Svartbådan, suurkummeli. Kuvaaja: Pekka Sihvonen, Museovirasto. Objektinumero: RHO125016:2126
Svartbådan, suurkummeli. Kuva: Pekka Sihvonen, Museovirasto

Meriopas.fi on merellä liikkujan uusi kartta

,

Onko venematkan varrella kiinnostavia vierailukohteita? Missä ovat lähimmät vierasvenesatamat? Millaisessa säässä tänään purjehditaan? Onkohan mökkirannan lähellä havaittu sinilevää? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa uusi verkkopalvelu meriopas.fi. Meriopas.fi-palvelua esitellään tänään avautuvilla Vene-messuilla Helsingissä.

Meriopas.fi on uusi merellä liikkujan kartta, ja se on tarkoitettu niin veneilijöille, mökkiläisille kuin rannalla liikkujillekin. Palvelu tarjoaa useiden suomalaisten organisaatioiden tuottamaa tietoa mm. säästä ja olosuhteista, erilaisista rajoitusalueista, vierasvenesatamista, levätilanteesta ja vierailukohteista. Tarjolla on myös valokuvia, satelliittikuvia ja paljon muuta kiinnostavaa tietoa merellä liikkuville.

Selainpohjainen Meriopas.fi toimii myös mobiililaitteilla. Palvelu toimii Chrome-, Firefox-, Safari- ja Edge-selaimilla. Palvelu julkaistaan kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Portaali toteutetaan yhdeksän organisaation voimin, mikä osaltaan edistää tiedon tuottajien yhteistyötä ja aineistojen yhdenmukaistamista. Meritietoportaalin toteuttavat Suomen ympäristökeskus, Ilmatieteen laitos, Luonnonvarakeskus, Metsähallitus, Geologian tutkimuskeskus, Traficom, Museovirasto, Turun yliopiston Brahea-keskus, rannikkomaakuntien liitot ja Ahvenanmaan maakuntahallitus. Portaalin rahoittaa Euroopan meri- ja kalatalousrahasto (EMKR).  Meriopas.fi-palvelun on kehittänyt Fleetrange Oy.

Meriopasta esitellään 8.–17.2.2019 Helsingin venemessuilla (Uusi Aalto -alue, osasto 1 F 5)

Lue lisää Meriopas.fi -portaalista

Meriopas.fi