Museo finnan etusivu

Museot.finna.fi sulkeutuu – ota suosikkilistasi ja hakusi talteen

,

Museot.finna.fi-näkymä suljetaan 31.1.2022. Museoaineistojen käyttö keskitetään Finna.fi:hin, josta löytyvät myös kaikkien muiden Finnaan kuuluvien toimijoiden aineistot. Kaikki museot.finna.fi-näkymän aineistot löydät siis jatkossa osoitteesta Finna.fi.

Kun museot.finna.fi-näkymä suljetaan, kaikki näkymään viittaavat linkit katkeavat. Tämä tarkoittaa myös julkisia suosikkilistoja. Tarkista siis, onko verkkopalveluissasi museot.finna.fi-näkymään vieviä linkkejä ja korjaa ne viemään joko museon omaan näkymään tai Finnan päänäkymään Finna.fihin. Myös somepostauksiin laitetut linkit lakkaavat toimimasta.

Käyttäjien museot.finna-näkymään tekemät tilit ja niissä olevat suosikkilistat ja tallennetut haut katoavat. Katso alta ohjeet, miten otat tilisi tiedot talteen.

Tästä muutoksesta on hyvä viestiä myös asiakkaille, jos heitä on tähän asti ohjattu museot.finna.fi-sivulle. Jatkossa asiakkaita voi kehottaa käyttämään Finna.fi-sivua. Hakutulokset saa rajattua vain museoaineistoihin hakutulosnäkymän Toimiala-valikosta.

Aineistoja voi selata myös museoiden omista näkymistä, jollainen on jo noin 30 museolla. Museoiden omat näkymät: Finna - hakupalvelujen kokonaisuus | Finna.fi

Miten otan suosikkilistani ja hakuni talteen?

Kirjautuminen eli tilit ovat näkymäkohtaisia. Museot.finna.fi-näkymään kirjautuneena tehdyt suosikkilistat ja haut katoavat, kun näkymä lakkautetaan. Ota siis listat ja haut talteen. Jos teet uuden tilin toiseen näkymään, voit siirtää listat sinne.

Suosikkilistasi saat talteen Finna-tilin asetuksista kohdasta Omien tietojen tuonti ja lataus.

Näin otat talteen suosikkilistasi:

1. Kirjaudu sisään
  2. Mene kirjautuneena käyttäjänä kohtaan Omat tiedot.
  3. Valitse Lataa suosikit ja haut tiedostona
  4. Tiedosto latautuu koneellesi .json-muodossa.

Voit tehdä uuden tilin Finnan päänäkymään tai jonkin toisen museon näkymään. Museot.finna-tililtä lataamasi tiedoston voit siirtää tähän uuteen tiliin samassa kohdasta kuin edellä eli Omat tiedot > Tuo suosikit ja haut tiedostosta.

Katso kuvallinen ohje hakutietojen tallentamisesta ja tuomisesta

Miten saan museolleni oman Finna-näkymän?

Oma Finna-näkymä on jo noin 30 museolla. Jos haluat mukaan, ota yhteyttä Kansalliskirjaston Finna-tiimiin: finna-posti@helsinki.fi

Ismo Malinen, Museovirasto
ismo.malinen@museovirasto.fi, 0295 33 6382