Miss Universum 1975 -näyttelyn avajaiset Tamminiemessä 7.5.2015 (kuva rajattu), Tiina Oasmaa / JOKA / Museovirasto

Miss Universum 1975 -näyttely avattiin Tamminiemessä

Anne Pohtamo kruunattiin Miss Universumiksi San Salvadorissa 19. heinäkuuta 1975.

Johtaja Timo Kekkonen, presidentti Urho Kekkosen pojanpoika, avasi Miss Universum 1975 -näyttelyn 7. toukokuuta 2015 Tamminiemessä Helsingissä. Tamminiemi, joka pitkään oli presidentti Kekkosen virka-asunto, on nykyisin museo.

Samana kesänä, kun Anne Pohtamo kruunattiin maailmankaikkeuden kauneimmaksi, presidentti Kekkonen isännöi Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökokousta Helsingissä. Timo Kekkonen muisteli avajaisissa, mitä tapahtui 40 vuotta sitten Tamminiemessä ja Suomessa.

Museoviraston Journalistisen kuva-arkiston kokoelmista etsittiin Pohtamon kuvien lisäksi ETYK-kuvia näyttelyyn.