, henkilöstöstä ja taloudesta vuosilta 2007–2023.

Lisäksi verkkopalvelusta löytyvät Tilastojulkaisut vuosilta 2007–2015 ja Tilastokortit vuosilta 2016–2022 sekä CC BY 4.0 -lisenssillä julkaistut taulukot Excel- ja csv-tiedostoina. Syksyn 2024 aikana sivustolla julkaistaan myös aineiston pohjalta tehtyjä Tilastokortteja, joissa lukuja tarkastellaan tarkemmin.

Museotilasto-verkkopalvelu: www.museotilasto.fi