Halkopino vaaka
Hämäläis-Osakunnan maisterit ja ylioppilaat tekivät kenttätyömatkan Tammelaan 1928 ja haastattelivat luettelointitietojen mukaan paikallisia tietoviisaita. Kuva: Toivo Kaukoranta, Museovirasto

Museokenttä vaihtoehtoisia faktoja ja pseudotiedettä taklaamassa – Museoalan Teemapäivien keynote-puhujana Åsa Wikforss

, , ,

Kuka on salannut Suomen muinaishistorian? Mitä tekemistä tiedolla ja totuudella on demokratian kanssa? Tämänvuotisilla Museoalan Teemapäivillä 8.11.2021 käsitellään tietoon liittyviä kysymyksiä. Mihin tutkittua tietoa tarvitaan ja kenen ääni kuuluu? Millaista sijaa vaihtoehtoiset faktat ja salaliittoteoriat saavat? Museovirasto järjestää Museoalan Teemapäivät nyt kahdeksatta kertaa. Kaikille avoin tapahtuma järjestetään tänä vuonna virtuaalisena ja se on maksuton.

Tänä vuonna Museoalan Teemapäivillä käsitellään erityisesti tietoon liittyviä kysymyksiä. Seminaariohjelma käynnistyy pohdinnalla tiedon merkityksistä. Iltapäivällä tarkastellaan museoiden osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä museoiden vahvuuksia ja mahdollisuuksia tiedon tuottajina, välittäjinä ja esittäjinä.

Seminaarin keynote-puhujana kuullaan filosofi, kirjailija Åsa Wikforssia. Yhteiskunnalliseen keskusteluun aktiivisesti osallistuva Wikforss on Tukholman yliopiston teoreettisen filosofian professori sekä Kuninkaallisen tiedeakatemian ja Ruotsin akatemian jäsen. Suosituissa teoksissaan, Vaihtoehtoiset faktat (2017) sekä tuore Därför demokrati. Om kunskapen och folkstyret (2021), hän käsittelee yhä lisääntyvää fakta- ja tiedevastaisuutta.

“Demokratia heikkenee maailmanlaajuisesti. Samaan aikaan olemme uudessa tietoympäristössä, jossa perinteiset portinvartijat on poistettu ja maailma täyttyy salaliittoteorioilla ja valeuutisilla. Monet ovat sen vuoksi päätelleet, että demokratian kriisi on totuuden kriisi. Toiset ovat kuitenkin kyseenalaistaneet tämän ajatuksen. Luentoni käsittelee totuuden ja demokratian välistä suhdetta filosofisesta näkökulmasta ja esittelee erilaisia tapoja, joilla tiedolla on oleellinen rooli hyvin toimivassa demokratiassa”, Wikforss kertoo.

Kulttuurihistorioitsija, dosentti Reima Välimäki Turun yliopistosta käsittelee esitelmässään pseudohistoriaa ja museoalaan liittyviä salaliittoteorioita. Välimäki tarkastelee misinformaation kiertoa ja sitä, miksi tietynlainen väite jää elämään.

Sananvapauspalkittu Erätauko-säätiön toiminnanjohtaja Laura Arikka puhuu museoista yhteiskunnallisen keskustelun mahdollistajina. Tutkitun tiedon ymmärrettävyyttä edistävän monitieteisen FINSCI-hankkeen johtaja Johanna Kaakinen Turun yliopistosta nostaa esille tunteiden herättämisen vaikutukset tehokkaaseen oppimiseen. Dokumenttielokuvaohjaaja Virpi Suutarin kanssa keskustellaan tiedon tarinallistamisesta ja tulkinnasta.

Päivän aikana kuullaan myös keskustelu tiedolla vaikuttamisesta ja ajankohtaisia case-esimerkkejä museokentältä Helsingistä Inariin.

Keskustelua on mahdollista jatkaa heti seuraavana päivänä 9.11. FINSCI-hankkeen, Dynamo-hankkeen ja kulttuuriperintöstrategiatyöryhmän järjestämissä työpajoissa.

Museoalan Teemapäivien ohjelma ja ilmoittautuminen (3.11. asti) Museoviraston verkkosivuilla.

Samalla ilmoittautumislomakkeella on mahdollista ilmoittautua myös työpajapäivään 9.11.2021. Työpajoihin mahtuu rajallinen määrä osallistujia.

Teemapäivien etkot verkossa 11.10.2021

Museoalan Teemapäivien etkoilla, Tutkimaton tieto -keskustelussa suunnataan katse museoiden laajoihin kokoelmiin ja aineistoihin, jotka ovat tutkimattoman tiedon loputon lähde. Keskustelussa pohditaan muun muassa museoiden vastuuta, aineistojen hyödynnettävyyttä sekä tiedon kiertokulkua museoiden, tiedeyhteisön ja yleisön välillä.

Keskustelua moderoi Museoviraston pääjohtaja Tiina Merisalo. Mukana keskustelemassa ovat Marko Hyvärinen (Luonnontieteellinen keskusmuseo Luomus), Kirsi Ojala (Espoon kaupunginmuseo), Elina Räsänen (Helsingin yliopisto) ja Tapani Sainio (opetus- ja kulttuuriministeriö).

Etkot järjestetään verkossa 11.10.2021 klo 13.30–15, ilmoittautuminen on auki 6.10. asti.

Museoalan Teemapäivät ja etkot ovat osa Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa.