Sakari Kiuru Kulutus4. Kuvaaja: Sakari Kiuru, Historian kuvakokoelma, Museovirasto
Ruuankuljettaja autioituneessa kauppakeskus Forumissa Helsingissä. Kuva on osa korona-ajan nykydokumentointia vuonna 2020. Kuva: Sakari Kiuru, Historian kuvakokoelma, Museovirasto

​Millaista on kuluttaminen nyky-Suomessa? Museot tallentavat kulutusta samana päivänä 18.9.2020

,

Museot eri puolilla Suomea toteuttavat yhteisen nykydokumentointitempauksen perjantaina 18.9.2020. Saman päivän aikana lähes 50 museota tallentaa tämän päivän kulutusta valitsemastaan näkökulmasta. Tempauksen järjestää museoiden valtakunnallinen tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKO.

Kulutuksentallentajat-tempauksen logo

Millaista on esimerkiksi lentomatkustajien, nuorten tai romanien kulutus nyky-Suomessa?

Mitä hankintoja puolestaan tekee Raumanmerelle suuntaava mökkeilijä tai Joensuussa asuva autoilija?

Entä miten ajatukset kulutuksesta vaikuttavat koulurakennuksen purkamiseen tai taiteilijan työskentelyyn?

Yhteistyössä toteutettavassa Kulutuksentallentajat-tempauksessa museoiden dokumentointikohteina ovat mm. paikalliset yritykset, ruokailu, materiaalit, muoti ja muotoilu, erilaisten ryhmien kulutuskäyttäytyminen, jätteet ja kierrätys, matkailu sekä rakennukset. Tarkastelussa ovat kulutuksen näkökulmasta myös yhteiskunnallinen infrastruktuuri, taiteen hiilijalanjälki ja mediasisältöjen tuottaminen.

Osa nykydokumentoinneista toteutetaan verkossa, mutta tempauspäivänä museoammattilaiset myös jalkautuvat kentälle haastattelemaan, havainnoimaan, valokuvaamaan ja videoimaan. Koronapandemia lyö oman leimansa niin työskentelyyn kuin osaan tallennuskohteista.

Tempauksen järjestää museoiden valtakunnallinen tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKO, joka kehittää museoiden nykydokumentointitoimintaa ja koordinoi museoiden välistä tallennustyönjakoa.

Ilmiöt talteen tuoreeltaan

Nykydokumentointitempauksella museot haluavat esitellä ja edistää nykyajan tallennusta osana kokoelmatyötä. Mukana olevat museot ovat valinneet tallennuksen näkökulman ja kohteen oman toimialansa ja tehtävänsä mukaisesti. Edellisen kerran museot toteuttivat vastaavan yhteistallennuksen vuonna 2018, jolloin aiheena oli suomalaisten onnellisuus.

– Nykyhetken dokumentointi on yhä tärkeämpi osa museoiden kokoelmatyötä. Sen avulla voimme kerätä tietoa ajankohtaisista ilmiöistä ja tapahtumista heti, silloin kun niistä on vielä saatavilla mahdollisimman monipuolista aineistoa. Kun tallennamme esimerkiksi kulutusta yhdessä ja samanaikaisesti, pystymme kartuttamaan museokokoelmia entistä kattavammin ja vaikuttavammin, kertoo TAKO-verkoston puheenjohtaja Johanna Jakomaa Satakunnan Museosta.

Dokumentointipäivän tiimoilta suomalaisten museoiden kokoelmat täydentyvät kulutukseen liittyvillä esineillä, valokuvilla, videoilla, arkistoaineistolla ja verkkomateriaalilla. Samalla kokoelmiin tallentuu myös näkökulmia siitä, millaisia kestäviä ja kestämättömiä ulottuvuuksia nykykulutukseen liittyy.

Tempausta voi seurata sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #kulutuksentallentajat.

Lisätietoja

Outi Kivimäki, TAKO-verkoston viestintäkoordinaattori +358 40 737 6749, outi.kivimaki@pori.fi

Johanna Jakomaa, TAKO-verkoston puheenjohtaja +358 44 701 1057, johanna.jakomaa@pori.fi

Nykydokumentointitempaukseen osallistuvat museot, aiheet ja yhteystiedot