Forssan kehraamoalue talvikuva Kanta Hameen kuvapankki kulttuurireitit small
Forssan kehräämöalue. Kuva: Kanta-Hämeen kuvapankki

Matkailun ja kulttuurin syke: kohti kestävyyttä ja kansainvälisyyttä -seminaari 27.11.2024

,

Mitkä ovat kulttuurimatkailun kansainväliset näkymät juuri nyt? Millaisia vahvuuksia Suomella on kulttuurimatkailussa? Millaisia työkaluja kulttuurimatkailun kehittämiseen on käytettävissä?

Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Museoviraston yhteistyössä Forssan museon kanssa järjestämän maksuttoman seminaarin tavoitteena on tuoda kulttuuri- ja matkailualan kehittäjät yhteen, luoda ajankohtaiskatsaus kulttuurimatkailuun sekä tarjota konkreettisia välineitä kulttuurimatkailun kehittämiseen.

Kulttuurimatkailu on tuoreen selvitystiedon perusteella merkittävä osa kulttuurin ja matkailun alueellisia ekosysteemejä eri puolilla Suomea. Myös kansainväliset näkymät kannustavat kulttuurimatkailun kehittämiseen: kulttuurin on todettu kiinnostavan useita kansainvälisiä matkailijakohderyhmiä.

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan, miten kulttuurimatkailun kestävyyttä, kasvua ja kansainvälistymistä voidaan yhdessä vauhdittaa!

Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki kulttuurimatkailun kanssa toimivat tahot: kulttuurialalla toimivat erilaiset yhdistykset ja yritykset, matkailuyrittäjät, museot ja muut kulttuuriperintötoimijat, matkailun alueorganisaatiot ja kehittämisyhtiöt, kuntien edustajat, koulutusorganisaatiot ja opiskelijat sekä muut kulttuurimatkailun edistäjät ja rahoittajat.

Museovirasto toimii Euroopan neuvoston kulttuurireittiohjelman kansallisena koordinaattorina Suomessa.

Tilaisuuden juontaa toimittaja Hannamari Hoikkala

12.30 Tilaisuuden avaus, johtaja Minna Karvonen opetus- ja kulttuuriministeriö

12.40 Forssan kaupungin johtajan Jari Kesäniemen tervehdys

12.50 Vahvistavia tuotteita. Kulttuuriperintö uudistavan matkailun lähtökohtana. erikoistutkija Laura Puolamäki Turun yliopisto

13.20 Kommenttipuheenvuoro: uudistava matkailu käytännön hanketyöskentelyssä, projektipäällikkö Iiris Kanniala, Älykäs ja uudistava matkailu Oulun seudulla – Smart and Transformative Oulu Region (STORe) -hanke, Business Oulu

13.40 Kulttuuri Suomen maakuvassa, ulkoministeriön kulttuurin ja luovien alojen suurlähettiläs Paula Parviainen

13.55 Haastattelu: Kulttuuri maakuvatyössä, mitä tarkoittaa matkailun näkökulmasta? Suurlähettiläs Paula Parviainen ulkoministeriö ja toimittaja Hannamari Hoikkala

14.10 Kahvitauko

14.45 Kulttuurimatkailusta vientituloja Suomelle – kulttuurimatkailijan muotokuva, Head of Business Intelligence Katarina Wakonen, Visit Finland

15.10 Euroopan neuvoston kulttuurireittiohjelma kestävän kulttuurimatkailun kehittämisen välineenä erikoisasiantuntija Anni Alho, Museovirasto

15.20 Keskustelu: Miten toteutetaan kulttuurireittitoimintaa käytännössä, projektipäällikkö Maija Oinonen Aallon arkkitehtuuri- ja muotoiluperinnön matkailureitti ry, projektikoordinaattori Tuuli Ravantti, Forssan museo, erikoisasiantuntija Anni Alho, Museovirasto

15.40 Yhteenveto ja loppusanat, johtaja Minna Karvonen, opetus ja kulttuuriministeriö

16.00 Kierros Forssan museossa ja kehräämöalueella

17.00 Päivä päättyy

Pidätämme oikeudet muutoksiin ohjelmassa.

Ilmoittautuminen verkossa 19.11.2024 asti.

Lisätiedot: anni.alho@museovirasto.fi